• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3401 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ آذر

فيلمبرداري از كندن پوست پلنگ در ملأعام

اعتماد| چند روزي از دست به دست شدن فيلمي در فضاي مجازي مي‌گذرد كه در آن كندن پوست يك قلاده پلنگ ايراني براي تماشاچيانش به مراسمي جذاب و شاد بدل شده است. سلاخي كه با خاطري آسوده به كندن پوست اين گونه در خطر انقراض مشغول است نه از چشمان شاهدان باكي دارد و نه از لنز دوربين فيلمبردار، گويي هرگز تخلفي رخ نداده.
به گزارش فارس، ‌علي تيموري، مديركل دفتر شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست كه تنها متولي مستقيم حفاظت از حيات وحش كشور به شمار مي‌رود، ضمن اظهار بي‌اطلاعي از اين فيلم مي‌گويد: سرهنگ حميدرضا خيلدار، فرمانده يگان حفاظت محيط زيست، مسوول رسيدگي به تخلفات زيست‌محيطي است. دفتر شكار و صيد مسوول سياستگذاري است و يگان حفاظت محيط زيست مسوول رسيدگي به جرايم.
بالابردن جرايم شكار حيات وحش، ‌يكي از علت‌هاي بازدارندگي شكار بوده كه متخلفان به واسطه آن، ‌كمتر به سمت شكار جانداراني كه خطر انقراض‌شان وجود دارد و از ارزشمندي بالاتري برخوردارند، بروند. سال گذشته، كه با كشته شدن 20خرس قهوه‌اي و دو قلاده خرس سياه به عنوان سال سياه خرس نامگذاري شد. امسال نيز تاكنون 10قلاده خرس قهوه‌اي كشته شده كه در همه اين موارد انسان دخالت مستقيم داشته است. امسال نيز، پلنگ، ‌در ميان ديگر جانوران در خطر انقراض، ‌بيشترين كشته را داشت؛ بيش از 12 پلنگ امسال در مناطق مختلف به واسطه‌هاي انساني كشته شدند. شكار اين گونه حيوانات از يك سو، ‌حيات وحش را تهديد مي‌كند و گرفتن فيلم از شكنجه زنده آنها و پوست كنده مرده آنها از سوي ديگر، ‌باعث ايجاد تشنج و تنش در ميان مدافعان محيط زيست مي‌شود و فضا را هرچه بيشتر به سمت ممنوعيت شكار مي‌برد، ‌شكاري كه امسال خبر ممنوعيتش و صادر نشدن هيچ گونه پروانه شكاري به ميان آمد، ‌شكار گونه‌هاي مختلف پرنده و پستاندار كه به اندازه پلنگ شايد ارزش زيستي نداشته باشند، ‌چه برسد به پلنگ كه اگر با همين روال پيش رود، ‌چيزي از آنها باقي نمي‌ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون