• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

مشي سياسي زنان بر اساس خردورزي است نه تقابل

  معصومه بيات/ دولت‌ها برآيند تبلور زندگي سياسي افراد جامعه هستند و وظيفه آنها استفاده عادلانه از ظرفيت‌هاي كشور اعم از زن و مرد است و در هر كشوري كه اين امر به درستي اجرايي نشده است دولت‌ها دچار چالش شده‌اند و بي‌ترديد حل و فصل اين موضوع در تمام كشورها، پژواك‌هاي وسيعي در صحنه سياست داخلي آنها و همچنين در عرصه بين‌الملل داشته است چنان كه يكي از ملاك‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها بررسي جايگاه زنان و حضور ايشان در ساختار قدرت است. زنان به خاطر برخورداري از ويژگي‌هاي ذاتي كه از موهبات الهي است انسان‌هاي معتدل، خشونت‌گريز و به دنبال تفاهم منتج به تكامل هستند.
حضور زنان در كشور ما نيز در عرصه‌هاي مختلف، نشان از آن داشته است كه داعيه‌دار صلح و تعامل بوده‌اند و تلاش شايسته‌اي براي تقويت عقلانيت و خردورزي سياسي در برابر تعصب و نفرت‌پراكني در ادبيات سياسي ايران اسلامي داشته‌اند و هوشيارانه با رصد فضاي سياسي كشور با خردورزي براي رسيدن به راهكارهاي روشن و كم‌هزينه تلاش كرده‌اند و براي وصول به خواسته‌هاي عدالت‌گرايانه با سياستي مبتني بر مفاهمه كه همراه با پنج گام اساسي بوده است همواره كوشيده‌اند و اين پنج گام عبارت است از همنشيني، همفكري، هم‌گامي، همدلي و در نهايت هم‌بختي. درواقع از منظر جامعه‌شناسي براي وصول بخت مشترك در حوزه‌ها و لايه‌هاي مختلف فعاليت سياسي چه در عرصه سياست داخلي ميان افراد و چه در عرصه بين‌الملل ميان جمعيت‌ها، جوامع و كشورها بايد بستر زمينه‌هاي برداشتن اين پنج گام فراهم شود.
در سياست داخلي كشور ما، زنان در مسير رسيدن به بخت مشترك با مردان در فضاي سياسي كشور اين پنج گام را، استوار برداشته‌اند و با عزمي جزم تا رسيدن به عدالت از هيچ تلاش خردمندانه‌اي فروگذار نخواهند كرد.
در آخر ذكر اين نكته ضروري است كه انتخابات اين دوره نيز برگ زريني خواهد بود از تلاش‌هاي سياستمداران برجسته اعم از زن و مرد براي حضور پررنگ و توانمند زنان كشور كه قطعا مقدمه‌اي است براي تحقق تعالي و رشد همه‌جانبه كشور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون