• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3129 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۹ آذر

لزوم تمركز بر اصلاحات جامعه محور

ارزيابي شرايط فعلي يك جريان سياسي مي‌تواند بهترين سند براي تدوين استراتژي رفتارهاي آتي آن جريان باشد. احمد شيرزاد نماينده اصلاح‌طلب مجلس ششم، معتقد است شرايط امروز ايران تغييرات جدي و مهمي نسبت به سال‌هاي 88 تا 92 داشته است و جهت‌گيري‌هاي كلي دولت هم نشان مي‌دهد قرار نيست به آن دوران بازگرديم. به همين دليل لازم است اصلاح‌طلبان تمركز خود را روي اصلاحات جامعه محور بگذارند و از اين معبر به قدرت سياسي دست يابند. او در گفت‌وگو با نداي ايرانيان اين مواضع را تشريح كرده است:
  ما اكنون شاهد اين هستيم كه در مجلس ارگاني در حال شكل‌گيري است كه مي‌تواند فارغ از وزارت كشور مجوز راهپيمايي دهد. بنابراين فضاي فعاليت سياسي تنها با مديريت و نظارت دولت كنترل نمي‌شود. ازسوي ديگر بايد بدانيم رخدادهاي سال ۸۸ آرايش قواي سياسي كشور را تغيير داد. ازجهاتي اصلاح‌طلبان با بدنه اجتماعي قوي كه براي‌شان ايجاد شده بود خارج از قدرت اجرايي كشور قرار گرفتند و تا سال ۹۲ نتوانستند از پشتوانه اجتماعي خود بهره بگيرند. اين عامل موجب شد قدرت اجرايي عيان اصلاح‌طلبان ازسال ۸۸ به بعد كاهش پيدا كند و تا سال۹۲ به همين ترتيب ادامه داشته باشد. از دست رفتن مناصب اجرايي موجب شدرقيب از اين فضا استفاده كرده و تا حال حاضربيشترين سختگيري را نسبت به نيرو‌ها و جريان‌هاي اصلاح‌طلب داشته باشد چرا كه ضعيف شدن رقيب اصلاح‌طلب به اصولگرايان اجازه مي‌داد بيشترين استفاده را از جايگاه اجرايي و نظارتي خود ببرند. اين اتفاق از ۸۸ تا سال ۹۲ رخ داد و اصولگرايان رقيب بلامنازع اصلاح‌طلبان بودند.
 چند سالي است كه دو رويكرد وجود دارد، اصلاحات جامعه محور و اصلاحات سياست‌محور. فكر مي‌كنم اصلاح‌طلبان در بازخواني رفتار خود اصلاحات جامعه محور را بايد مد نظر قرار دهند. اصلاح‌طلبان در سطح جامعه مدني قدرت فعاليت خوبي دارند، جامعه مدني اين روز‌ها حرف اصلاح‌طلبان را به درستي درك مي‌كند و نسبت به اصلاح‌طلبان واكنش مثبت نشان مي‌دهد. من فكر مي‌كنم دوره اصلاحات قدرت محور به سر آمده است. اصلاح‌طلبان به جاي آنكه به سمت قدرت و جايگاه‌هاي سياسي حركت كنند مي‌توانند به سمت جامعه مدني حركت كنند. و به يك معنا اصلاحات جامعه‌محور را در پيش بگيرند. ممكن است چند حزب اصلاح‌طلب هم ممكن امروز باشند و به مناسبت‌هاي مختلف بيانيه هم بدهند اما اينكه داراي قدرت سياسي باشند محل ترديد است. آنچه جريان و بدنه اصلاحات نياز دارد نگاه جامعه محور به فعاليت‌ها است. به هر حال انتخابات سال آينده وزن سياسي اصلاح‌طلبان را نشان خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون