• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

كمالوندي با اشاره به برگزاري دور جديد مذاكرات در هفته آينده:

خريد تجهيزات براي اراك نقض توافق نيست

گروه ديپلماسي| در روزهايي كه دستگاه ديپلماسي روزهاي پر رفت‌ و آمدي را پشت سر مي‌گذارد و ايران  نخستين كنفرانس بين‌المللي «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» را در روز 18 آذر ماه برگزار كرد و هر خبري جز مذاكرات هسته‌يي منتشر مي‌شود، در حاشيه اين همايش بين‌المللي قفل بي‌خبري از مذاكرات هسته‌يي باز شد. در حالي كه مذاكرات هسته‌يي ، سوم آذر به پايان رسيد و به تمديدگفت‌وگوها منجر شد. با اين حال تا ديروز خبري از مذاكرات در دور جديد تمديد نبود؛ نه از زمان آغاز آن و نه از مكان مذاكرات. اما سكوت و بي‌خبري درباره مذاكرات ديروز با سخنان علي‌اكبر صالحي و بهروز كمالوندي، رييس و سخنگوي سازمان انرژي اتمي شكست. بهروز كمالوندي، ديروز از آغاز مذاكرات در هفته آينده خبر داد و درباره ادامه رايزني‌ها و ادامه بازرسي‌ها بر اساس روال گذشته سخن گفت. علي‌اكبر صالحي نيز كه در حاشيه كنفرانس بين‌المللي «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» با شبكه العالم گفت‌وگو مي‌كرد، از اصل مذاكرات دفاع كرد و گفت ثابت كرديم كه برعكس تصويري كه از جمهوري اسلامي ايران نشان داده بودند، اهل مذاكره‌ايم و افكار عمومي دنيا نسبت به ايران روشن شده است و اگر به توافق نيز نرسيم همه مي‌دانند كه مقصر كيست. رييس سازمان انرژي اتمي از بالا بودن احتمال رسيدن به توافق گفت و اينكه اسراييل نمي‌خواهد مذاكرات به نتيجه برسد، تا از طريق آن اهرم‌هاي فشار را عليه جمهوري اسلامي ايران نگه دارد.
در مذاكرات حكمت، عقلانيت
 و انعطاف داشتيم
علي اكبر صالحي در حاشيه كنفرانس بين‌المللي «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» درخصوص مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5 گفت: در مذاكرات حكمت، عقلانيت و انعطاف داشتيم و ثابت كرديم كه برعكس تصويري كه از جمهوري اسلامي ايران نشان داده بودند، اهل مذاكره‌ايم و افكار عمومي دنيا نسبت به ايران روشن شده است و اگر به توافق نيز نرسيم همه مي‌دانند كه مقصر كيست. صالحي با اشاره به اختلافات سياسي موجود در امريكا، تصريح كرد: فشار لابي‌هاي صهيونيستي به وضوح مشاهده مي‌شود. نتانياهو نيز اعلام كرد كه ما مانع از به‌ سرانجام رسيدن مذاكرات شديم و كري نيز گفته كه مذاكرات را با اسراييل هماهنگ مي‌كنيم. معاون رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه اسراييل نمي‌خواهد موضوع هسته‌يي حل شود تا بتواند آن را به عنوان اهرم فشار عليه ايران استفاده كند، يادآور شد: موقعيت ايران به گونه‌يي است كه اگر اين موضوع حل نشود چيز زيادي را از دست نداده‌ايم.
ديگر ما به شرايط سابق برنمي‌گرديم
وي ادامه داد: ساختمان تحريم‌ها ترك خورده و ديگر ما به شرايط سابق برنمي‌گرديم. تحريم‌ها ديگر اثرات گذشته را ندارند. معاون رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه برداشت شخصي‌ام از مذاكرات اين است كه اوباما و كري علاقه‌مند به حل موضوع هسته‌يي هستند ولي ديگران نمي‌خواهند، يادآور شد: اگر موضوع پرونده هسته‌يي به يك بحران غيرضروري ساختگي تبديل شود، براي اوباما امتياز بزرگي است، چراكه به او جايگاه مشروعي مي‌بخشد، چون توانسته اين پرونده را حل كند. رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال كه اگر توافق ژنو به سرانجام نرسد چه خواهد ‌شد، ابراز داشت: در تفاهمنامه ژنو آمده است كه اگر طرفين به نتيجه نرسند، هر كسي كار خود را انجام مي‌دهد. قرار نيست كه اگر به تفاهمي نرسيم، به همين سبك ادامه دهيم. اقداماتي مانند عدم نصب تجهيزات اراك و سطح ميزان توليد غني‌سازي را قرار نيست ادامه دهيم و بر اساس آنچه مصلحت باشد، عمل مي‌كنيم. اين طور نيست كه همه‌چيز را بيان كنيم. ما بر اساس مصلحت، منافع و نيازهاي‌مان عمل مي‌كنيم و تصميم را در شرايط مقتضي اخذ خواهيم كرد. معاون رييس‌جمهور در خصوص ميزان سانتريفيوژهاي كشورمان بيان كرد: ما قريب به 20 هزار سانتريفيوژ نصب شده داريم كه 10 هزار عدد آن كار مي‌كند و 9 هزار سانتريفيوژ كار نمي‌كند و تا هنگامي كه مذاكرات به سرانجام نرسد، قصد نداريم آنها را به كار بيندازيم. هر چند اين يك توافق نانوشته است و در دولت قبل نيز همين‌طور بود و براي نشان دادن حسن نيت است. صالحي با اشاره به اينكه ايران از انواع سانتريفيوژها استفاده مي‌كند، عنوان كرد: آخرين نسل سانتريفيوژهاي ما 8 RI  است كه توان غني‌سازي 24سو را دارد كه هنوز نصب نكرده‌ايم اما تست‌هاي مكانيكي آن انجام شده ولي گاز UF6 را به آنها تزريق نكرده‌ايم.  رييس سازمان انرژي اتمي درباره ساخت نيروگاه هسته‌يي توسط عربستان نيز تصريح كرد: ما خوشحال مي‌شويم هر كشور اسلامي ديگري و هر كشور در حال توسعه ديگري طبق حقوقي كه درNPT و اساسنامه آژانس ترتيب داده شده، از تمام امكانات موجود در اين دو سند حقوقي استفاده كند و نگراني از فعاليت هسته‌يي آنها نداريم. صالحي اضافه كرد: ايران همواره پرچم‌دار حقوق كشورهاي در حال توسعه براي استفاده از حقوق‌شان بوده است و از ساخت نيروگاه توسط آنها استقبال كرده و ما آمادگي داريم تا تجارب‌مان را نيز انتقال دهيم و همانند امريكاي لاتين و آسياي شرقي شوراي مشترك انرژي هسته‌يي تشكيل بدهيم. وي در خصوص موضوعات فني در مذاكرات هسته‌يي نيز خاطرنشان كرد: در مورد جزييات حرف نمي‌زنيم، اما بايد بگويم بحث فني از ساده‌ترين بحث‌ها بوده و سپس بعد حقوقي است و بعد سياسي در مرحله بعد است و همچنين ما در مسائل فني و حقوقي به نقاط مشترك زيادي رسيده‌ايم و اگر اراده سياسي نباشد، هر چقدر هم به اشتراك در مسائل فني و حقوقي برسيم، باز هم به نتيجه نخواهيم رسيد.
بازرسي‌ها بر اساس روال قبلي است
بهروز كمالوندي در حاشيه اولين كنفرانس بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده مبني بر خريد برخي تجهيزات براي رآكتور تحقيقاتي اراك از سوي ايران گفت: مساله‌يي كه منتشر شده نقض برنامه اقدام مشترك از سوي ايران نيست چرا كه بر اساس توافق ژنو چه در دوره شش ماهه نخست اجراي آن و چه در دو دوره تمديد آن، ايران تعهد داده است كه تجهيزات عمده نصب نشود. وي ادامه داد: اينكه خريدي از سوي ايران صورت گرفته است اطلاعي ندارم اما اگر هم تجهيزاتي خريداري شده باشد خلاف تعهدات ما در توافق ژنو نيست. سخنگوي سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره زمان آتي مذاكرات ايران و 1+5 گفت: مذاكرات از هفته‌ آينده در سطح كارشناسي همكاران ما و وزارت خارجه با 1+5 آغاز مي‌شود و در هفته‌هاي آينده در سطوح مختلف ادامه مي‌يابد. كمالوندي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود روند مذاكرات ايران و آژانس كند شده است، گفت: ارتباطات ما و رايزني‌هاي‌مان ادامه دارد و بازرسان هم مرتب مي‌آيند و مي‌روند. همكاري‌هاي ما با آژانس براي موضوعات جديد فعلا متوقف شده و طرح موضوعات جديد منوط به نهايي شدن دو موضوع باقيمانده از مرحله سوم همكاري‌هاست كه يكي از آنها مربوط به انفجارات قوي در مريوان است. همان‌طور كه نماينده ايران در آژانس اعلام كرد آژانس بايد محل دقيق مورد نظرش در منطقه مريوان را به ما بگويد و ما منتظر اين اعلام آژانس هستيم چرا كه اين منطقه داراي دو هزار كيلومتر مساحت است و بايد نقطه مورد نظر آژانس به طور دقيق مشخص شود. كمالوندي درباره ديگر موضوع باقيمانده گفت: البته بر سر اين موضوع اختلافي نيست بلكه ايران اشكالات جدي را به مدارك ارايه شده در رابطه با برخي اسامي مورد نظر در اين مدارك وارد دانسته است. اسامي‌اي كه ارايه شده به نظر مي‌آيد جعلي است و ايراني نيستند بلكه با تلفظ‌هايي صهيونيستي نوشته شده‌اند بنابراين اشكالات زيادي دارد و بايد اين موضوع براي ايران مشخص شود كه مدارك جعلي نباشد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: اگر اين دو موضوع تمام شود موضوعات ديگر جديد در دست پيگيري قرار مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون