• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3382 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ آبان

همه منتظر دو ‌هزارميليون يورو پول واريزي ميلياردر نفتي هستند

«محرمانه‌ها» و «خيلي‌محرمانه‌ها»ي زنجاني در دادگاه

رضوانه رضايي‌پور / ديگر نگراني‌ را در لرزش پاهايش نمي‌توان ديد، او كه آنچنان محكم شده كه پشت جايگاه مي‌رود و رو در رو به وكلاي شاكيانش مي‌گويد: «طلبكار هم شده‌ايد؟». حالا حجم پرونده‌هايي كه بر سبد چرخ‌دار حمل مي‌شوند، از او فردي ساخته كه محكم مي‌ايستد و دفاعيات خود را صفحه به صفحه مي‌خواند. دفاعياتي كه نام مرداني را بر زبانش جاري مي‌سازد كه روزي منكر همه ارتباطات بوده و هر معامله‌اي حتي در حد يك عدد چوب كبريت را هم رد مي‌كردند. او كه بدهي خود به شركت نفت را پول خردي بيش حساب نمي‌كند، اما روزي متهم بود كه به تمام ايرانيان 110 هزار تومان بدهكار است. بابك زنجاني پنجمين جلسه رسيدگي به اتهامات خود را نيز با نام دولتمردان قبلي و فعلي آغاز كرد. زنجاني اين‌بار هم متهم مي‌كند، اين‌بار هم تمام حرف‌هايش خطاب به وزيري است كه در تمام صحبت‌هايش چند باري زنجاني را مورد خطاب قرار مي‌دهد و فرياد بازپس‌گيري بيت‌المال سرمي‌دهد. آنجا كه صراحتا اعلام مي‌كند پول نفت ايران قاچاق است، گريزي كنايه‌آميز به سخنان وزير نفت مي‌زند. گويي پول‌هايي كه نفتي‌ها اعلام كرده‌اند كه بايد از سلامت آنها باخبر شوند تا از زنجاني قبول كنند خيلي به مذاق متهم نفتي خوش نيامد تا زنجاني خطاب به زنگنه بگويد: «پول‌تان را از امامزاده نياورديد، پس همين كه هر چي آوردند بهت دادند را بگير!» زنجاني اما ديروز خود را طلبكار هم دانست. طلبكاري كه حاضر است تمام دنيا را بگردد و هر اموالي كه از بانك مسكن موجود است را به نام طلب خود بگيرد. متهم نفتي انگار دل خوشي از سعيد مرتضوي ندارد. او كه در نخستين جلسه دفاعيات خود حسابي از در تعريف و تمجيد از وزيران دولت دهم وارد شد، در قسمتي از آن، به معاملات با سازمان تحت سرپرستي مرتضوي مي‌رسد. «10 روز قبل از تحريم، چهار ميليارد يورو به سازمان تامين اجتماعي پول دادم و از اين رو تنها ترفندي كه به ذهنم رسيد اين بود كه از امارات با وزير نفت تماس گرفتم و از او خواستم تا به جاي چهار ميليارد يورويي كه به تامين اجتماعي پرداخت كردم، دو ميليارد يورو، شركت بخرم يا پول را به هر جايي كه مي‌خواهند حواله كنند». اما معامله‌اي كه با مجوز محمود احمدي‌نژاد انجام شد، با اين جمله مرتضوي كه «امضاي من ديگر اعتبار ندارد، » پايان يافت. زنجاني حالا بعد از دو جلسه از اعلام دفاعيات خود آنقدر اطمينان دارد كه حتي كارهاي خود را اساسا اخلال در نظام اقتصادي كشور نمي‌داند.

از بازداشت مديرعامل بانك مسكن جلوگيري كردم

بابك زنجاني در پنجمين جلسه رسيدگي به اتهاماتش و در ادامه قرائت دفاعيات از خود در برابر اتهامات وارده افزود: بانك مسكن هيچ طلبي از من ندارد، پولم را برداشته و حتي طلبكار شده است. زنجاني، خطاب به بانك مسكن گفت: اگر خوب يا بد پولم را برگردان؛ اومدي چي مي‌گي به جان من چسبيدي. به گفته متهم اصلي پرونده ميلياردر نفتي، بانك مسكن براي كاركردن با بانك اف.‌اي.‌اي. بي‌به بانك مركزي نامه نوشت كه بانك مركزي نيز در پاسخ به بانك مسكن اعلام كرد مي‌تواند با اين بانك كار كند اما با مبلغ محدودي كه خود بانك تشخيص دهد. وي از واريز 65 ميليارد تومان به بانك مسكن خبر داد و گفت: پنجشنبه‌ها، شركتم تعطيل بود و خودم تنهايي در اين روز به شركت مي‌رفتم تا كارهاي هفتگي را انجام دهم كه يك روز ساعت 11صبح بانك مسكن در تماس با من گفت كه سريعا مي‌خواهد مرا ببيند؛ در نشستي با كل اعضاي هيات‌مديره، مدير حقوقي و اداره بين‌الملل بانك مسكن، آنها به من گفتند به شخصي 65 ميليارد تومان بدون چك و سفته پول داده‌اند و اين فرد، پول را پس نداده است. وي اضافه كرد: بانك مسكن در آن نشست به من گفت كه شنبه بايد به دادگاه مفاسد اقتصادي بروند و با وجود نبود اين مبلغ در بانك، بازداشت مي‌شوند و آنها از من خواستند تا 65‌ميليارد تومان به حساب بانك مسكن بريزم و من نيز در شعبه ونوس بانك مسكن پول را به حساب شركتي واريز كردم. اين متهم، ادامه داد: من، پول را به اعتبار اين افرادي كه در آن نشست بودند، واريز كردم و آنها گفتند كه پول را يك هفته‌اي تحويل مي‌دهند اما با گذشت سه ماه نه تنها پولم را برنگرداندند كه به تماس‌هايم نيز پاسخ ندادند تا اينكه حضوري به آنجا مراجعه كردم و گفتند وجه نقد نداريم؛ اما جاي آن چند ملك به تو مي‌دهيم كه آنها هفت ملك تحويل من دادند اما سند آنها را به نام من نكردند. بابك زنجاني خاطرنشان كرد: جالب اينجاست آنها بعدها مدعي شدند شخصي به نام ر. ك كه يك كارمند است و ماهيانه پنج ميليون تومان حقوق مي‌گيرد، 65 ميليون يورو و همان 67 ميليارد تومان را دستي به من زنجاني پول داده و من نيز در ازاي آن، مبلغ مورد نظر در حساب بانك مسكن پرداخت كرده‌ام. ميلياردر نفتي به اين قسمت از توضيحات كه رسيد، ادامه داد اين فرد كارمندي است كه در تمام عمرش 65 ميليون يورو را يك جا نديده است. در اين هنگام، وكيل بانك مسكن نيمه خيز شد و اظهار كرد: «من مي‌گويم و پاسخ مي‌دهم. »كه متهم نفتي چنين جواب داد: «يك كدام را بگو » و بعد، تهديد كرد، هر طور شده پولش را از بانك مسكن پس مي‌گيرد. قاضي صلواتي نيز چنين پاسخ داد: البته مديرعامل بانك مسكن به خاطر پرونده سه هزار ميلياردي در همين شعبه 15 در حال محاكمه است.

كار من هيچ گونه اخلال در كشور محسوب نمي‌شود

به گزارش ايرنا، زنجاني در ادامه دفاعيات خود گفت: بنابراين با توجه به توضيحاتم هيچ گونه اخلال در نظام اقتصادي كشور نمي‌توانسته است رخ دهد و من اين همه لوح تقدير از افراد مختلف دريافت كردم. متهم به موضوع نرم‌افزار‌اي وان تو‌اي وان كه در كيفر‌خواست ذكر شده بود، اشاره كرد و گفت: در كيفر‌خواست اعلام شده بود كه اين نرم افزار مرتبط با كارت‌هاي بانكي خالي از وجه است. در پاسخ به اين اتهام بايد بگويم ساختن نرم افزار جزو وظايف بانك بوده است. زنجاني در خصوص خالي بودن كارت‌هاي بانكي نيز مدعي شد كارتي كه عابر بانك چاپ مي‌كند از روز اول فاقد وجه است و متناسب با حساب مشتري چاپ و سپس تكميل مي‌شود بنابراين بانك من سال‌ها به كشور خدمت كرده است. وي به متهم رديف سوم اشاره كرد و گفت: با مسووليتي كه ايشان در گذشته داشتند كاري ندارم. ايشان از دوستان من بودند در مورد نامه‌اي هم كه در جلسه سوم قرائت كيفرخواست خوانده شد نيز بايد بگويم اين مساله يك امر داخلي بوده است و بين هر پدر وپسري ممكن است بحث‌هايي صورت بگيرد. متهم نفتي مدعي شد متهم رديف سوم از مسووليت خود براي وي هيچ كاري و كمكي نداشته است. زنجاني ادامه داد: با هيچ مجموعه‌اي از طريق آقايان «ف» و «ش» آشنا نشدم و اينكه مي‌گويند من از طريق اين افراد با وزارت نفت آشنا شدم، حرفي غلط است.

شب داخل سفارت ايران در امارات خوابيدم

ميلياردر نفتي با بيان اينكه خبر تحريم شدنم را در امارات شنيدم، گفت: در آن زمان در گيت امارات بودم كه همان لحظه مرا گرفتند و 9 شب در سفارت ايران خوابيدم. بابك زنجاني در بخش ديگري از قرائت دفاعيات به زمان تحريم شدن و علت اين امر اشاره كرد و افزود: دي ماه 92 بود كه تحريم شدم. وي افزود: در آن زمان در گيت امارات متحده عربي، خبر تحريم شدنم را شنيدم و در همان لحظه از گيت مرا گرفتند و به من گفتند براي شما دستور استرداد آمده است. وي اضافه كرد: اگر بچه‌هاي وزارت اطلاعات و دوستانم نبودند، نمي‌توانستم برگردم و 9 شب در سفارت ايران خوابيدم تا برايم دستور بگيرند. بابك زنجاني با بيان اينكه وقتي كسي يا بانكي يا شركتي تحريم مي‌شود، علت تحريم شدن در نامه‌اي به آن فرد اعلام مي‌شود، چنين ادامه داد: خزانه‌داري امريكا يا اروپا اگر بانكي يا شخصي را تحريم مي‌كند دلايلش را در نامه‌اي براي آن فرد توضيح مي‌دهد كه در نامه من چنين آمده است؛ شما به دليل كمك كردن به وزارت نفت جمهوري اسلامي، بانك مركزي جمهوري اسلامي و داشتن نقش كليدي در جابه‌جا كردن پول و طلا مورد تحريم قرار گرفته‌ايد. وي، اضافه كرد: فرد مورد تحريم قرار گرفته حق و وقت براي اعتراض دارد اما وقتي چيزي مشخص است چگونه مي‌توان اعتراض كرد،
هر چند وكلاي من موضوع را پيگيري مي‌كنند، اما نمي‌توانم اصرار كنم، چون مدارك دست آنهاست و بايد 10 تا 15سال زندان آنها را تحمل كنم.

پول نفت ايران قاچاق و كالاي سياه است

بابك زنجاني با بيان اينكه پول نفت ايران يكي از اصلي‌ترين قاچاق‌ها و كالاي سياه در دنيا است، گفت: مگر وزارت نفت پولش را امروز از امامزاده آورده كه از من پول تميز مي‌خواهد. متهم اصلي پرونده نفتي در بخشي ديگر از قرائت دفاعيات خود به موضوع تحريم‌هاي بانك مركزي ايران، وزارت نفت، كشتيراني و بيمه اشاره كرد و گفت: چند روز است در رسانه‌ها مي‌گوييد اگر زنجاني مي‌خواهد پول بدهد بايد چك كنيم پولش خيلي تميز باشد و حاصل فروش هرويين، اسلحه و مواد مخدر نباشد و اين در حالي است كه نفت ايران در حال حاضر جزو كالاهاي قاچاق است و پول سياه محسوب مي‌شود. وي با طعن و كنايه خطاب به شركت نفت ادامه داد: شما پول‌تان را از امامزاده نياورديد پس همين كه هر چي آوردند بهت دادند را بگير! ميلياردر نفتي اظهار كرد: امريكا پس از تحريم اين شركت‌ها، كشورهاي چين، هند، مالزي، كره، تركيه و فكر كنم پاكستان را تنها مجاز دانست از ايران نفت بخرد و به آنها اعلام كرد حق ندارند در ازاي خريد نفت به ايران پول پرداخت كنند. وي افزود: ايران به جز اين چند كشور از هيچ جاي ديگر واردات ندارد و از اين رو سنگ پا و سنگ قبر و هر چه كه فكر كني از چين وارد مي‌كند در حالي كه ما بايد داروهاي‌مان را از شركت‌هاي اروپايي تامين كنيم. بابك زنجاني تصريح كرد: آن چهار شماره حسابي كه اول دادگاه اعلام كردم جزو همين حساب‌هاست كه نه مي‌شود به آن پول ريخت و نه مي‌شود از آن پول برداشت كرد. وي يادآور شد: اگر كسي توانسته پنج دلار به اين چهار شماره حساب حواله كند من دستانم را بالا مي‌برم و مي‌گويم تسليم هستم. ميلياردر نفتي با بيان اينكه وزارت نفت شخصا در خارج از كشور حساب داشت گفت: وزارت نفت شماره سوييفت داشت و با اين سوييفت نقل و انتقال برات و حواله انجام مي‌داد كه با تحريم، سوييفت اين وزارتخانه نيز حذف شد و بانك مركزي نيز در اثر تحريم چنين وضعيتي دارد. وي اضافه كرد: روزي كه حساب‌هاي بانك مركزي را بستند سيل عجيبي از آدم‌ها در بانك من بودند تا پول‌هاي‌شان را نجات دهند در غير اين صورت 30 سال بايد به دنبال پول خود مي‌گشتند. بابك زنجاني خاطرنشان كرد: من جوابگوي 50 تا 100 نفر از آدم‌ها هستم كه شايد نمي‌توانم نامي از آنها ببرم.

احمدي‌نژاد و سعيد مرتضوي در قرائت دفاعيات بابك زنجاني

بابك زنجاني در ادامه قرائت دفاعيات امروز در دادگاه انقلاب تهران از محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت قبل و سعيد مرتضوي، مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي نام برد. وي در برابر اتهامات وارده كه در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به صورت علني برگزار شد به موضوع ارتباطش با سازمان تامين اجتماعي و سعيد مرتضوي و همچنين حضور احمدي‌نژاد در پرونده‌اش اشاره كرد. ميلياردر نفتي با بيان اينكه افراد تا 15 روز بعد از تحريم فرصت دارند اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: 10 روز قبل از تحريم، چهار ميليارد يورو به سازمان تامين اجتماعي پول دادم و از اين رو تنها ترفندي كه به ذهنم رسيد اين بود كه از امارات با وزير نفت تماس گرفتم و از او خواستم تا به جاي چهار ميليارد يورويي كه به تامين اجتماعي پرداخت كردم، دو ميليارد يورو، شركت بخرم يا پول را به هر جايي كه مي‌خواهند حواله كنند. بابك زنجاني با طرح اين سوال كه چرا از تامين اجتماعي اقدام كردم نه شركت اچ كي، گفت: پاسخش روشن است، شركت اچ كي نيز تحريم شده بود اما كسي با سازمان تامين اجتماعي كاري نداشت. وي اضافه كرد: چهار روز باقي مانده از فرصت 15 روزه به ايران آمدم و نزد مرتضوي، مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي رفتم و به او گفتم دستم به دامنت، دو ميليارد يورو از چهار ميليارد يورو پول واريزيم به تامين اجتماعي را شركت بخريد كه او از من خواست تا نزدش بروم. وي، خاطرنشان كرد: من، نزد او رفتم و او گفت بيا بنشين و من نيز نشستم كه در آنجا فيلم گرفتند و فيلم آن را در مجلس نشان دادند. بابك زنجاني اظهار كرد: فرداي آن روز مرتضوي را بازداشت و روز بعد آن، او را آزاد كردند؛ اما ديگر او پاسخ تماس‌هايم را نداد؛ تا اينكه وزير نفت با احمدي‌نژاد صحبت كرد و سعيد مرتضوي را پيدا كردند و نشستي با مرتضوي گذاشتيم و مرتضوي در اين نشست گفت؛ شما چك‌ها را بدهيد، من اين كار را انجام مي‌دهم كه وزير نفت به من گفت؛ چك‌ها را به ما بدهيد، ما به تامين اجتماعي نامه مي‌زنيم و مجوز مي‌دهيم. ميلياردر نفتي، اضافه كرد: از بانك مركزي و احمدي‌نژاد مجوزها را گرفتم و يك روز مانده به فرصت 15 روزه، نزد مرتضوي رفتم و به او گفتم اين هم مجوز و اين هم نامه، حالا خواهش مي‌كنم با يك پيام پول‌ها را حواله كن كه او نيز گفت؛ شرمنده‌ام؛ تا ديروز مديرعامل بودم اما امروز حتي سرپرست هم نيستم و امضاي من ديگر اعتبار ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون