• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3378 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ آبان

هشدار سخنگوي دولت:

عده‌اي با حضور در خيابان‌ها شرايط بازگشت تحريم‌ها را ايجاد نكنند

گروه سياسي| «بازگشت تحريم‌ها»، هشدار به كساني‌ است كه سفري را بهانه اعتراضات خياباني خود كرده‌اند. محمدباقر نوبخت ديروز در شرايطي در جمع خبرنگاران حاضر شد كه دولت هفته‌اي پر سروصدا را از سر گذراند؛ هفته‌اي كه در آن جك استراو به ايران سفر كرد و منشا اعتراض كساني شد كه حاضر نبودند ورود او را در قامت يك گردشگر ببينند. دولت يازدهم كه با اين‌گونه اعتراضات خياباني بيگانه نيست و بعد از هر مذاكره‌اي كه در راستاي حل پرونده‌ هسته‌اي انجام گرفته، با عده‌اي مواجه شده كه خود را نگران مي‌دانستند و خيابان‌ها را بهترين راه براي بيان اعتراضات خود انتخاب مي‌كردند، بعد از تصويب برجام نيز سرنوشتي اينچنين دارد؛ سرنوشتي كه اين‌بار با سفر نماينده پارلمان انگليس رقم خورده، آنقدر عجيب بوده كه سخنگوي دولت بخواهد با «هشدار»، به آرام‌سازي فضاي داخل بپردازد. محمدباقر نوبخت درباره هجمه‌ها و اعتراض‌هاي صورت گرفته نسبت به سفر برخي مقامات اروپايي به ايران به خصوص در اصفهان و چند شهر ديگر مي‌گويد: «دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري در اين ارتباط براي مراقبت از نفوذها و حفظ ارزش‌ها و نصايح ايشان در اين زمينه براي ما بسيار راهگشاست اما غير مسوولانه است كه هركسي به اين بهانه با ورود هر تيم اقتصادي به كشور به خيابان بيايد و آن را نفوذ بداند. هرگونه مداخله‌ در اين رابطه غير مسوولانه خواهد بود و بايد اجازه دهند كارها به صورت قانوني پيش رود. هركس در امور دولتي مداخله غيرمسوولانه دارد، مسوول است. اما اين افراد توجه كنند كه مقام معظم رهبري تاكيد داشتند نخستين مساله اجراي توافق برجام مساله تحريم‌هاست. » وي با تاكيد بر اينكه نبايد عده‌اي در خيابان رفتاري انجام دهند كه طرف مقابل را بترسانند و شرايط بازگشت تحريم را به وجود بياورند، گفت: «ما بايد از فضاي پساتحريم استفاده كنيم ولي اگر عده‌اي در خيابان‌ها شرايطي ايجاد كنند كه ورود به ايران با ترس همراه شود خود به خود اين امر تحريمي را ايجاد خواهد كرد. علاقه‌مندان به نظام اجازه چنين اقداماتي را نخواهند داد و براي جلوگيري از اين رفتارها برخورد لازم صورت خواهد گرفت.» تغييرات برخي مديران استان‌ها از ديگر خبرهايي بود كه طي هفته گذشته به صدر اخبار كشور رسيد؛ تغييراتي كه حتي تا آنجا پيش رفت كه برخي درباره علت آن سفر رييس‌جمهور و عدم استقبال گسترده از وي را بهانه كنند. نوبخت اما در توضيح دلايل تغييرات برخي مديران استان‌ها گفت: «استانداران و همه مديران اجرايي توسط مديران مافوق‌شان ارزيابي مي‌شوند و هر جا كه لازم به تذكر و جابه‌جايي مدير باشد در راستاي خدمت رساني بهتر به مردم اتفاق خواهد افتاد. وي با بيان اينكه نگاه دولت در انتخاب مديران فراجناحي است، خاطرنشان كرد: اينكه به بعضي از تغييرات در استان‌هايي مثل كرمان و مازندران وجه سياسي بدهيم كار درستي نيست چون تغييرات در اين سطح از مديران بر حسب تشخيص استانداران طبيعي است.»

سخنگوي دولت در ادامه، با اشاره به اينكه برجام در كشور فرآيند بي‌بديلي را طي كرد، گفت: مذاكرات مفصلي كه در تاريخ معاصر ما بي‌نظير است با شش كشور خارجي انجام شد و به تفاهماتي براي همكاري دست يافتيم و در ادامه مجلس و شوراي عالي امنيت ملي بررسي‌هاي لازم را انجام دادند و نظرات خود را اعلام كردند. همچنين مقام معظم رهبري نظرات راهگشاي خود را در مورد اجراي برجام اعلام كردند. وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري با صراحت تذكرات و نظرات خود را در مورد برجام اعلام كردند، تصريح كرد: رييس‌جمهور نيز در نامه تشكر آميزي به رهبري اعلام كردند با حسن نيت به تمامي موارد مورد‌نظر مقام معظم رهبري، مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي خواهيم پرداخت و در تامين منافع ملي دقت لازم را همراه با حسن نيت خواهيم داشت.

نوبخت با اشاره به اينكه آنچه امروز مورد تاييد قرار گرفته، نه صددرصد نظر قطعي جمهوري اسلامي و نه صددرصد نظر شش كشور اروپايي بوده است، خاطرنشان كرد‌: همان‌طوركه رييس‌جمهور گفته‌اند مذاكره همين است. يعني در يك رقابت و مذاكره مي‌توانيم دو گل بخوريم و سه گل بزنيم اما مهم اين است كه توانستيم مساله غني‌سازي را درداخل كشور به تاييد و توافق جهاني برسانيم و اينكه همه تحريم‌ها لغو شود. اما اينكه امكان بازگشت تحريم‌ها از طرف آنها وجود داشته باشد براي ما هم امكان بازگشت وجود دارد و ما از حق‌مان نخواهيم گذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون