• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

رسولي خبر داد

تشكيل ستاد انتخاباتي ائتلاف اصلاح‌طلبان

حسن رسولي كه اخيرا از سوي محمدرضا عارف مسووليت ساماندهي امور مربوط به حضور انتخاباتي وي را به‌عهده گرفته است، يكي از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان است كه براي جمع‌بندي و انسجام اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كند. او روز گذشته در گفت‌وگويي با ايلنا نسبت راهبردهاي انتخاباتي جريان اصلاحات را تبيين كرد و به اظهارات اخير محمدرضا باهنر نيز واكنشي جدي نشان داد. باهنر طي روزهاي گذشته گفته بود نبايد اجازه دهيم مجلس آتي حتي به دست اصلاح‌طلبان معتدل بيفتد. رسولي به دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري پيشنهاد كرد به جاي ورود به مجلس چند صباحي در منزل استراحت كند:

داوطلبان نمايندگي همه امور حقوقي، اداري و تداركاتي انتخابات را راسا و شخصا دنبال مي‌كنند. البته در كلانشهر‌ها و در حوزه‌هايي كه جريان اصلاحات بيش از يك كانديدا داشته باشد، ستاد انتخاباتي كه به اين منظور توسط شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل مي‌شود و راهبرد انتخابات را بر عهده دارد، نسبت به انجام رايزني و ارتباط‌گيري و هماهنگي با بخش‌هاي اجرايي و نظارتي اقدام مي‌كند. مثل انتخابات‌هاي قبلي در زمان خودش علاوه بر ستادهاي شخصي كانديد‌اها و ستادهاي شوراي عالي سياستگذاري شخصيت‌هاي مطرح اصلاح‌طلب هم تلاش مي‌كند با برگزاري جلسات رو در رو با شوراي نگهبان و هيات مركزي نظارت در يك تعامل كارآمد زمينه‌اي را فراهم كند كه حقي از نامزدهاي اصلاح‌طلب در سراسر كشور در رسيدگي به صلاحيت‌ها ضايع نشود.

ائتلاف بين تشكل‌هاي سياسي همگرا و متجانس و نزديك به هم است. شبيه همين شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه مهم‌ترين كارش ائتلاف‌سازي است، يا كاري كه بزرگان اصولگرا چه در سطح فقها و در سطح تفاهمنامه‌اي كه حزب موتلفه و پايداري‌ها شكل گرفته است، انجام مي‌دهند. بر اين اساس ائتلاف بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان از نظر من بي‌معنا است به اين دليل كه اين‌ها جريان رقيب هم هستند و اگر قرار به ائتلاف باشد معنايش اين است كه پيشاپيش همه آن نگا‌ه‌ها ورويكردهاي متفاوت قبلي از بين رفته است و اين دو جريان بر خلاف سابقه بيش از ۳۰ ساله خود به يك مانيفست رسيدند، در اين صورت ديگر فلسفه وجودي اين دو جريان زير سوال است. البته اگر انتخابات برگزار شود و تركيب نمايندگان مشخص شود در آن صورت وزن اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مشخص مي‌شود، در آن زمان وقتي هيچ‌كدام از اين دو جريان اكثريت را نداشته باشند، ممكن است از طريق گفت‌وگو، ائتلاف‌هايي صورت گيرد مثلا در تعيين هيات‌رييسه مجلس، رييس مجلس يا انتخاب روساي كميسيون‌ها.

تا ليست نهايي نشود، تكليف سرليستي مشخص نمي‌شود و ليست زماني نهايي مي‌شود كه تكليف افرادي كه ثبت نام كرده‌اند مشخص شود تا بر اساس برنامه زمانبندي انتخابات اين پروسه طي شود. بحث سرليستي در ميانه برنامه زمان‌بندي انتخابات است يعني زماني كه صلاحيت‌ها اعلام شود، فرصتي است براي اينكه كانديد‌اها فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را آغاز كنند.

طي سال‌هاي گذشته متاسفانه برخي شخصيت‌هاي اصولگرا به جاي پذيرفتن رقيب و به رسميت شناختن حق حيات رقيب و حاضر شدن او در ميدان رقابت با هدف كمك به پايداري نظام، متوسل به شيوه‌هاي تهديد و تحقير نسبت به رقيب شدند. آقاي باهنر گزاره عجيبي مطرح كردند! به اين خاطر مي‌گويم عجيب كه رهبري مي‌گويند همه سلايق در انتخابات باشند اما ايشان به عنوان يك كنشگر سياسي متعلق به بخشي از جريان اصولگرا فتوا صادر مي‌كنند كه به زعم ايشان حتي اصلاح‌طلبان معتدل هم نبايد به مجلس بيايند. از ايشان بايد سوال كرد مگر شما صاحب ملتيد؟ مگر شما صاحب مجلس هستيد؟ مگر شما حق ويژه‌اي داريد كه اينچنين بي‌محابا صحبت مي‌كنيد؟ پيشنهادم اين است كه شخصيت‌هايي مثل مهندس باهنر و دوستاني كه در جريان رقيب ما نفوذ كلام دارند، بيايند به سمتي حركت كنند كه فضاي سياسي كشور توام با اخلاق باشد. سال ۶۹ من معاون سياسي استاندار بودم؛ خدمت رهبري رسيديم، ايشان در آنجا فرمودند اگر سياست همراه با اخلاق نباشد چيزي جز بازي نيست. نمي‌دانم چگونه يك چهره سياسي بعد از چندين دور از نمايندگي مجلس فكر نمي‌كند كه بعد از سال ۹۲ سليقه مردم تغيير كرده است. به احتمال زياد افرادي مثل آقاي باهنر بايد بعد از چند سال حضور در مجلس چند سالي را مثل ما اصلاح‌طلبان در منزل استراحت كنند. چون عادت به ورود و خروج به مجلس را ندارند، فكر مي‌كنند بايد دايما در آنجا باشند، مقداري بي‌حوصله شدند و در بي‌قراري گزاره‌هايي را مطرح مي‌كنند كه نه در شأن اين اشخاص است و نه در شأن جرياني كه متعلق به آن هستند. آقاي باهنر جاي مرحوم كني قرار گرفتند. مرحوم مهدوي كني با همه آن سوابقش محور اصولگرايي بود. قبل از آن آقاي ناطق‌نوري و آقاي عسگراولادي بودند. مرحوم عسگراولادي از لحاظ فكري با اصلاح‌طلبان اختلاف جدي داشت، ولي اين اواخر ديديد كه در مورد آقاي كروبي چه گفت. تفكر آقاي باهنر كه هشت سال جزو پشتيبانان آقاي احمدي‌نژاد بودند و اين بلا‌ها را سركشور آوردند به جاي اينكه پاسخ دهند چرا از چنين دولتي با چنين رويكردي دفاع كردند كه نفرات اصلي دولت مورد حمايت شما پشت ميله‌هاي زندان هستند، فتوا صادر مي‌كنيد كه اصلاح‌طلبان معتدل هم نبايد بيايند. حتما مرجع اصلاح‌طلبان براي آمدن يا نيامدن آقاي مهندس باهنر نيست. آقاي باهنر آدم ناپخته‌اي نيست، حدسم اين است ايشان به‌شدت نگران رقابت درون جرياني خودش هست. اينكه آقاي باهنر با آقاي لاريجاني در برخورد با دولت چه كار بايد بكنند؟ آقاي باهنر در برخورد با دلواپسان همراه با آقاي لاريجاني مي‌خواهد باشد؟ همراه آقاي ناطق يا آقاي روحاني جامعه روحانيت مبارز باشند؟ يا همراه آقاي حسينيان و كوچك‌زاده باشند؟ اين دغدغه خاطر از يك طرف و از سوي ديگر اينكه آقاي مهندس باهنر به عنوان يك فرد باهوش سياسي حس مي‌كند سطح اقبال عمومي نسبت به جريان سياسي كه ايشان منتسب به آن است به دليل مواضع غير قابل دفاع و عملكرد به مراتب غير قابل دفاع حاكميت بيش از ۱۰ ساله اصولگرايان بر مجلس و هشت سال بر دولت، دستاوردي نيست كه اشخاصي مثل مهندس باهنر بخواهند آن را به افكار عمومي به عنوان نقاط قوت جريان اصولگرا ارايه كنند.

راهبرد اصلي اصلاح‌طلبان براي انتخابات ۷ اسفند تحقق اجماع كامل بين همه بخش‌ها و ظرفيت‌هاي اصلاح‌طلبي به‌گونه‌اي است كه در سايه اين انسجام و همگرايي امكان تدوين ليست نهايي و سراسري نامزدهاي اصلاح‌طلب براي تمامي حوزه‌هاي انتخابيه كشور فراهم شود. براي عملياتي كردن اين دو راهبرد و با هدف تاثيرگذاري اساسي در انتخابات آينده و كسب اكثريت بالا در كرسي‌هاي مجلس آينده، ساختار‌ها و سامانه‌هاي گوناگون مديريتي پيشنهاد شده بود و آنچه كه امروز از آن به عنوان شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نام برده مي‌شود، مجموعه‌اي است متشكل از دبيران كل همه احزاب اصلاح‌طلب و شوراي مشاوران آقاي خاتمي كه در قالب شوراي راهبردي انتخابات فعاليت مي‌كنند و نيز شوراي مشاوران آقاي دكتر عارف كه بيش از دو سال است در حوزه برنامه‌ريزي انتخابات و سازماندهي اين پروژه فعال است. به‌طور طبيعي در صورتي مي‌توان به آن دو هدف راهبردي وفاق كامل و ليست واحد دسترسي پيدا كرد كه سازمان و مديريتي كه براي انجام اين دو مهم تجهيز مي‌شود، هم از حيث فراگيري و هم از حيث كارايي و مديريت داراي چنان ظرفيتي باشد كه بتواند در قامت نمايندگي جريان گسترده و متنوع اصلاحات بروز پيدا كند، اين شورا ادغام شده سامانه‌هاي متنوع قبلي است به‌گونه‌اي كه بتواند به اين اهداف دسترسي پيدا كند.

بادستور وزير كشور روز ۲۸ آذر امسال نخستين مرحله فرآيند انتخابات هفتم اسفند با ثبت‌نام داوطلبان در سراسر كشور آغاز مي‌شود، اين مرحله به مدت پنج روز ادامه دارد. كساني كه واجد شرايط باشند براي قرار گرفتن بين نامزدهاي انتخاباتي با مراجعه به زيرمجموعه‌هاي وزارت كشور ثبت نام مي‌كنند، به محض اتمام اين مرحله، مشخصات ثبت‌نام‌كنندگان از سوي مجريان انتخاباتي حوزه‌هاي انتخابيه از مراجع چهارگانه استعلام مي‌شود كه نتايج آن در هيات‌هاي اجرايي مطرح مي‌شود. در مورد واجد شرايط بودن يا نبودن نامزد‌ها هيات‌هاي اجرايي تصميم مي‌گيرند. در مرحله بعدي هيات‌هاي نظارت و در ‌‌نهايت شوراي نگهبان عملكرد هيات‌هاي اجرايي را در بررسي صلاحيت‌ها مورد بررسي قرار مي‌دهد و در ‌‌نهايت بخش نظارتي نتايج را به اركان وزارت كشور ارايه مي‌كند. در اين مقطع معلوم مي‌شود كه چه تعداد از داوطلبين ثبت‌نام شده تاييد‌صلاحيت شدند و چه تعداد تاييد صلاحيت نشدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون