• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

نه نمايندگان قانع شدند، نه سرافراز انتقادها را پذيرفت

تعميق شكاف هسته‌اي جام‌جم و بهارستان

احسان بداغي/ شكاف بين اكثريت مجلس و صدا و سيما بيشتر مي‌شود؛ اين تنها خروجي جلسه ديروز فراكسيون رهروان با رييس صدا و سيما است. جلسه‌اي كه به هيچ جمع‌بندي خاصي منتهي نشد. نه نمايندگان قانع شدند و نه سرافراز انتقادات را پذيرفت. هر دو طرف فعلا بر مواضع قبلي خود اصرار دارند، حتي با تاكيدي بيشتر از قبل. نمايندگان تهديدها براي تحقيق و تفحص از صدا و سيما را افزايش داده‌اند و رييس صدا و سيما آمارهاي مجموعه تحت امرش درباره مقايسه حضور منتقدان و موافقان برجام در برنامه‌ها را دوباره مورد تاكيد قرار داده است. آمارهايي كه حالا طيف زيادي از مجلسي‌هاي اصولگرا هم آن را قبول ندارند؛ 3800 ساعت فرصت موافقان در مقابل 2000 ساعت فرصت براي منتقدان. تركيب مديران صدا و سيما اجازه نمي‌دهد تا نمايندگان موافق برجام اين آمارها را به مثابه بي‌طرفي صدا و سيما قبول كنند. تركيبي كه بحث آن به جلسه ديروز فراكسيون رهروان با سرافراز هم كشيده است. خصوصا بحث درباره به كارگيري برخي افراد همچون پيمان جبلي، معاون سعيد جليلي كه در حال حاضر معاون خبر صدا و سيماست. نتيجه همه انتقادات ديروز نمايندگان و پاسخ‌هاي سرافراز تشكيل يك جلسه ديگر در آينده نزديك بود. جلسه‌اي كه قرار و مدار آن در ميان سايه‌اي از تهديدها گذاشته شد؛ تهديد به تحقيق و تفحص و درخواست براي استقرار بازرسان ويژه در صدا و سيما. با اين حال هيچ تضميني نه براي برگزاري جلسه بعدي وجود دارد و نه اجراي اين تهديدات. تا همين جا هم اصولگرايان معترض مجلس نهم خيلي بيشتر از تصورها در تقابل با صدا و سيما قرار گرفته‌اند. مجموعه‌اي كه رييس آنها يك دهه قبل رياستي 10 ساله بر آن را تجربه كرده بود.

اصرار و انكار متقابل سرافراز و نمايندگان

تا پيش از اين گلايه اصولگرايان ميانه‌رو از رسانه ملي كم نبود. اما هر چه بود در حد همان گلايه باقي مي‌ماند. گهگاهي در مجلس هم صداي نماينده‌اي در تذكر و نطق بلند مي‌شد و انتقادي عليه صدا و سيما مطرح. اما اين دو مجموعه اصولگرا هيچ‌وقت تقابل را تجربه نكرده بودند. از ابتداي مجلس هفتم تا همين چندي پيش اوضاع بين جام جم و بهارستان يا خوب بود يا در بحراني‌ترين شرايط قدري انتقاد چاشني آن مي‌شد. موضوع برجام اما كار را به تقابل رساند. تقابلي از همان نوع كه در ميان اصولگرايان اوج گرفته است. موافقان برجام كه حالا هم از اصلاح‌طلبان هستند و هم از اصولگرايان، سخت باور دارند كه صدا و سيما طرف طيف منتقد را روايت خود از برجام گرفته است. در شرايطي كه دست اصلاح‌طلبان هنوز از رسيدن به رييس صدا و سيما كوتاه است، اصولگرايان ميانه‌روي مجلس بازي تقابل با صدا و سيما را كليد زده‌اند. بازي‌اي كه تا اينجا شروعي نااميد‌كننده داشته است. نمايندگان حاضر در جلسه ديروز فراكسيون رهروان با محمد سرافراز متفق‌القول هستند كه پاسخ‌هاي او نتوانسته جواب «قانع‌كننده‌اي» براي انتقادات مجلسي‌ها باشد. هر چند حسين سبحاني‌نيا، عضو شوراي مركزي فراكسيون اكثريت درباره پاسخ‌هاي سرافراز به «اعتماد» مي‌گويد كه «به هر حال فرصت كم بود و آقاي سرافراز نتوانست وقت چنداني براي جواب دادن داشته باشد و ما اميدواريم كه در جلسات آينده پاسخ‌هاي مفصل‌تري از ايشان بشنويم»، اما همان توضيحات اندك رييس صدا و سيما هم به مذاق خيلي از رهرواني‌ها خوش نيامده است. از جمله آنجايي كه گفته است موافقان برجام هزار و 800 ساعت بيشتر از منتقدان در رسانه ملي اظهارنظر كرده‌اند. اين مهم‌ترين حرفي است كه سرافراز ديروز در دفاع از عمكرد خودش زده است. با اين حال نمايندگاني چون منصور حقيقت‌پور به «اعتماد» مي‌گويند كه معتقدند «اين آمارهاي آقاي سرافراز نمي‌تواند قابل اتكا و استناد باشد.» او توضيح مي‌دهد: «اول اينكه آقاي سرافراز هيچ مدركي دال بر صحت اين آمار ارايه نكرد و ثانيا اينكه هنوز تكليف آن همه مستندي كه صدا و سيما عليه مذاكرات هسته‌اي مي‌ساخت و آن همه گزارشي كه در حمايت از مخالفان برجام توليد كرده بود براي ما مشخص نشد و آقاي سرافراز نگفت آن برنامه‌ها با چه سياستگذاري و مقصودي تهيه شده بودند.» همين‌طور سيد هادي حسيني نيز درباره جلسه ديروز با رييس صدا و سيما به خبرگزاري ايرنا گفته است كه «عدم ايجاد اميد در مردم يكي از اشكالاتي است كه به بخش‌هايي از صدا و سيما وارد است. اين سازمان به جاي ايجاد اميد، ياس در مردم و به خصوص نسبت به مسوولان جامعه ايجاد مي‌كند. مسوولان به عنوان فرهيختگان و نخبگان جزيي از جامعه هستند كه در حال اداره كشورند، چنانچه مردم نسبت به اداره‌كنندگان جامعه دچار ياس و نااميدي بشوند به چه كسي پناه ببرند و به چه كسي بايد اعتماد كنند؟»

درخواست براي تغيير مديران منتسب به جبهه پايداري

اين در حالي است كه بهروز نعمتي هم روايتي متفاوت از محتواي جلسه ديروز را براي سايت خبرآنلاين بازگو كرده است: «در اين جلسه انتقادات متعددي به دكتر سرافراز شد. به ويژه درباره به كارگيري برخي افراد همچون معاون سعيد جليلي (پيمان جبلي، معاون خبر صداوسيما) كه در حال حاضر در يكي از معاونت‌هاي صداوسيما مسووليت دارد. نمايندگان به اين موضوع اعتراض كردند كه چگونه شما با وجود افرادي شايسته و بي‌حاشيه، از افراد حاشيه‌دار در يكي از مهم‌ترين معاونت‌هاي صداوسيما استفاده كرده‌ايد؟ از نظر نمايندگان ادامه فعاليت وي به صلاح نيست.» او اما در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيح مي‌دهد كه در اين جلسه اسامي بيشتري هم به عنوان مديران سياسي و جناحي سازمان صدا و سيما مطرح شده‌اند. اسامي كه بهروز نعمتي و ديگر نمايندگان ميانه‌روي مجلس مي‌گويند از بين چهره‌هاي منتسب به گروه‌هايي چون جبهه پايداري انتخاب شده‌اند و در دوره محمد سرافراز به جمع مديران صدا و سيما پيوسته‌اند. از جمله اين افراد يكي هم مدير شبكه نسيم است كه نمايندگان معترض به عملكرد رسانه ملي نام او را هم به زبان مي‌آورند. در اين ميان جواد هروي معتقد است: «قطعا وقتي تركيب مديران مجموعه‌اي تماما از يك جريان سياسي مشخص و محدود باشد، نمي‌توان منتظر خروجي بي‌طرفانه‌اي از آن مجموعه بود. بنابراين براي بي‌طرف شدن صدا و سيما در موضع‌گيري‌هاي سياسي و اجتماعي و ديگر حوزه‌ها درخواست نمايندگان از آقاي سرافراز اين است كه در مجموعه و تركيب مديران خود يك بازنگري جدي انجام دهد.» با اين حال بسيار بعيد است كه با همين چند مورد انتقاد سرافراز را به جايي برساند كه دست در تركيب مديرانش ببرد. همان‌طور كه عقب‌نشيني نمايندگان هم قدري غيرممكن به نظر مي‌رسد.

تهديد در مجلس نهم، خطر در مجلس دهم

مجلسي‌ها جلسه ديروز را با زبان تهديد ترك كرده‌اند؛ رمضان شجاعي كياسري، نايب‌رييس شوراي نظارت بر صدا و سيما از تعيين بازرس ويژه براي بررسي عملكرد صدا و سيما گفته و برخي ديگر چون بهروز نعمتي، منصور حقيقت‌پور و سيد هادي حسيني بحث تحقيق و تفحص از صدا و سيما را به شكل جدي‌تري پيش كشيده‌اند. هرچند شايد در فاصله كمتر از هشت ماه تا پايان عمر مجلس نهم چنين اتفاقي نيفتد و خيال سرافراز از اين بابت راحت باشد اما تركيب منتقدان امروز صدا و سيما در مجلس مي‌تواند براي رييس اين سازمان و مديران ارشد آن جاي نگراني داشته باشد. تركيب منتقداني كه همگي در طيف همسو با علي لاريجاني طبقه‌بندي مي‌شوند. طيفي كه طي سال‌هاي اخير و خصوصا بعد از آغاز دولت يازدهم نشان داده كه نه بدون هماهنگي داخلي و نه بدون اذن رهبر سياسي خود در بهارستان، يعني همان رييس مجلس كارها و پروژه‌هاي بزرگ را به پيش نمي‌برد. مخصوصا وقتي كاظم جلالي، رييس فراكسيون رهروان و دست راست لاريجاني در مجلس تنها ساعتي بعد از جلسه ديروز مي‌گويد «رسانه ملي تصميمات شايسته‌اي در خصوص اقتصاد مقاومتي و برجام نداشته است» بايد مطمئن شد كه تقابل بين طيف ميانه‌روي اصولگرايان و رسانه ملي جدي است. طيفي كه پايان كار مجلس نهم هم براي آن خيلي خطرناك به نظر نمي‌رسد. چرا كه همچنان از شانس‌هاي مهم براي مجلس دهم است. مجلسي كه مي‌تواند تمام انتقادات فعلي فراكسيون اصولگرايان از صدا و سيما را با فراغ بالي كه در چهار سال پيش روي خود دارد، جلو ببرد و پروژه‌هاي جدي امروز اصولگرايان معتدل درباره اين مجموعه را عملياتي كند. پروژه‌هايي نظير همان تحقيق و تفحص يا تعيين بازرس ويژه براي بررسي عملكرد رسانه ملي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون