• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

جلسه دلجويي در دفتر آكادمي فوتبال

 جلسه كفاشيان با روساي هيات‌هاي فوتبال استان‌هاي كشور در شرايطي صبح دوشنبه برگزار شد كه حرف و حديث‌ها درباره اين نشست بسيار زياد بود. در شرايطي كه ابهامات پيرامون مسائل بودجه‌يي و صورت‌هاي مالي فدراسيون به اوج خودش رسيده، در آستانه مجمع عمومي سالانه تصميم گرفته شد تا از 31 عضو تاثيرگذار مجمع دعوت به عمل آيد تا در جلسه هم‌انديشي با مسوولان فدراسيون شركت داشته باشند. مديران فدراسيون نام اين جلسه را هم‌انديشي يا جلسات فصلي با روساي هيات‌ها گذاشته‌اند. اما سوال روز اينجاست كه چرا اين نشست بسيار مهم در فاصله كمتر از 20 روز مانده به مجمع برگزار شد؟ نكته قابل تامل ديگر پيرامون جلسه دو روز پيش، كه چيزي حدود هشت ساعت به طول انجاميد، اين بود كه مسوولان فدراسيون از رسانه‌يي كردن جلسه خودداري كردند. شايد به همين خاطر بود جلسه را در غربي‌ترين نقطه شهر و در دفتر آكادمي ملي فوتبال برگزار كردند! جايي كه خبرنگاران دسترسي ‌مناسبي به آنجا نداشتند و اين مساله براي مسوولان بهتر بود و چيزي بود كه آنها مي‌خواستند! البته هرچند تصميم اصلي، برگزاري جلسه در خفا بود اما خبر برگزاري اين نشست لو رفت. وقتي خبرنگاران از برگزاري جلسه با خبر شدند، خودشان را به محل رساندند. اما از حضور آنها در محوطه كمپ تيم ملي جلوگيري به عمل آمد. دليل اتخاذ اين تصميم هم عدم دسترسي خبرنگاران به روساي هيات فوتبال و مسوولان فدراسيون فوتبال بود. شايان ذكر است كه مدير روابط عمومي فدراسيون هم صبح روز دوشنبه برگزاري اين نشست را در تماسي كه خبرنگاران با آنها داشتند منكر شده بود.  

روساي هيات‌ها به دو دسته تقسيم شده بودند. گروه اول تعداد معدودي از مديران بودند كه سال‌هاست فقط نام عضو مجمع فدراسيون را با خود يدك مي‌كشيدند. آنها در طول نشست هم وقتي نوبت رسيد كه حرف بزنند، به تعريف و تمجيد از عملكرد مديريت فدراسيون فوتبال پرداختند. تعداد اين افراد البته به انگشتان دو دست هم نمي‌رسيد. به همين دليل مي‌توان گفت كه جلسه دو روز پيش كفاشيان با روساي هيات‌‌ها، زنگ خطر را براي رييس فدراسيون فوتبال به صدا در‌ آورد! با اشاره به اين واقعيت‌ كه اين‌ روزها خبر وتو شدن صورت‌هاي مالي و البته مخالفت احتمالي وزارت ورزش- به خاطر عدم تاييد صورت‌هاي مالي سال‌هاي گذشته- با برگزاري مجمع رسانه‌يي شده است، مسوولان كه خطر را احساس مي‌كردند، روساي هيات‌ها را به تهران دعوت كردند و شنونده حرف‌هاي آنها بودند. غافل از اينكه «بدبيني» باعث شده بود كه جلسات مختلفي در لابي و اتاق‌هاي هتل آكادمي، بين روساي بعضي‌ از هيات‌ها برگزار شود؛ جلساتي كه در آنها توافق شده بود اعضا ماهيت «اعتراضي» خود را براي شركت در جلسه صبح روز دوشنبه حفظ كنند و تصميم‌شان با «توجيهات» احتمالي تغيير نكند! به همين علت بود كه اكثريت حاضران در نشست به‌شدت نسبت‌ به سياست‌هاي مديريت حاكم در فدراسيون فوتبال اعتراض كردند. از اتخاذ تصميمات اشتباه گرفته تا استفاده از مديران ناكارآمد و بحران‌هاي خود ساخته در تيم‌هاي ملي پايه و بي‌توجهي به هيات‌هاي فوتبال و سوءاستفاده از آنها! اينها تازه بخشي از اعتراضات اعضاي مجمع بود. در اين نشست تني چند از روساي هيات فوتبال، علنا به صورت مصداقي درباره رفتار مديران فدراسيون فوتبال صحبت و انتقادات تندي را هم مطرح كرده و آنها را به خاطر عدم همكاري و بي‌احترامي به هيات‌ها زير سوال بردند! با اين حال سياست كفاشيان و همكارانش در اين بين سكوت بود. او تصميم گرفته بود دل اعضاي مجمع را به دست بياورد چرا كه كمتر از 20 روز ديگر به حمايت تك تك آنها احتياج خواهد داشت.

در محافل ورزشي عنوان شده بود كه مسوولان فدراسيون به اين دليل روساي هيات‌ها را دور هم جمع كرده‌اند كه به آنها امتيازاتي بدهند تا بلكه حمايت‌شان را براي مجمع سالانه جلب كنند. به همين دليل خيلي‌ها نام اين جلسه را پيش مجمع گذاشتند. با اين وجود اين مساله چيزي نبود كه مورد توجه اعضا قرار نداشته باشد. چند نفر از حاضرين در اين نشست خطاب به كفاشيان اعلام كردند اين مساله مطرح است كه الان شما ما را دعوت كرده‌ايد تا راي ما را به نفع خودتان براي مجمع جمع كنيد. اميدواريم اين طور نباشد. بلافاصله بعد از اين اتفاق بود كه كريم بهرامي، رييس هيات فوتبال قم رسما در نشست اعلام كرد: «اي كاش اين جلسات را هميشه برگزار مي‌كرديد تا اين شائبه‌ها به وجود نيايد!». رييس هيات فوتبال قم در حاشيه اين جلسه حتي انتقادات تندي هم از مدير روابط عمومي فدراسيون فوتبال انجام داده بود. درست در واكنش به گلايه‌هايي كه سر موضوع مصاحبه‌هاي اخيرش عليه مديران فدراسيون و ابهامات پيرامون صورت‌هاي مالي به وجود آمد، او خطاب به مدير روابط عمومي تاكيد كرد: « من با شما و كسي حسابي ندارم و حرف حق را مي‌زنم. قرار هم نيست به كسي باج بدهم و واقعيت‌ها را اگر باز هم لازم باشد مي‌‌گويم». با اين توضيحات بايد اشاره كرد كه تقريبا اكثر روساي هيات‌ها به عملكرد فدراسيون فوتبال در اين نشست اعتراض كردند و زمان حرف زدن حتي تعارفات معمول را هم كنار گذاشته و به‌شدت عملكرد‌هاي مديريت فوتبال در سال‌هاي اخير را زير سوال بردند.

علي كفاشيان روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارد. قافيه را دارد مي‌بازد و انگار مقابل اين فشار‌ها كم آورده است. وقتي او روز دوشنبه بحث اختلافاتش با وزارت ورزش مطرح شد، رسما به روساي هيات فوتبال استان‌ها اعلام كرد كه آمادگي جدايي از فدراسيون را دارد و اگر روساي هيات‌ها بگويند استعفا خواهد داد. او تاكيد داشت كه فقط مجمع فدراسيون بايد درباره او و فدراسيون تصميم بگيرد و حاضر است برود. اما عجيب اينجا بود كه اين صحبت‌هاي كفاشيان باعث نشد حس بدي به روساي هيات‌ها در خصوص دخالت وزارت ورزش در امور فوتبال پيش بيايد. همان حسي كه باعث شده بود در مجمع قبلي، كفاشيان با همين حربه پيروز رقابت با وزارت ورزش شود. به همين دليل مي‌توان گفت كه روساي هيات‌ها دست مسوولان فدراسيون را خوانده بودند تا باز هم بازي نخورند!

براي تشريح فضاي ارتباط نه چندان خوب اين روزهاي كفاشيان با اعضاي مجمع بايد پاي صحبت روساي هيات‌هاي فوتبالي كه به عملكردها اعتراض دارند نشست. به‌طور مثال سعيد آگشته، رييس هيات فوتبال استان قزوين در مصاحبه‌يي اعلام كرده است: «از آقاي كفاشيان خواستم با توجه به ابهامات موجود براي شفاف‌سازي مسائل مالي، اقدامات لازم را انجام دهد و نكته ديگر آنكه از مسوولان خواستم براي توسعه فوتبال در هيات‌ها گام جدي بردارند. متاسفانه اين جلسات سالي يك بار قبل از مجمع برگزار مي‌شود و مسوولان آن توجه لازم را به توسعه فوتبال در استان‌ها ندارند. ما هنوز صورت‌هاي سال قبل‌مان به تصويب نرسيده است.» صحبت‌هاي اين عضو مجمع درست برخلاف آن مسائلي است كه اين روزها كفاشيان در مصاحبه‌هاي خود به آن اشاره مي‌كند. اين نشان مي‌دهد كه اعضاي مجمع به‌شدت پيگير ابهامات مالي فدراسيون هستند و تصميم به رسيدگي به اين مسائل دارند. آگشته در اين باره مي‌گويد: «شما مي‌دانيد، ‌شركتي كه دو سال صورت‌هاي مالي‌اش به تصويب هيات رييسه نرسد، حتما دچار مسائل قانوني مي‌شود. مجمع كاملا نسبت به اين قضيه هشيار است و مطالبات به حقي دارد. الان ابهامات زيادي پيرامون صورت‌هاي مالي امسال و سال گذشته وجود دارد. اين كار پسنديده‌يي نيست كه هر سال نزديك مجمع ياد ما مي‌افتند. مي‌گويند جلسه خانوادگي بود اما ما از اين خانواده دور هستيم. من امروز اين تذكر را به آقاي كفاشيان مي‌دهم كه اگر نسبت به شفاف‌سازي صورت‌هاي مالي اقدام نكند، حتما مجمع به وظايف قانوني‌اش در اين زمينه اقدام خواهد كرد.»

صحبت‌هاي رييس هيات فوتبال قزوين نشان مي‌دهد بر خلاف صحبت‌هاي بعضي از مسوولان در حاشيه جلسه اخير پيرامون مسائل مربوط به بودجه و صورت‌هاي مالي هم حرف‌هايي زده شده است. مجمع فدراسيون فوتبال اين روزها بيدار شده است و اين مساله مي‌تواند خطراتي جدي براي مديريت حاكم به همراه داشته باشد. با اين وجود بدبيني‌ها به اوج خودش رسيده‌ است. تك تك اعضاي مجمع مصاحبه و اعتراض مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون