• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3394 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ آبان

رقابت گلادياتورهاي امريكايي ركورد حضور تماشاگران را شكست

كشتي پيروز واقعيِ رقابت«لوآ» و« اوكلاهاما» در زمين فوتبال

وحيد جعفري / روز شنبه مصادف با 14 نوامبر، استاديوم كينك در دانشگاه لوآ امريكا روز تاريخي را تجربه كرد؛ روزي كه كشتي‌گيران دو دانشگاه ايالتي لوآ و اوكلاهاما به مبارزه با هم پرداختند تا باز ركوردي ماندگار در تاريخ كشتي جهان توسط امريكايي‌ها به ثبت برسد. در اين روز به خصوص براي كشتي و كشتي دوستان، استاديوم كينك شاهد حضور 42 هزار و 287 تماشاگر كشتي بود.

در اين رقابت مهيج -كه در 10 وزن برگزار شد- تيم دانشگاه لوآ با سرمربيگري تام براندز توانست با نتيجه‌ 18 بر 16 تيم دانشگاه اوكلاهاما با سرمربيگري جان اسميت قهرمان افسانه‌اي امريكايي‌ها را شكست دهد. با اين حال برنده نهايي اين مسابقه، ورزش كشتي بود، زيرا ركورد حضور تماشاگران در مسابقات اين رشته به دست امريكايي‌ها شكسته شد. بعد از اينكه كشتي خطر حذف از المپيك را بيخ گوش خود ديد، خانواده بزرگ كشتي در دنيا دست به دست هم دادند تا اين ورزش قديمي را در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي سياسي جهان نگه دارند. از كشورهاي صاحب كشتي گرفته تا آنهايي كه در اين ورزش تك ستاره دارند يا به اين رشته علاقه‌مندند، دست به كار شدند تا كشتي از المپيك كنار نرود. ايران، امريكا، روسيه و خيلي از كشورهاي ديگر، حتي چهره‌هاي سياسي مطرح دنيا به حمايت از كشتي برخاستند. رقابت‌هاي مختلف در شهرهاي كوچك و بزرگ برگزار شد و كمپين‌هاي بسيار از طرف علاقه‌مندان به راه افتاد تا اينكه كشتي در المپيك ماند. نناد لالوويچ صربستاني جايگزين رافائل مارتينتي سوييسي شد و برنامه‌هاي مختلف از جمله تغيير قوانين و رنگ تشك‌هاي كشتي و جذب اسپانسر‌ها را در دستور كار قرار داد تا كشتي به ساحلي امن برسد؛ اما هنوز خطر حذف از المپيك تا حدودي وجود دارد و بايد تلاش كرد. ايران به گسترش كشتي در دنيا به خصوص قاره آفريقا و امريكا كمك مي‌كند و امريكايي‌ها مدام با برنامه‌هاي مختلف، كشتي را به رخ جهانيان مي‌كشند. به عنوان مثال مسابقات جهاني كشتي لاس‌وگاس در تاريخ كشتي بيشتر از هر مسابقات غير المپيكي ديگري بازديد داشت. بيش از سه ميليون بازديدكننده به سايت اتحاديه جهاني كشتي در زمان برگزاري مسابقات مراجعه كردند. سايت اتحاديه جهاني بيش از 16 ميليون بار مشاهده شده بود. بازديد سايت به طور متوسط هر روز 8/2 ميليون بار بود كه نسبت به مسابقات سال‌هاي 2013 و 2014 بيشتر بود. در اين مسابقات بيش از 800 كشتي‌گير از 99 كشور دنيا مسابقه دادند كه در نوع خود بي‌نظير بود و اين در حالي بود كه امريكا از سال 2003 تاكنون ميزبان مسابقات جهاني نشده بود. اين دور از مسابقات در لاس‌وگاس اولين مسابقات انتخابي المپيك ريو 2016 بود. 108 ورزشكار از 37 كشور و پنج قاره توانستند در وزن خود سهميه المپيك را كسب كنند. اين مسابقات ركورد 1/1 ميليون دلار فروش بليت را نيز به همراه داشت. موفقيت در برگزاري اين رقابت‌ها براي كشتي كه در سپتامبر 2013 دوباره بعد از شش ماه به بازي‌هاي المپيك بازگشت بسيار خوب است. كشتي در بازي‌هاي اروپايي امسال در باكو نيز يكي از محبوب‌ترين رشته‌ها بود. جالب اينكه اخيرا نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي كه در جلسه IOC در كوالالامپور به عنوان يكي از اعضاي IOC انتخاب شده بود جايگزين سپ بلاتر رييس سابق فدراسيون جهاني كشتي در كميته بين‌المللي مبارزه با دوپينگ شد.

همان‌طور كه در بالا اشاره كرديم امريكايي‌ها اين‌بار نيز سورپرايز عجيبي براي علاقه‌مندان به كشتي و البته مخالفان ماندن كشتي در المپيك داشتند. گلادياتورهاي سياه و سفيد دانشگاه لوآ و اوكلاهاما در استاديوم كينك آنقدر جذاب و نفسگير به رقابت با هم پرداختند كه هر تماشاگري را مجذوب هنرنمايي خود كرده و به ياد نياكان خود مي‌انداختند؛ گذشتگاني كه با كشتي و كشتي گرفتن تاريخ را ورق زدند تا ورزش به دوران كلاسيك خود برسد و كشتي مدرن متولد شود. عضلات در هم پيچيده كشتي‌گيران در زمان مبارزه در ورزشگاه فوتبال كينك -كه بيش از 42 هزار نفر از نزديك به تماشاي آن نشسته بودند- تماشاگران را به ياد مبارزات جذاب گلادياتورهاي روم باستان در هزاره سوم مي‌انداخت؛ كه براي مرگ و زندگي كشتي با هم كشتي مي‌گرفتند.

 

تام براندز: مي‌خواهيم هر روز بهتر
و بهتر شويم

تام براندز، سرمربي تيم دانشگاه لوآ گفت: «وقتي وارد استاديوم شدم متوجه شدم هيچ صندلي‌اي خالي نيست و طرفدارها استاديوم را پر كرده بودند و اين چيزي است كه ما از آن استقبال مي‌كنيم. مهم‌ترين پيام اين است كه مكاني مانند دانشگاه لوآ توقع خود را خيلي بالا برده است. اين خواسته با خواسته‌هاي ما يكي است. ما هم مي‌خواهيم هر روز بهتر و بهتر شويم و هر ساله رويدادهاي بهتري داشته باشيم.»

 

سمي بروكس: نمي‌توانم اين مسابقه را توصيف كنم

مهم‌تر‌ين كشتي اين رقابت در وزن 92 كيلوگرم برگزار شد، جايي كه سمي بروكس توانست در آن با ضربه فني بر حريف پيروز شود و پنج امتياز براي تيم خود كسب كند. سمي در مورد اين مسابقه گفت: «اصلا نمي‌توانم اين مسابقه را توصيف كنم. هيچ‌كس نمي‌تواند بفهمد چقدر سخت بود؛ فقط آدم‌هايي كه روي تشك يا روي سكوهاي نزديك بودند متوجه شدند. باور كردني نيست. سال گذشته مسابقه‌هاي نزديك به هم زياد داشتم. نمي‌دانم چطور نتوانستم جلوي اين همه آدم برنده شوم و بازي خوبي از خودم نشان دهم. فقط روي تشك رفتم و كشتي گرفتم و اين من را خوشحال مي‌كند.

 

جان اسميت: مي‌توانيم پيشرفت كنيم

جان اسميت، سرمربي تيم اوكلاهاما كه شاگردانش مغلوب شدند، گفت: «از برگزاركنندگان اين مسابقه تقدير مي‌كنم و خوشحالم كه ورزشكارانم در اين مسابقه حضور داشتند، هرچند از نتيجه مسابقه راضي نيستم. رقابت سختي بود. به نظر مي‌رسد كه ما از بعضي كيفيت‌ها برخوردار نبوديم و نتوانستيم از فرصت‌هاي خود استفاده كنيم. به اندازه كافي تلاش نكرديم. اين مسابقه به ما نشان داد كه مي‌توانيم پيشرفت كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون