• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

پيامدهاي ماجراي پاريس براي مهاجران

سعيد معيدفر٭

 

با اتفاقي كه جمعه شب در پاريس براي مهاجران افتاد به ياد خاطره‌اي افتادم كه مربوط به سال 2001 و حادثه 11 سپتامبر است. وقتي كه حادثه برج‌هاي دوقلو اتفاق افتاد، من به همراه همسرم در لندن بوديم، در آن روز ما هنوز از اتفاقي كه در نيويورك افتاده بود مطلع نبوديم، از آنجايي كه همسر من محجبه هستند، در سطح شهر مردم نگاه‌هاي معني داري به ما مي‌كردند، در مترو و معابر عمومي شاهد نگاه‌هاي معنا‌دار شهروندان بوديم، اين در صورتي است كه نگاه كردن و اصطلاحا زل زدن به چهره ديگران در اروپا چندان مرسوم نيست و به معناي ورود به حريم خصوصي افراد تلقي مي‌شود. به همين دليل اين نگاه‌ها براي ما عجيب بود. اما وقتي خبر برخورد هواپيما به برج‌هاي تجارت جهاني را شنيديم، متوجه معناي نگاه‌هاي مردم در شهر شديم. حادثه سال 2001 نخستين حادثه تروريستي بود كه در آن انگشت اتهام به سمت مسلمانان گرفته شد.

اين اواخر با تحركاتي كه داعش در منطقه داشته و حوادث تروريستي فراواني كه در مناطق ديگر توسط اين گروه تروريستي اتفاق افتاده است، چهره بسيار نامباركي از مسلمانان در ذهن مردم جهان ايجاد كرده است. اگر در يك زنجيره‌اي از اين اتفاقات، حادثه پاريس را هم اضافه كنيم، ممكن است موجب بروز مشكلات و دردسر‌هاي فراواني براي مسلماناني كه در كشور‌هاي اروپايي و امريكايي زندگي مي‌كنند شود. متاسفانه چهره‌اي كه عده‌اي به نام اسلام ساخته‌اند، باعث بروز مشكلات فراواني براي شهروندان مسلمان كشورهاي اروپايي و امريكايي خواهد شد. اميدواريم كه مشكلاتي كه امروز به وجود آمده و چهره بسيار زيباي اسلام را لكه‌دار كرده است، روزي برطرف شود. مسلمانان افراد بسيار صبوري هستند، اما متاسفانه امروز شاهد آن هستيم كه جلوه‌هاي زشت و ريشه‌هايي كه ابتدا در نازيسم و فاشيزم و در خود غرب بروز و ظهور پيدا كرد، بعضا وارد برخي كشورهاي اسلامي شده است. هر چند ابعاد خشونتي كه نازيسم و فاشيزم و كمونيسم توليد كرد، هزاران برابر اتفاقاتي است كه اين روزها در جهان اسلام توسط داعش در حال وقوع است. اما چهره اسلام همان‌طور كه از نامش پيداست چهره صلح و سلم بوده، ما ايراني‌ها هم همواره در تاريخ خودمان چهره بردبار و صلح جويي داشتيم و با وجود اينكه بارها و بارها مورد هجوم بيگانگان قرار گرفتيم، از مرز اعتدال خارج نشديم، اميدواريم اين اتفاقات بگذرد و چهره زيباي اسلام با اين حركت‌ها در ذهن جهانيان مخدوش نشود.

بي‌ترديد حادثه پاريس عكس‌العمل‌هاي خاصي در پي خواهد داشت، خصوصا از سوي گروه‌هاي تندروي كشورهاي غربي. امروز ما شاهد موج مهاجراني هستيم كه از خشونت عريان افرادي كه خود را به اسلام متصل كرده‌اند، رميده‌اند و براي داشتن يك زندگي سالم و صلح آميز مهاجرت كرده‌اند. بسياري از اين مهاجران از كشورهاي اسلامي به سوي اروپا مي‌روند. به همين دليل ممكن است ما شاهد تظاهرات اعتراض‌آميز يا عكس‌العمل‌هاي مختلف از سوي جريان‌هاي تندروي اروپايي باشيم، البته اميدواريم با توجه به اينكه تعداد مسلمانان در كشورهاي اروپايي و امريكايي كم نيست و مسلمانان در بعضي كشورها جزو بزرگ‌ترين اقليت‌هاي ديني هستند، اين اعتراضات موجب ايجاد دردسر براي هم‌كيشان ما نشود. اما پيش‌بيني مي‌شود با توجه به عمق فاجعه‌اي كه در اثر اين حركت‌هاي تروريستي به وجود آمده است، شبيه همان اتفاقاتي كه بعد از يازده سپتامبر اتفاق افتاد، يك تنش‌هايي عليه مسلمانان و مهاجران شكل بگيرد. ٭جامعه شناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون