• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3404 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۷ آذر

عكس نوشت

        سفر تعدادي از وزرا براي تسهيل خدمات رساني به زايران اربعين به مرز|
 با نزديك شدن به اربعين حسيني و افزايش تردد زايران در مرزهاي سه‌گانه اعزام به عراق، وزرا هم دست به كار شده‌اند تا از تسهيل سفر زوار و تامين امكانات لازم و امنيت آنها اطمينان حاصل كنند. روز گذشته محمود واعظي؛ وزير ارتباطات راهي مرز مهران شد تا از نزديك وضعيت شبكه ارتباطي را براي برقراري ارتباطات زايران اربعين در خاك عراق ارزيابي كند.
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي؛ وزير بهداشت هم روزپنجشنبه به مرزهاي چزابه، شلمچه و مهران رفته بود و با ابراز اطمينان از وضعيت عادي عراق از بابت شيوع وبا گفت: «در حال حاضر، كشور عراق ناقل بيماري خاصي نيست و جاي نگراني وجود ندارد و همه مسائل در خصوص بيماري وبا، تحت كنترل است. البته هنوز به اوج شور مراسم اربعين نرسيده‌ايم و نمي‌توان گفت كه امكانات و توان كشور، متناسب با اين مراسم بوده است. اما در مقايسه با سال گذشته، روند ارايه خدمت به زايران قانونمند‌تر بوده و اقدامات نيز با كيفيت بهتري در حال ارايه است. از نظر بهداشتي نيز، پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گرفته و آن‌سوي مرز ايران و عراق حدود يك هزار پزشك و پرستار براي خدمت به زايران اربعين حسيني مستقر شده‌اند. مسوولان وزارت بهداشت هم از دو ماه گذشته تاكنون براي كنترل بيماري‌ها با طرف عراقي تعامل داشته و نشست‌هاي مشتركي نيز برگزار كرده‌اند. كلرزني آب‌ها انجام شده و روز پنجشنبه هم نشست مشتركي در مهران در خصوص كنترل بيماري وبا برگزار شد.»
اما در اين روزهاي پاياني و در حالي كه تا امروز بيش از يك ميليون زاير ايراني با در دست داشتن مدارك معتبر خروج، وارد خاك عراق شده‌اند و بنا بر اعلام سازمان حج و زيارت، صدور ويزا تا روز ۱۲ آذرماه ادامه دارد و تا همان روز نيز متقاضيان مي‌توانند در سامانه سماح ثبت‌نام و مدارك خود را به دفاتر مجاز براي صدور رواديد ارسال كنند و طي هفته‌هاي گذشته هم تاكيد دولت ايران بر ضروري بودن دريافت ويزا و ممنوعيت خروج بدون ويزاي عراق و گذرنامه معتبر بوده، ظاهرا برخي هموطنان اين تاكيد را شوخي تلقي كرده‌اند چون روز گذشته سعيد اوحدي؛ رييس سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با تسنيم از بازگردانده شدن 300 ايراني فاقد ويزا از مرز خبر داد و يادآوري كرد كه «دولت عراق به اتباع خارجي در ايران، ويزاي اربعين نمي‌دهد.»
عبدالرضا رحماني فضلي؛ وزير كشور هم روز گذشته در گفت‌وگوي تلفني با محمد سالم الغبان؛ همتاي عراقي خود اطمينان داد كه نيروهاي پليس و مرزبانان جمهوري اسلامي ايران، همچون گذشته از تردد افراد غيرمجاز به داخل خاك عراق جلوگيري مي‌كنند. اما علاوه بر آنكه مرزبانان، كنترل زميني مرزهاي سه‌گانه را بر عهده دارند، پهبادهاي يگان ويژه هم با پرواز بر فراز مرزهاي سه‌گانه محل تردد زوار، رصد ترافيكي مرز و تسهيل در ترددها را عهده‌دار شده‌اند ضمن آنكه در گيت‌هاي بازرسي، پليس افتخاري زن هم به كار گرفته شده است. در حالي كه بنا به گفته اين مقام مسوول، مرز مهران در حال حاضر با تجهيز به 90 گيت بازرسي و خروج، در مقايسه با مرز چزابه با 24 گيت و مرز شلمچه با 64 گيت، پرترددترين مرز عبور زوار كربلاست و خروج اتباع بيگانه هم فقط از مرز شلمچه مجاز اعلام شده، امداد رساني و ارايه خدمات درماني بهينه، از جمله تاكيداتي بوده كه از نخستين روز اقدام زوار براي عزيمت به كربلا مورد تاكيد مسوولان دولت قرار گرفته است. ناصر چرخساز؛ رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم روز گذشته خبر داد كه از اول آذر ماه تا ظهر جمعه بيش از 16 هزار زاير از خدمات امداد رساني استفاده كرده‌اند و اين سازمان امدادي هم 43 پايگاه امداد و نجات به همراه 63 دستگاه آمبولانس در داخل و خارج  مرزها  مستقر كرده است.  اعتماد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون