• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

حياط خلوتي به نام ورزش

علي عالي


«اينكه يك خزانه‌دار 450 ميليون تومان حق ماموريت بگيرد، با عقل جور درنمي‌آيد.»
غلامرضا بهروان، عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم
1- اين روزها بحث «ابهامات مالي ورزشي‌ها» تبديل به سوژه اول شده است. خوشبختانه منتقدان به اين حجم از ابهام، لقب «خبرهاي زرد» نداده‌اند و حتي نهادهاي بازرسي و نظارتي هم به آن ورود كرده‌اند. حكم بازداشت مديرعامل پرسپوليس، جلوگيري از خصوصي‌سازي پرسپوليس، بررسي ابهامات مالي باشگاه استقلال و خيلي مسائل ديگر در همين راستا مورد ارزيابي قرار گرفته است. به نظر مي‌رسد «ورزش» حياط خلوت مناسبي براي ريخت و پاش‌هاي مالي بسياري از مديران شده بود، حياطي كه كمتر نظارتي روي آن مي‌شد و حجم «ابهامات» در حوزه‌هاي ديگر، كسب و كاري مناسب براي برخي مديران شكل داده بود. معمولا مجمع فدراسيون‌هاي ورزشي نه تخصص و نه حوصله پيگيري‌هاي اين «ابهامات» را داشتند. اولين بار دي‌ماه سال گذشته بود كه بعد از گزارش يك روزنامه، فدراسيون فوتبال موفق نشد برنامه و بودجه و صورت‌هاي مالي «پر از ابهام» خود را به تصويب مجمع ساليانه برساند.
2- نكته عجيبي است، اگر يك مغازه ساده در هر نقطه‌يي از كشور بدون اخذ مجوز فعاليت، كار خود را آغاز كند، در كمترين زمان ممكن از ادامه فعاليتش جلوگيري مي‌شود اما اگر يك مركز اداري با هر حجم مالي بدون توجه به قانون و اخذ مجوز، فعاليت خود را انجام دهد، نهادهاي نظارتي حتي به اين موسسه نگاه هم نمي‌كنند. به همين فدراسيون فوتبال دقت كنيد، بسياري از تصميمات نه‌تنها قانوني نيست، بلكه مجوزهاي لازم براي فعاليت هم از طرف هيات رييسه گرفته نمي‌شود .
3- سخني هم با آقاي بهروان داريم. عضو هيات رييسه فدراسيون اعتقاد دارد كه اين رقم‌ها با عقل جور درنمي‌آيد. احتمالا ايشان هم مثل ما به اطلاعات مالي فدراسيون دسترسي ندارند و مسوولان مالي فدراسيون و حسابرس مستقل صلاح ندانسته‌اند «همه» اطلاعات را در اختيار عضو هيات رييسه و عضو مجمع فدراسيون بگذارند. قطعا بحث ما با علي كفاشيان هم جنگ دوجانبه نيست، تنها اصرار به شفاف‌سازي براي توسعه فوتبال ايران است. كدام ايراني را سراغ داريد كه اعلام كند تخلف سه هزار ميلياردي با عقل جور درمي‌آيد؟ اگر يك ايراني، ماهيانه 100 ميليون تومان هم بتواند كنار بگذارد، بايد 3000 سال بگذرد كه به اين مبلغ برسد! اگر روزي 100 ميليون كنار بگذارد، يكصد سال طول مي‌كشد تا اين مبلغ را به دست بياورد. باورپذير است؟ با كدام عقل جور در‌مي‌آيد؟ ابهامات و فعاليت غيرقانوني نبايد هم با هيچ عقلي جور دربيايد. هرچند سطح برخورد با فعاليت غيرقانوني به اندازه شكستن قانون نيست...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون