• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

ابتكار از پيروزي ايران در دادگاه امريكا خبر داد

فسيل‌هاي چند ميليون ساله مراغه از امريكا بازمي‌گردد

 

 

اعتماد| معاون رييس‌جمهور از پيروزي ايران براي بازگشت فسيل‌هاي مراغه خبر داد. معصومه ابتكار با اعلام دو خبر خوش زيست‌محيطي ‌از بازپس‌گيري فسيل‌هاي مراغه پس از سال‌هاي طولاني خبر داد و گفت: اين فسيل‌ها متعلق به دوران‌هاي مختلف زمين‌شناسي و از جمله ارزشمندترين فسيل‌هاي جهان است كه پيش از پيروزي انقلاب براي مطالعه به امريكا فرستاده شده بود و در دانشگاه هاروارد نگهداري مي‌شد ولي بنا به دلايلي بازپس‌گيري آنها با مشكل مواجه شده بود. رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: مناقشه محيط زيستي طولاني‌مدت ايران و امريكا در خصوص استخراج، جمع‌آوري و كدگذاري نمونه‌هاي سايت فسيلي مراغه منجر به تنظيم و پيگيري شكايت ايران از امريكا در دادگاه لاهه و طي روند حقوقي بسيار پيچيده و دشواري براي بازپس‌گيري اين فسيل‌ها شد كه خوشبختانه اين موضوع پايان خوشي داشت.

فسيل‌هاي مراغه با قدمت هفت ميليون ساله، اين منطقه را به عنوان نخستين اثر ملي، طبيعي و فسيلي ايران معرفي مي‌كنند. در آخرين مطالعات صورت گرفته فسيل‌هاي اجداد ماموت، زرافه و آهو در اين منطقه كشف شده است. لايه‌هاي سنگواره‌اي موجود در مراغه مربوط به اواخر دوران نوزيستي زمين‌شناسي يعني چهار تا هفت ميليون سال قبل هستند كه با انجام كاوش‌هاي علمي مي‌توان اطلاعات بسيار دقيقي را از زندگي جانوران غول‌پيكر در اين منطقه به دست آورد. فسيل‌شناسان، ‌منطقه مراغه را به عنوان بهشت فسيلي مي‌شناسند. فسيل‌هاي مهره‌دار مراغه از مدت‌ها پيش نظر زمين‌شناسان را به خود جلب كرده و از همين رو محققان زيادي از روسيه، امريكا، فرانسه و ژاپن در اين ناحيه كار كرده‌اند، به گونه‌اي كه بخشي از نمونه‌هاي فسيلي در موزه‌هاي تاريخ طبيعي وين، پاريس، لندن و لس‌آنجلس در معرض نمايش قرار دارند.

منطقه فسيلي مراغه به دليل دارا بودن فسيل ماستادون و ماموت‌ها (سنگواره‌هاي پيش از تاريخ) داراي شهرت جهاني بوده و به عنوان نخستين اثر ملي، طبيعي و فسيلي ايران از بالاترين رده‌هاي حفاظتي سازمان محيط زيست است. حدود يك قرن پيش استخوان‌هاي منطقه فسيلي مراغه را به بقاياي آدم‌هاي قوي‌هيكل، آدم‌هاي شاخدار، اسب شاخدار و ديو نسبت مي‌دادند. مطالعات انجام شده طي يك سده اخير توسط حفاران و كاوشگران داخلي و خارجي نشان داد كه در اين منطقه سنگواره‌هاي مهره‌داران نيز وجود دارد. رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه به زودي اين فسيل‌ها به ايران آورده خواهد شد، ادامه داد: در نظر داريم براي رونمايي از اين فسيل‌ها مراسمي با حضور محققان ايراني و امريكايي (دانشگاه هاروارد) برگزار كنيم. بخشي از فسيل‌هاي بازپس‌گيري شده كه طي هفته‌هاي آينده به ايران مي‌رسد به موزه تاريخ طبيعي و بخشي به مركز تحقيقات فسيل‌شناسي مراغه منتقل خواهد شد.

ابتكار با بيان اينكه در امريكا، كارهاي نمايشگاهي، تحقيقاتي و پژوهشي بسياري روي فسيل‌هاي مراغه صورت گرفت و حتي مقالات متعدد علمي در اين خصوص در نشريات معتبر امريكا و جهان به چاپ رسيد، گفت: برخي از كار تطبيق و بررسي كنوني كارشناسان ايراني براي بازپس‌گيري فسيل‌هاي مراغه بر اساس همين مقالات و تصاوير و كارهاي پژوهشي صورت گرفته است. منطقه فسيلي مراغه به عنوان نخستين اثر ملي-طبيعي فسيلي به مساحت ۱۰۲۶ هكتار ثبت شده و بالاترين رده حفاظتي را اخذ كرده است. در خصوص نگهداري اين آثار نخستين موزه ديرينه‌شناسي و سنگواره ايران به مساحت پنج هزار متر مربع در مراغه احداث مي‌شود تا آثار يافت‌شده در آن نگهداري شوند. ابتكار تعداد فسيل‌هاي سايت مراغه را 3000 فسيل اعلام و اظهار كرد: از اين تعداد، 1500 فسيل براي بررسي و تحقيق به امريكا فرستاده شده بود و 1500 فسيل نيز در موزه تاريخ طبيعي و تنوع زيستي ايران حفظ و نگهداري شده است. با وجود اينكه سايت مراغه يكي از ارزشمندترين سايت‌هاي تحقيقات فسيلي است و در دولت هشتم اقدامات زيادي براي تبديل شدن آن به يك مركز تحقيقاتي صورت گرفته بود، متاسفانه سال‌ها با غفلت و بي‌توجهي مواجه شد ولي خوشبختانه در حال حاضر اقدامات جديدي براي ايجاد اين مركز تحقيقاتي در حال پيگيري و انجام است. ايران داراي سايت‌هاي فسيلي بسيار ارزشمندي است. اين فسيل‌ها مي‌توانند مبناي كار مشترك تحقيقي ميان دو كشور يا ايران و جامعه بين‌المللي باشد. اين بازپس‌گيري فسيل‌هاي با قدمت ميليوني، سومين اقدام دولت يازدهم در بازپس‌گيري اموال تاريخي كشور است. بعد از جريان بازپس‌گيري الواح هخامنشي و استرداد اشياي تاريخي چغاميش، سومين بازپس‌گيري اموال ارزشمند كه به ميراث فرهنگي يا طبيعي مرتبط است، فسيل‌هاي تاريخي مراغه خواهند بود؛ ‌فسيل‌هايي كه قرار بود براي مدتي روانه امريكا شوند و مورد مطالعه قرار گيرند و به كشور برگردند، ‌اما بعد از گذشت بيش از 30 سال، ‌امسال شاهد بازگشت نيمي از اين فسيل‌ها كه از كشور خارج شده بودند، ‌خواهيم بود.

توزيع بنزين يورو 4 از ماه آينده در اهواز

خبر خوش زيست‌محيطي ديگر ابتكار، ‌توزيع بنزين يورو4 در اهواز بود. اين شهركه به لحاظ جغرافيايي در منطقه گردوخاك خيز كشور قرار دارد، ‌به واسطه اين خبر مي‌تواند يكي از فاكتورهاي آلاينده شهرهايش را حذف كند. به گزارش ايسنا، ‌ابتكار با اشاره به برنامه‌هاي دولت براي كاهش آلودگي هوا در استان خوزستان به ويژه بهبود كيفيت هواي اهواز اعلام كرد: روز گذشته برنامه‌ريزي نهايي براي انتقال و توزيع سوخت بنزين يورو 4 از ماه آينده در شهر اهواز صورت گرفت. به دليل عدم برخورداري از زيرساخت‌هاي مناسب در حوزه پالايشگاهي تاكنون توزيع بنزين يورو 4 در اهواز مقدور نبود و اكنون با تلاش بسيار اين امكان ميسر شده است. اين در حالي است كه توزيع گازوبيل يورو 4 در اهواز همچون گذشته ادامه خواهد داشت. ابتكار گفت: با حذف بنزين آلوده پتروشيمي در كشور و تلاش و همراهي وزير نفت و مجموعه‌هاي مرتبط به ويژه پالايشگاه‌ها، تاكنون كلانشهرهاي بسياري از بنزين يورو 4 برخوردار شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون