• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

گروه تئاتر سايه سال 2016 به برادوي خواهد رفت

مهدي مشهور: شك مساله همه مهاجرين است

پيام رضايي/ مهاجرت و مصائب آن در سال‌هاي اخير موضوع آثار هنري زيادي بوده است. به تبع همين روند تئاتر نيز در سال‌هاي اخير سعي كرده است با در پيش گرفتن نگاهي اجتماعي‌تر نقش خود را ايفا كند. «در پروازهاي خروجي بود كه ريحانه گم شد»، اين نام نمايشي به نويسندگي و كارگرداني مهدي مشهور است كه با همين مضمون در تماشاخانه ارغنون به صحنه رفته است. اين نمايش پيشتر در كشور آلمان با نام ديگري اجرا شده بود و مشهور در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره دليل اين تغيير نام مي‌گويد: « اسم نمايش ابتدا «در» بود و بعد آن را به اسم كنوني تغيير داديم. به اين دليل كه اين نمايش را در خارج از كشور اجرا كرديم و اجراي جديدي كه داريم مختصات خودش را دارد، تغييرات اساسي در شكل اجرا صورت گرفته است. براي همين من احساس كردم نمايش مي‌تواند چيز ديگري باشد.»

اين نمايش كه درباره مساله مهاجرت است، داستان دو دختر است كه هر دو ريحانه نام دارند. يكي از تهران به لندن مهاجرت مي‌كند و ديگري از لندن به تهران. موقعيت اين دو دختر و اينكه در پي چه مسائلي تصميم به مهاجرت مي‌گيرند داستان اين نمايش است. كارگردان اين نمايش مي‌گويد سه سال پيش و در پي يك پژوهش به اين موضوع علاقه‌مند شده است: «پديده مهاجرت در سال‌هاي اخير خيلي زياد است. ما سه سال پيش روي اين موضوع كار مي‌كرديم. كساني كه قصد مهاجرت داشتند. ما در مراحل مختلف با اينها صحبت كرديم براي يك ويژه‌نامه به نام تئاتر مهاجرت. اما يك مساله مشترك داشتند و آنهم نوعي شك درباره تصميم‌شان بود. » مهدي مشهور درباره دليل انتخاب اين موضوع علاوه بر تجربه‌اي كه در اين پژوهش كسب كرده بود به نكته ديگري نيز اشاره مي‌كند: «من مهاجر نبودم اما اطراف همه ما مهاجر زيادند. يكجورهايي به سر خيلي‌ها مي‌زند. در سال‌هاي اخير خيلي زياد شده است. و اين آرام آرام در ذهن من و گروه شكل گرفت كه چه مساله‌اي هست كه دوست دارند بروند». البته او تاكيد مي‌كند اين نمايش اشاراتي هم به وقايع خاورميانه دارد اما سعي كرده است تا نگاهي بدون قضاوت به مساله مهاجرت داشته باشد.

مشهور از تجربه اجراي اين اثر در آلمان هم مي‌گويد و اينكه به دليل مهاجرپذير بودن استقبال خوبي از كار شد: «اين نمايش را در آلمان به زبان انگليسي اجرا كرديم. آلمان كشور مهاجر‌پذيري است. استقبالي كه از كار شد براي ما هم خيلي جالب بود. ما جايي اجرا كرديم كه از قوميت‌هاي مختلف بودند. براي‌شان ملموس بود كه يك مهاجر با چه مشكلاتي دست و پنجه نرم مي‌كند. خبرگزاري‌هايي هم كه در آلمان بودند اين كار را خوب پوشش دادند. »

گروه تئاتر سايه سال گذشته نمايشي را در امريكا و تئاتر برادوي به صحنه برد و ظاهرا قرار است اين نمايش نيز در سال آينده در برادوي به صحنه برود: «پارسال نمايش «كلمات و مرد» را در برادوي اجرا كرديم. با يك كمپاني كار كرديم كه خيلي تمايل داشت براي كار بعدي هم ما را دعوت كند و ما اجرا كنيم. بعد از اين كار با كمپاني مشورت كرديم و آنها هم استقبال كردند. سال 2016 قرار است ما در نيويورك اجرا كنيم. ما سال گذشته جزو نخستين گروه‌هايي بوديم كه از ايران رفتيم و در برادوي اجرا كرديم. البته ما در آف برادوي اجرا كرديم.»

مشهور در استقبال از اين كار نيز با تاكيد بر اينكه در يك سالن خصوصي اجرا مي‌كنند، مي‌گويد: «مساله اصلي اين است كه ما در تماشاخانه خصوصي داريم اجرا مي‌كنيم. تماشاخانه خصوصي هميشه با ريسك اجرا همراه هست. ميانگين خوبي بوده. نمي‌شود البته پيش‌بيني كرد چون تماشاخانه خصوصي است.»

«در پروازهاي خروجي بود كه ريحانه گم شد» با بازي حديث مير اميني، شيوا ابراهيمي و (با صداي) فرهاد آييش در تماشاخانه ارغنون به صحنه رفته است و اجراي آن تا ۱۷ آذرماه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون