• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3397 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۸ آبان

پاريس در التهاب بازداشت‌تروريست‌ها

يكي از زنان متهم به عمليات تروريستي در خلال عمليات پليس فرانسه خود را با كمربند انفجاري، منفجر كرد

كشف يك تلفن همراه در نزديكي كنسرت باتاكلان، پرده از رازي بزرگ برداشت. پاريس هر لحظه مي‌تواند شاهد حادثه‌اي هولناك باشد. به گزارش خبرگزاري فرانسه در اين تلفن كه احتمالا براي يكي از عاملان گروگانگيري و كشتار باتاكلان بود، پيامكي حاوي آغاز عمليات كشتار ارسال شده بود.
در اين گوشي يك نقشه از محل كنسرت باتاكلان نيز وجود داشت و بر اساس اين اسناد پليس فرانسه به اين نتيجه رسيده است كه از اين تلفن فرمان آغاز حملات تروريستي پاريس صادر شده است. هنوز روشن نيست اين گوشي تلفن براي چه كسي بوده است اما بر اساس گزارش‌هايي كه نشان مي‌دهد پليس فرانسه بعد از كشف اين سرنخ در جست‌وجوي «عبد الحميد اباعود» بوده، نشان مي‌دهد اين گوشي به اين فرد ربط داشته است. از عبدالحميد اباعود، به عنوان هماهنگ‌كننده و مغز متفكر پشت حملات تروريستي پاريس ياد مي‌شود. پيش‌تر اين عنوان براي صلاح عبدالسلام بود. اباعود مراكشي‌تبار و شهروند بلژيك است و پيش‌تر تصور مي‌شد كه در سوريه است.
گفتني است در روزهاي اخير رسانه‌ها درباره استفاده تروريست‌هاي حملات پاريس از برخي فناوري‌ها و برنامه‌هايي مانند پلي استيشن چهار هشدار داده بودند.
عمليات چگونه آغاز شد؟
فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه، مانوئل والس نخست‌وزير، جان اف لودريان وزير دفاع فرانسه، كريستين تابيرا وزير دادگستري فرانسه از كاخ اليزه عمليات را تحت كنترل داشتند. اما اين سوال بزرگي است؛ اگر آن گوشي موبايل در محوطه كنسرت باتاكلان كشف نمي‌شد، چه حادثه‌اي براي پاريس
رخ مي‌داد؟
اكنون دستكم 9 فرد كه احتمالا درصدد طراحي و انجام عمليات جديد بودند، از طريق اطلاعاتي كه از اين گوشي كسب شده، شناسايي و خنثي شده‌اند. اما در حالي كه همچنان عامل اصلي حملات پاريس دور از دسترس پليس فرانسه است، شواهد نشان مي‌دهد نيروهاي ويژه پليس از حجم افراد مسلحي كه با آنها روبه‌رو شده‌اند، غافلگير شده‌اند.
صداي شليك و انفجار از ساعت 4:15 بامداد به وقت پاريس، مردم را متوجه آغاز حادثه‌اي جديد در پايتخت كرد. نيروهاي ويژه پليس محله «سن سنت دني» را محاصره كرده بودند؛ محله‌اي كه چندان هم از استاديوم «استادوفرانس» دور نيست؛ جايي كه سه تن از عاملان حملات تروريستي جمعه شب پاريس آنجا كشته شدند. «سن سنت دني» در دوكيلومتري استادوفرانس قرار دارد و زماني كه پليس عمليات ويژه خود را براي دستگيري «عبد الحميد اباعود» شناسايي‌شده آغاز كرد، متوجه وجود عاملان بيشتر در منطقه شد. مردم محله زماني كه يك زن خود را منفجر ساخت، به بزرگي حادثه پي بردند. بعد از اين صداي تيراندازي‌هاي پي در پي، جهان را از وقايع جديد پاريس آگاه ساخت.
محل اختفاي چهار نفر از آنها در آپارتماني در طبقه سوم ساختماني در «رئو دو كوربيلون» بود. به گزارش نيويورك تايمز ابتدا زني كه در اقدامي انتحاري خود را منفجر ساخت، آتش گشود. در حالي كه جسد يك مرد نيز روي زمين افتاده بود. در اين عمليات كه 110 عضو از سرويس‌هاي امنيتي فرانسه درگير آن شده بودند، در نهايت هفت نفر دستگير شدند. پليس صاحب خانه محل اختفاي مظنونان را بازداشت كرده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين فرد 30‌ساله كه هويتش اعلام نشده، مي‌گويد: «يكي از رفقايم به من گفت دو تن از دوستانش كه از بلژيك آمده‌اند، به جاي خواب، آب و مكاني براي استراحت نياز دارند و من آپارتمان خالي خودم را در اختيار آنان قرار دادم.»
محله‌اي با 130 مليت
بر اساس آمارها در «سن سنت دني» حدود 118 هزار نفر زندگي مي‌كنند و اينجا يكي از مناطقي است كه جمعيت مسلمان بيشتري دارد. اما زماني كه عمليات پليس در اين منطقه تمام شد، پليس به دلايل نامعلوم وارد يك كليساي كوچك در منطقه شد. شرايط امنيتي در فرانسه آنقدر تشديد شده است كه كليددار كليسا در سخناني گفته است از اينكه پليس وارد اين مكان شده تعجب نكرده است. او قبلا شنيده بود كه پليس براي دستگيري صلاح عبدالسلام همه جا را تفتيش مي‌كند. رسانه‌هاي فرانسوي نيز دليل يورش پليس به اين كليسا را مخفي شدن احتمالي برخي مظنونان حملات تروريستي اخير پاريس در آن عنوان كرده‌اند.
ديدير پايلارد، شهردار «سن سنت دني» گفته است خانه‌هاي واقع در اين محله اغلب حتي آب و برق ندارند و بسياري از مهاجران كه چيزي ندارند به اين منطقه پناه مي‌آورند. در اين منطقه مردماني از 130 مليت مختلف زندگي مي‌كنند.


خبر آخر
پارلمان فرانسه به درخواست دولت، حالت فوق‌العاده در اين كشور را براي سه ماه تمديد كرد.
تدابير شديد امنيتي در اروپا
اروپا بعد از جنگ جهاني دوم، براي نخستين بار ناامني كم‌سابقه‌اي را به خود مي‌بيند. اين روزها در اين قاره نه تنها مردمان بومي، حتي مهاجران و پناهجويان نيز احساس امنيت ندارند. هر جايي كه مردم عادي تجمع دارند، در استاديوم‌ها، در فرودگاه‌ها، در متروها و ايستگاه‌هاي اتوبوس، در كافه‌ها و سينماها و سالن‌هاي تئاتر، از شمال تا جنوب هر لحظه بيم حادثه‌اي مرگبار مي‌رود. ديگر نيروهاي امنيتي كشورهاي مختلف از كنار هيچ پيام هشدارآميزي به سادگي عبور نمي‌كنند. هر چند مردم مي‌گويند حاضر نيستند سبك زندگي خود را از ترس افراطگرايان تغيير دهند، اما پروازها، بازي‌ها، نمايش‌ها و ميتينگ‌هاي بيشتري كنسل شده يا به تعويق مي‌افتند.  اين تهديد از حدود دو سال پيش كه گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه ظاهر شد و جهان را تهديد كرد، از هميشه بيشتر شده است. اروپا اكنون به قاره‌اي از بمب‌هاي متحرك تبديل شده است. مهاجراني كه از گذشته دور هم ساكن اروپا بوده‌اند، مي‌گويند سايه نگاه وحشت‌زده اروپايي بر آنها سنگيني مي‌كند. گفته مي‌شود از هزاران شهروند اروپايي كه در سال‌هاي اخير به گروه‌هاي تروريستي در سوريه پيوسته بودند، صدها و هزاران تن به وطن بازگشته‌اند و هر كدام مستعد انجام عملياتي تازه در كشورهاي اروپايي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون