• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

نيازي به ائتلاف با اصولگرايان نيست


هرچه زمان مي‌گذرد و به انتخابات مجلس آتي نزديك‌تر مي‌شويم فعالين سياسي اصلاح‌طلب سناريوهاي مورد نظر خود براي كسب اكثريت مجلس را شفاف‌تر بيان مي‌كنند. در جريان اصلاحات برخي معتقد به ائتلاف با نيروهاي معتدل جريان اصولگرا هستند و برخي مي‌گويند افراد شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب به اندازه كافي وجود دارند و اين جريان براي كسب اكثريت مجلس آتي نيازي به ائتلاف با اصولگرايان معتدل ندارد. محمدجواد اطاعت، استاد دانشگاه و فعال سياسي اصلاح‌طلب از جمله افرادي است كه حتي حضور ناطق و هاشمي را هم براي اصلاح‌طلبان ضروري نمي‌داند. اطاعت البته در مورد هاشمي معتقد است او از طريق حزب كارگزاران سازندگي نظرات خود را منتقل كرده و حتما مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرد. اطاعت در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني نداي ايرانيان به تشريح نظراتش پيرامون چگونگي حضور در انتخابات مجلس پرداخت:
 با صراحت مي‌گويم كه اصلاح‌طلبان در حوزه اجتماعي يا همان مقبوليت در بين مردم هيچ مشكلي ندارند، اما در حوزه سياسي و حاكميتي با مشكلاتي مواجه هستند. نيازي به اجماع اصلاح‌طلبان با اصولگرايان نيست و من به شخصه برخي نظرات مبني بر اينكه آقايان ناطق‌نوري، لاريجاني، هاشمي و خاتمي قرار است باهم به اجماع برسند را قبول ندارم. در حقيقت ما بايد به سمت نهادينه شدن دو جريان فكري اصيل در كشور حركت كنيم. دو جرياني كه مي‌تواند يكي از آنها اصلاح‌طلبان و ديگري اصولگرايان باشند.
 ‌ انتخابات رياست‌جمهوري با انتخابات مجلس متفاوت است و نمي‌شود اين دو را از يك جنس دانست. به عقيده من در اين انتخابات نيازي به حضور چهره‌هايي همانند آقاي هاشمي‌رفسنجاني نيست. كارگزاران هميشه جزيي از اصلاح‌طلبان بوده‌اند و در اين دور هم در كنار اصلاح‌طلبان فعاليت خواهند كرد.
 آقاي هاشمي از طريق كارگزاران با اصلاح‌طلبان در يك ائتلاف هستند، اما اگر اين ائتلاف براي دور زدن و حل موضوع رد صلاحيت‌ها باشد را قبول ندارم.
‌ اصولگراها اگر بتوانند با يكديگر تفاهم كرده و همگي يك ليست سراسري بدهند خيلي خوب است ولي اينكه آيا مي‌توانند اين كار را انجام دهند يا خير؟ بايد بگويم رسيدن به ليستي مشترك توسط اصولگرايان بسيار دشوار است.
‌ تنوع و تنازع ديدگاه‌ها، مشكل اصلي اصولگرايان است. يعني اصولگرايان هنوز هم با مشكلات سال 92 دست به گريبانند و البته در اين حوزه اصلاح‌طلبان مشكلاتي به مراتب كمتر از اصولگرايان دارند.
  اگر وضعيت و فرصت‌هاي اصلاح‌طلبان در اين انتخابات را به سه حوزه تقسيم كنيم بايد بگويم اصلاح‌طلبان در حوزه اجتماعي و حمايت‌هاي مردمي هيچ مشكلي ندارند. در حوزه دوم يا همان ائتلاف جريان‌هاي اصلاح‌طلب روي نامزدهاي خاص هم مشكلات‌شان به مراتب از اصولگرايان كمتر است، اما در بخش سوم، يعني حوزه سياسي و حاكميتي اصلاح‌طلبان با مشكل مواجه‌ هستند و درست برعكس آنها اصولگرايان تنها در حوزه سياسي بدون مشكل هستند و در حوزه اجتماعي و مقبوليت در بين مردم به دليل ادبياتي كه دارند با مشكلات جدي مواجه‌اند. در مورد ائتلاف هم بايد بگويم احتمال ائتلاف اصولگرايان باهم 50 درصد است. تا امروز اصولگرايان از امكانات شوراي نگهبان برخوردار بوده‌اند و از آن استفاده مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون