• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

دبير شوراي عالي امنيت ملي:

مختومه شدن پي‌ام‌دي در رديف تعهدات 1+5 است


گروه سياسي| دبير شوراي عالي امنيت ملي اتمام حجت مي‌كند. همان اتمام حجتي را كه هفته گذشته يكي از معاونان وزير امور خارجه در يك برنامه تلويزيوني كرد اين‌بار او تاكيد كرد. پيام شوراي عالي امنيت ملي روشن است. پيام اين است كه اجراي برجام و به سرانجام رسيدن آن در گرو يك شرط است و آن هم مختومه شدن پي‌ام‌دي است. نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي با حضور در دانشگاه شهيد بهشتي، ضمن شركت در مراسم پاسداشت مقام شهيد و شهادت كه در سالگرد شهادت دكتر مجيد شهرياري و 123 شهيد والامقام اين دانشگاه برگزارشد در جمع دانشجويان و دانشگاهيان سخنراني كرد. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات علي شمخاني در اين همايش به شرح زير است:
 ‌  راه‌حل ما براي فلسطين، سوريه، يمن و بحرين داراي يك منطق همه‌فهم و عرفي است كه عبارت است از تعيين‌كننده بودن دموكراسي و راي مردم در همه جا به گونه‌اي كه مردم هر كشورامكان تصميم‌گيري در مورد سرنوشت خود را داشته باشند.
 ‌ مختومه‌شدن مسائل گذشته در گرو صدور قطعنامه شوراي حكام آژانس و در رديف تعهدات 1+5 است.
 ‌ ‌ بدون مختومه شدن پرونده مربوط به مسائل گذشته امكان اجراي برجام وجود نداشته و 1+5 بايد بين برجام يا باز ماندن پرونده موسوم به پي‌‌ام‌دي يكي را انتخاب كنند.
 ‌ ‌ گزارش آژانس نيز نشان داد كه هيچ انحرافي در مسير فعاليت‌هاي صلح‌آميز كشور وجود ندارد و ادعاي ناتواني در اظهارنظر درباره فعاليت‌هاي اظهار نشده نيز اساسا ادعايي غير حقوقي و تكراري است.
 ‌ ‌ اصولا نبايد اسمش را اختلال بگذاريم، بعد از مقطع اخير ايران بر مبناي گزارش مديركل آژانس نهايت همكاري را براي شفاف‌سازي سوالات و موضوعات و مكان‌هايي را كه قسمت عمده‌اي از آن گزارشات وهمي مبتني بر خواسته‌هاي سرويس‌هاي امنيتي بود، داشته است.
 ‌ ‌ ايران در اين مقطع به‌شدت همكاري و شفاف‌سازي كرد و همكاري‌ها به‌نحوي بود كه كارشناسان آژانس از نظر استاندارد بودن و پاسخگو بودن اين همكاري را تاييد كردند.
 ‌ ‌ در مقطع آتي نزديك آژانس گزارشي را درباره مسائل گذشته هسته‌اي ايران كه مفهوما به پي‌ام‌دي مشهور است، البته از ديدگاه ما همان مسائل گذشته است، خواهد داد.
 ‌  براساس گفتار آمانو اين گزارش يك گزارش خاكستري روشن خواهد بود، اما هيچ ابهامي در آن نيست و جمهوري اسلامي ايران همانطور كه در گزارش اخير‌ آژانس آمده، هيچ انحراف غيرصلح آميز در روند هسته‌اي خود نداشته است.
 ‌  آن گزارش بسترساز قطعنامه شوراي حكم خواهد بود و آنچه پرونده مسائل گذشته ما را مي‌بندد قطعنامه شوراي حكام است، يعني 1+5 قسمت تشكيل‌دهنده شوراي حكام است كه اميدواريم به وظيفه خود همانطور كه به آن متعهد بودند عمل كنند و پرونده را ببندند.
 ‌ ‌ مبتني بر ابلاغيه تاريخي مقام معظم رهبري همه مسوولان جمهوري اسلامي ايران بر اين باورند كه همزمان نمي‌توان هم خدا را و هم خرما را خواست، يعني هم برجام و هم عدم‌بستن پرونده پي‌ام‌دي را و لذا راه ادامه برجام بستن پرونده پي‌ام‌دي است.
 ‌  شوراي نظارت بر برجام تشكيل شده و مهم‌تر از اعضاي آن اين است كه جلسات مرتبي دارد و اين شورا در چارچوب وظايف خود بر امور نظارت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون