• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

معاون اول رييس جمهور:

برخی در پشت پرده به زنجانی روحیه می‌دهند

مهشيد ستوده/ «بيژن زنگنه» يك سوي گود است و «بابك زنجاني» سوي ديگر. دفاعيات متهم نفتي حالا صداي خيلي‌ها را درآورده است؛ دفاعياتي كه از نگاه خيلي‌ها عنوان «دفاع» ندارد و تنها «اتهام» است. ديروز اما صداي معاون اول رييس‌جمهور هم درآمد تا صراحتا از بابك زنجاني بپرسد كه اگر 22 ميليارد يورو دارد چرا بدهي‌اش با كشور را صاف نمي‌كند؟ اسحاق جهانگيري فقط اسما معاون اول رييس‌جمهور نيست. رسما هم پس از رييس‌جمهور صريح‌ترين موضع‌گيري‌ها را دارد. بابك زنجاني همان پرونده‌اي كه رييس دولت سابق به خاطر آن از اسحاق جهانگيري شكايت كرده بود در دولت حسن روحاني بيشتر از همه از سوي دو نفر مورد اشاره و روشنگري قرار گرفته بود؛ يكي خود اسحاق جهانگيري بود و ديگري بيژن زنگنه. ديروز هم اسحاق جهانگيري به هواخواهي از زنگنه در برابر اتهاماتي كه متهم نفتي در روند دادگاه‌هاي اخير به او وارد كرده بود موضع گرفت، برخورد متهم نفتي را «قهرمانانه» و «طلبكارانه» دانست و از دستگاه قضايي خواست تا برخورد جدي و قاطعانه‌اي با اين متهم داشته باشد. بابك زنجاني با شكايت بيژن زنگنه روانه اوين شد و حالا هم در دفاعياتش رگه‌هاي نارضايتي از اين مسبب شدن وزارت نفت ديده مي‌شود. زنگنه بارها از پرونده زنجاني گفته بود؛ از «منحصر به فرد بودن» فساد او و ساير تخلفاتش.

 

به وزير انقلابي و متدين كابينه تهمت مي‌زنند

ديروز اسحاق جهانگيري در يك همايش غيرسياسي به پرونده بابك زنجاني و اتهامات وارد‌شده در روند دفاعيات او هم گريزي زد و با اشاره به برخورد قهرمانانه و طلبكارانه متهم نفتي با نظام جمهوري اسلامي ايران در دادگاه، گفت كه دستگاه قضايي بايد برخورد جدي و قاطعانه‌اي با اين متهم داشته باشد. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در سومين كنفرانس ملي مديريت بحران با اشاره به برگزاري دادگاه متهم نفتي گفت: به هيچ‌وجه قابل قبول نيست فردي دوميليارد و 700 ميليون دلار پول مملكت را در اختيار داشته باشد و در دادگاه از موضع يك قهرمان و طلبكار با نظام جمهوري اسلامي ايران صحبت كند. جهانگيري اما در ادامه به ادعاي جديد بابك زنجاني در اين مورد كه در شرايط كنوني تنها در يكي از حساب‌هايش 22 ميليارد يورو وجه نقد دارد هم اشاره كرد و گفت: «اگر اين فرد صحبت از داشتن پول زياد مي‌كند چرا پول مملكت را نمي‌دهد تا از زندان خلاص شود؟ اين برخورد توهين‌آميز است و از دستگاه قضايي كشور درخواست مي‌كنيم با اين موضوع برخورد كند و كساني كه پشت پرده جهت تقويت اين رفتارها عمل مي‌كنند با آنها برخورد شود.» اما شديدترين انتقاد جهانگيري از متهم نفتي در مورد اتهاماتي بود كه بابك زنجاني اخيرا به بيژن زنگنه وارد كرده بود. او در اين مورد گفت: «اين فرد يكسره به وزير انقلابي پاك و متدين كشور آقاي زنگنه تهمت مي‌زند. ايشان يكي از پاك‌ترين و باسابقه‌ترين وزيران و مديران كشور هستند.» معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد كه بايد با فساد مقابله جدي كنيم و در مقابل هرگونه فساد اقتصادي به‌طور جدي بايستيم. وي به تعابير مقام معظم رهبري درباره زمين‌خواري، كوه‌خواري و دريا‌خواري اشاره كرد و افزود: تخلفاتي از اين دست تمامي بخش‌هاي كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد و همه دستگاه‌ها در سراسر كشور موظف هستند تخلفات در بخش طبيعت، جنگل‌ها و اراضي را به‌طور جدي مورد تاكيد قرار دهند و با آن برخورد كنند. بايد دولت در برخورد با اين موارد عزم خود را نشان دهد.

 

از اينكه عده‌اي اميد جامعه را هدف قرار مي‌دهند نگران هستيم

معاون اول رييس‌جمهور اما ديروز در يك همايش ديگر هم شركت كرد و از آن چيزي گفت كه گويا خط قرمز اصلي دولت در دو سال اخير بوده و آن هم «نااميدي» مردم است. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اينكه اين روزها موضوع اميد در جامعه بسيار مطرح است، ‌افزود: گاهي ما دولتي‌ها از اينكه عده‌اي اميد جامعه را هدف قرار مي‌دهند نگران مي‌شويم، چرا‌كه با اين كار به سرمايه‌هاي اجتماعي كشور در مسير توسعه خدشه وارد مي‌شود. وي گفت: مبارزه با تروريسم نيازمند عزم جدي، اراده ملي و هماهنگي بين‌المللي است و در اين راستا بايد برخورد يگانه داشته باشيم، نه اينكه گزينشي رفتار كنيم. اسحاق جهانگيري با اشاره به حوادث تلخ، نگران‌كننده و نفرت‌انگيزي كه اين روزها در مناطق مختلف دنيا بروز پيدا مي‌كند، اظهار كرد: اين روزها شاهد عمليات‌هاي تروريستي هستيم كه صلح و امنيت جهاني را به خطر انداخته است. چه در عراق، سوريه، لبنان و چه در پاريس شاهد قرباني شدن انسان‌هاي بي‌گناه هستيم. وي افزود: اگر در لبنان، عراق و سوريه هزاران انسان بي‌گناه قرباني مي‌شوند يا در نقطه ديگري از جهان چنين اتفاق ناگواري رخ مي‌دهد بايد براي ما ناراحت‌كننده باشد و دنبال كار را بگيريم. مهم‌ترين كار براي مبارزه با اقدامات تروريستي و افراطي‌گري در مرحله نخست مبارزه انديشه‌اي است كه در اين زمينه نقش علما و انديشمندان بسيار بالاست.

 

جهانگيري با بيان اينكه بايد با كساني كه گروه‌هاي تروريستي را سازماندهي كرده و از آنها حمايت مالي مي‌كنند مبارزه كرد، يادآور شد: نمي‌توان گفت داعش همين‌طور به وجود آمده و به حيات خود ادامه مي‌دهد و حتما كشورهايي در ايجاد و ادامه حياتش نقش دارند.

وي با بيان اينكه در جامعه‌اي كه اميد، تحرك و نشاط وجود داشته باشد شاهد ثروت‌آفريني هستيم، گفت: در دولت تدبير و اميد اولويت اساسي ما اين است كه به سهم نخبگان در تصميم‌گيري كشور بها داده شود و نخبگان در حوزه‌هاي مختلف در مراحل تصميم‌گيري نقش ايفا كنند. وي با اشاره به اينكه كشور فرصت‌هاي جديدي پيش رو دارد، گفت: لازم است نخبگان كمك كنند تا از اين فرصت‌ها به‌خوبي استفاده شود تا به تهديدي براي كشور تبديل نشود. چون اگر دنبال رونق اقتصادي هستيم سازوكارش جذب سرمايه‌گذاري و دادوستد اقتصادي و تعامل نهادها و موسسات علمي، فرهنگي و اقتصادي با خارج از كشور است.

واكنش زنگنه چه بود؟

بيژن زنگنه هرچند به آخرين دفاعيات بابك زنجاني واكنشي نشان نداده است اما در همان روزهاي ابتدايي كه زنجاني از پول خرد محسوب شدن بدهي‌اش به وزارت نفت صحبت كرده بود واكنش جدي به اين موضوع نشان داده و هشدار مي‌دهد كه بايد مواظب بود كه جاي بدهكار و طلبكار عوض نشود، گفت: آدمي پيدا مي‌شود كه مي‌گويد دو ميليارد يورو براي ما پول خرد است: چقدر داري كه دو ميليارد يورو برايت پول خرد حساب مي‌شود؟ ولي براي مردم ايران دو ميليارد يورو پول خرد نيست. وي با اشاره به اينكه مردم ايران نفري حدود ١٣٠ هزار تومان از تو طلب دارند، ادامه داد: براي يك خانواده چهار نفره، حدود ٥٠٠ هزار تومان پول كمي نيست. وزير نفت افزود: يعني شما ٢٠٠ ميليارد يورو داري كه دو ميليارد يورو برايت پول خرد است؟ از كجا آورده‌اي؟ زحمت كشيده‌اي؟ داستان سر هم كردن هم حدي دارد. حالا باشد پول خرد توست، دستت درد نكند همين پول خرد را بده كه حق ملت ايران را بدهيم. به گزارش ايسنا، زنگنه با اشاره به اينكه مرتب اعلام مي‌كنند كه وزارت نفت شماره حساب اعلام نمي‌كند، يادآور شد: شما در حساب خودت يا دادگاه اين پول را بريز و بگو دو ميليارد و ٧٠٠ ميليون دلار در حساب من پول هست، بسيار خوب خيال ما راحت مي‌شود كه پول هست، بالاخره جمهوري اسلامي از تو اين پول را مي‌گيرد. وزير نفت با بيان اينكه فردا ادعا شده است كه اين پول را مي‌دهند، گفت: عده‌اي براي دور زدن تحريم، مردم و اقتصاد ايران را دور زدند و بزرگ‌ترين فشارها را در سخت‌ترين شرايط به ملت ايران تحميل كردند. وي با اشاره به اينكه اطلاع‌رساني بايد شفاف باشد، اظهار كرد: بايد با فساد، دروغگويي و دروغ‌پردازي مبارزه كرد.

 

همه اظهارات زنجاني عليه زنگنه

مگر مي‌شود فردي كه از سال ۷۸ تا ۹۲ ميلياردها تومان معاملات بانكي و تجارت داشته و ال‌سي باز كرده است يك مرتبه فردي غيرمطمئن شود؟ چرا آن زمان منشا پول‌هاي من درست بود و صوري نبود و يك مرتبه خواستند دادستان را فريب دهند؟

اگر موضوع، وصول پول بيت‌المال است چرا مبلغ پنج ميليارد و 800 ميليون يورويي كه وزير (بيژن‌زنگنه)، نفت را به شخصي فروخته است، دريافت نمي‌كند؛ اين فرد همان كسي است كه يك حساب حتي نداشته و از من گاهي پول قرض مي‌كرد. متهم اصلي پرونده نفتي اضافه كرد: اگر نتوانسته آن پول را به كشور برگرداند، حلال‌خور و من حرام‌خور هستم؟ و آيا 8/5 ميليارد يورو پول مردم و بيت‌المال نيست؟ جناب آقاي قاضي! شما گفتيد نفت براي مردم بوده، اما چرا آن ۵ ميليارد يورو كه يك فردي به وزارت نفت بدهكار است را پيگيري نمي‌كنيد؟

دليل اينكه براي‌تان نوشتم حاضر نيستم ساعت، انگشتر، چهار ماشين و دو موتوسيكلتم را به نفت بدهم اين است كه دوست ندارم ماشينم را زنگنه سوار شود و به مجموعه نفت برسد. اين اموال را آتش بزنيد اما به نفت ندهيد.

تلاش من اين بود كه حسابي در بانك‌هاي خارجي براي نفت باز كنم. آيا وظيفه من بود كه حساب باز كنم و بعد من را به بازي متهم كنيد؟ اين در حالي است كه وزير نفت در نشست خبري گفته است زنجاني جاي پول‌ها را نشان دهد، اما وكلاي خارجه من مي‌گويند حاضريم ضمانتنامه بدهيم و وقتي صحبت از پرداخت پول مي‌شود وزارت نفتي‌ها مي‌گويند شايد اين پول از فروش مواد مخدر يا اسلحه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون