• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

سيدعلي خميني:

تحريم‌ انتخابات سودي ندارد

گروه سياسي| وقتي پدرش چشم از جهان فرو بست 9 سال بيشتر نداشت اما حالا پيامي را مخابره مي‌كند كه شايد پيام بيت امام باشد و انديشه پدر و پدربزرگش. هرچند بيشتر برادر بزرگ‌ترش بود كه از تفكرات و انديشه‌هاي جدشان سخن مي‌گفت و گاه هشدارهايي را در مورد انحراف از خط بنيانگذار جمهوري اسلامي بر زبان مي‌آورد، ولي اين بار كوچك‌ترين فرزند سيد احمد خميني است كه پا به عرصه گذاشته و انديشه‌هاي پدربزرگ از زبان سيدعلي خميني جاري مي‌شود. آمده بود تا از اهميت انتخاب نمايندگان مجلسي بگويد كه جدش پنج بار از در راس امور بودن آن هشدار داده بود. فصل انتخابات نزديك كه مي‌شود توجه جامعه به برخي كانون‌ها بيش از گذشته جلب مي‌شود و بي‌ترديد يكي از اين كانون‌ها بيت امام خميني(ره) است كه همواره براي انتخاب بخش قابل توجهي از جامعه ايران ملاك و چراغ راه شمرده مي‌شد و شايد به دليل همين حساسيت‌ها بود كه نزديكان و بيت امام تلاش‌شان بر اين بود كه بي‌پرده وارد عرصه انتخابات نشوند. اين بار اما به نظر مي‌رسد اوضاع تغيير كرده كه بيت امام هم اين‌گونه به استقبال انتخابات اسفند ماه رفته است، انتخاباتي كه اگر سيد‌حسن خميني تصميم تاريخي خود براي حضور در آن را بگيرد براي اولين بار خواهد بود كه يكي از افراد خانواده امام اين‌گونه وارد عرصه رقابت و معركه انتخابات خواهد شد. بيت امام نگران است و مصمم، نگران از آينده كشور و مصمم در راهي كه با راي مردم در خرداد 92 گشوده شد و مسير و آينده كشور را تغيير داد. بي‌شك اين نگراني در نتيجه برخي رفتارها و سياست‌هايي است كه در مجلس شوراي اسلامي و به ويژه بر سر ماجراي برجام رقم خورده و حالا بيت امام هم مصمم و همصدا با نيروهاي معتدل از جناح اصولگرا تا اصلاح‌طلب وراد عرصه شده است تا نتيجه‌اي خوب و دلچسب را براي اسفندماه و روزهاي پيش از نوروز رقم بزند و با تركيب جديد از مجلس به استقبال سال نو بروند و 


حضور سيدعلي خميني به عنوان جوان‌ترين و كوچك‌ترين يادگار سيد احمد خميني در قامت سخنران همايشي با عنوان «مجلس، انتخابات و امام خميني(س)» و حرف‌هايي كه بر زبان آورده شاهدي بر همين ماجراست. وقتي او مي‌گويد «در طول انقلاب هيچ گروهي از تحريم انتخابات سود نبرده است» يعني پيام روشني از بيت امام مي‌فرستد، پيامي كه اين بار كوچك‌ترين يادگار امام آن را مخابره مي‌كند، پيامي از نگراني و مصمم بودن براي اسفند ماه مهمي كه پيش‌روي مردم ايران است، بيت امام همه را به ميدان مي‌طلبد. به گزارش جماران سيدعلي خميني در اين همايش كه در قم برگزار شده است با اشاره به تعابير امام در مورد جايگاه مجلس شوراي اسلامي در امور كشور، گفت: از نظر امام خميني تقنين بر اجرا تقدم دارد. وي تاكيد كرد: با توجه به اين مباحث شأن اصلي مجلس كه در قانون به آن اشاره شده بحث تقنين است. امام مي‌فرمايد اگر مجلسي درست شود بقيه موارد هم درست مي‌شود كه اين هم نشانگر تقدم تقنين بر اجرا در انديشه امام خميني است. لذا مجلس در راس امور است به معناي تقدّم تقنين بر اجراست. به نظر مي‌رسد آن جنبه اصلي فرمايش امام كه مي‌گويند مجلس در راس همه امور است يا همه ارگان‌ها هست به نظر مي‌رسد كه به تقدم تقنين بر اجرا برمي‌گردد زيرا ريشه بسياري از مشكلاتي كه در كشور داريم هم از جهت تقنين بد است.

هيچ گروهي از تحريم انتخابات سود نبرده است
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني طي سخناني در همايش «مجلس، انتخابات و امام خميني» كه توسط دفتر قم موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني برگزار شد، با اشاره به گزاره «مجلس در راس امور است» كه از سوي امام خميني بيان شد، اظهار كرد: در هر نظام مردم‌سالار انتخابات تجلي‌گاه خواست مردم و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و در طول دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون هيچ گروهي از تحريم انتخابات سود نبرده است. وي افزود: هم آن كساني كه امروز دشمنان جمهوري اسلامي حساب مي‌شوند هم آن كساني كه دوست جمهوري اسلامي حساب مي‌شوند، هم كساني كه جزو منتقدين نظام حساب مي‌شوند هيچ كدام از تحريم انتخابات سودي نبردند. نوه گرامي امام تصريح كرد: الان نمي‌خواهم وارد مصاديق شوم، اما تاكنون هر تغييري كه در كشور صورت گرفته هميشه از دل صندوق‌هاي راي بوده است.
وي در ادامه افزود: امام در موارد مختلفي كلمه راس امور را به كار بردند، شايد جالب باشد كه بدانيم حداقل امام در 22 مورد مختلف فرمودند اين موضوع راس امور است. سيدعلي خميني ادامه داد: تفاهم و وحدت در ميان همه مردم، يكي از موضوعاتي است كه تحت عنوان راس امور در تاريخ 24/ 4/62 مورد تاكيد امام قرار گرفته است. ايشان در زماني ديگر مي‌گويند تثبيت جمهوري اسلامي در راس امور است؛ قانون اساسي و تبيين جهت راي دادن مردم به آن (3 بار)، مجلس شوراي اسلامي (پنج بار)، نماز جمعه، تهذيب نفس و معنويات (هر كدام يك بار) به كار رفته‌اند. وي گفت: امام همچنين در مورد اجلاس غير متعهدها تاكيد مي‌كنند كه راس امور وظايف اين اجلاس غير متعهدها آن است كه كشور‌هاي متعهد به شرق و غرب را تصفيه كرده و از خود دور كنند (يك مورد)؛ اهميت تبليغات (يك بار)، كشاورزي، قواي مسلح، لزوم وحدت ميان قواي مسلح و مردم (هركدام يك‌بار، امور تربيتي و آموزشي دو بار، اتكاء و اعتماد به رحمت و عنايت الهي يك بار، جنگ دفاعي، يك بار، دانشگاه يك بار. نشريه متعهد يك بار، لزوم انتخاب مسوولان از قشر متوسط و دون متوسط يك بار، اجراي امر الهي يك بار، حفظ نظام يك بار، معرفت به خداوند متعال يك بار و توجه به لزوم پيروزي در جنگ يك بار، در فرمايشات امام تحت عنوان «راس امور» به كار رفته است. سيدعلي خميني يادآور شد: يكي از مواردي كه در مورد راس امور به كار رفته مجلس بود؛ ايشان يك بار هم فرمودند مجلس در راس همه ارگان‌ها قرار دارد. وي ادامه داد اينكه اين شمارشي كه انجام داديم در حقيقت استقصاي تام نيست و ممكن است مواردي هم بوده كه از چشم من افتاده باشد. نوه گرامي امام اظهار كرد: يك بار راس امور در معناي منفي به كار رفته كه آن را هم از ميان اينها خارج كردم؛ آن يك مورد اين است كه امام در 11/ 3/60 مي‌فرمايد: «طغيان و طاغوت بودن در راس امور است» كه در واقع در همان معناي راس امور منفي است كه اين را هم در شمارش خودم قرار ندادم.

امام پنج مرتبه در مورد راس امور بودن مجلس
سخن گفته‌اند
سيدعلي خميني با اشاره به اينكه امام پنج مرتبه در مورد اينكه مجلس در راس امور است جمله دارند، يادآور شد: چهار مرتبه‌اش به همين شكل است كه مجلس در راس امور است، يك مرتبه مي‌فرمايند مجلس در راس همه ارگان‌هاست، كه ما اگر آن جمله داراي شيوع بيشتر را بر اين جمله داراي شيوع كمتر حمل كنيم و بگوييم مراد اين است كه آن مواردي هم كه همه امور به كار رفته مراد از امور با توجه به اينكه در يك جايي مورد خاصّش به كار رفته و تبيين مي‌كند كه مراد امام از همه امور به معناي همه ارگان‌هاست، يعني مجلس در راس همه ارگان‌ها قرار دارد، يعني مجلس در راس همه ارگان‌هاي نظام جمهوري اسلامي است.

بسياري از مشكلات كشور به «تقنين بد» برمي‌گردد
وي تاكيد كرد: با توجه به اين مباحث شأن اصلي مجلس كه در قانون به آن اشاره شده بحث تقنين است. امام مي‌فرمايد اگر مجلسي درست شود بقيه موارد هم درست مي‌شود كه اين هم نشانگر تقدم تقنين بر اجرا در انديشه امام خميني است. لذا مجلس در راس امور است به معناي تقدّم تقنين بر اجراست. به نظر مي‌رسد آن جنبه اصلي فرمايش امام كه مي‌گويند مجلس در راس همه امور است يا همه ارگان‌ها هست به نظر مي‌رسد كه به تقدم تقنين بر اجرا برمي‌گردد زيرا ريشه بسياري از مشكلاتي كه در كشور داريم هم از جهت تقنين بد است. سيدعلي خميني با بيان اينكه مشكلات امروز ما يكي در حيطه تقنيني است، گفت: ما خيلي از مسائل‌مان به اين دليل است كه قانون روشني نداريم. هر جا قانون روشن شود حيطه دل بخواه كم مي‌شود، هر جا حيطه دل بخواه كم شود حيطه استبداد به راي كم مي‌شود. نوه گرامي امام تصريح كرد: بنابراين ما منكر اين نيستيم كه مجلس از جهات مختلفي اهميت دارد، قطعا از همه جهاتش مهم است، چه از آن جهت كه از دل همه مردم بيرون آمده و چه از نظر جنبه‌هاي نظارتي مجلس و چه راي‌هايي كه به دولت مي‌دهند و وزارت يك وزير را تتميم مي‌كنند، سپس نظارت مي‌كنند، همه اينها اهميت دارد ولي برداشت بنده اين است آن جنبه‌اي كه به حق مجلس را در راس امور قرار مي‌دهد همين بحث تقدم تقنين بر اجراست كه در انديشه امام وجود دارد و ان‌شاء‌الله همه دولت‌ها و همه ارگان‌ها به تعبير امام بر وفق قانون عمل كنند؛ قانوني كه متخصصيني دلسوز و متعهد در مجلس آن را تثبيت كرده باشند.

نماينده مجلس بايد خود را نماينده ملت بداند نه نماينده نظام
گروه سياسي| علي مطهري يكي از سخنرانان ميزگرد مربوط به همايش «مجلس، انتخابات، اما خميني (ره) » بود. به گزارش خبرآنلاين، بر اساس آنچه در كانال تلگرام علي مطهري آمده است، او در همايش «مجلس، انتخابات و امام خميني» در محل دفتر قم موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، ضمن برشمردن نكات مورد تاكيد امام خميني در ارتباط با موضوع مجلس و انتخابات، با اشاره به بيان شهيد مطهري در خصوص ضرورت آزادي مردم در انتخاب وكيل مجلس براي اينكه رشد اجتماعي پيدا كنند، درباره نظارت استصوابي گفت: نظارت استصوابي مي‌تواند به شكل‌هاي مختلف انجام شود كه برخي از آنها قابل قبول است و برخي قابل قبول نيست. مثلا اگر نظارت استصوابي به اين معني باشد كه علاوه بر استعلامات چهارگانه قانوني، تحقيقات محلي نيز انجام شود تا التزام عملي كانديدا به اسلام روشن شود كه آيا او به انجام واجبات و ترك محرمات مقيد است يا نه، مي‌تواند قابل قبول باشد ولي به صورتي كه گاهي اعمال شده است كه فلاني چون انتقادي به نظام داشته يا عضو ستاد فلان كانديداي رياست‌جمهوري سال 88 بوده يا در موضوعي نظري مخالف نظر ولي فقيه داشته، رد صلاحيت شده است، قابل قبول نيست و مخل انتخابات آزاد و سالم است. وي در بخش ديگري از سخنان خود به دو آسيب در حوزه نمايندگي مجلس اشاره كرد. يكي اينكه معمولا نمايندگان مجلس خود را نماينده نظام جمهوري اسلامي مي‌دانند نه نماينده ملت و در آنجا كه تزاحمي ميان حقوق ملت و حقوق نظام پيش مي‌آيد از حقوق ملت به بهانه حفظ نظام دفاع نمي‌كنند و اين درست نيست، زيرا هر چند نظام ما يك نظام مردمي و اسلامي است ولي ممكن است گاهي ظلمي اتفاق بيفتد و بايد از مظلوم دفاع كرد. مطهري اضافه كرد: آسيب ديگر، نوع نگاه و تصور مردم از موضوع نمايندگي است كه خيال مي‌كنند نماينده مجلس واسطه‌اي است ميان مردم و دولت براي حل مشكلات شخصي آنها، در صورتي كه وظيفه اصلي نماينده مجلس يكي قانونگذاري است و ديگر نظارت بر حسن اجراي قانون. اين آسيب باعث شده است كه بخش زيادي از وقت نماينده مجلس صرف رفع مشكلات شخصي موكلان او بشود و در نتيجه وقت كمتري براي قانونگذاري و نظارت بر حسن اجراي قانون داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون