• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

راه سخت كامرون براي ورود به سوريه

دولت بريتانيا تصميم گرفته اين كشور را وارد جنگي ديگر كند. ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا براي عقب نماندن از قافله متحدان خود براي حمله به سوريه، قصد دارد تا دست به بزرگ‌ترين قمار دوره نخست وزيري خود پس از برگزاري انتخابات پارلماني اين كشور بزند. كامرون لايحه‌اي را به پارلمان برده تا حمله هوايي به خاك سوريه و مبارزه با داعش را در روز چهارشنبه در مجلس عوام اين كشور به راي بگذارد. اگرچه حزب محافظه‌كار در مجلس اكثريت مطلق را برعهده دارد اما هنوز مشخص نيست كه اين موضوع بتواند در پارلمان بريتانيا راي بياورد يا خير.
ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا در حمايت از اين لايحه گفته است كه زمان براي پيوستن به حملات هوايي عليه داعش كه مسوول كشتن 130 شهروند فرانسوي است فرا رسيده است.
با اين وجود آنگونه كه به نظر مي‌رسد بخشي از نمايندگان پارلمان بريتانيا نيز نسبت به اين اقدام دولت بريتانيا ترديد دارند. نمايندگان پارلمان بريتانيا و حتي بخشي از محافظه‌كاران كماكان مردد هستند و حتي حزب ملي اسكاتلند نسبت به اين اقدام دولت مي‌گويد كه قانع نشده است.
جرمي كوربين رهبر حزب كارگر بريتانيا در مجلس عوام نيز با اين اقدام دولت مخالف است. او كه از دوران جواني همواره در صف مخالفان جنگ بوده در حال تلاش براي توقف اين اقدام دولت است زيرا كوربين معتقد است كه راه‌حل بحران سوريه حملات هوايي نيست و آن را بي‌فايده مي‌داند. كوربين مي‌گويد تنها راه پايان چهار سال و نيم بحران در سوريه راهكار سياسي است و اين نوع اقدامات هوايي را بي‌فايده مي‌داند. اين در حالي است كه چند تن از اعضاي كابينه سايه بريتانيا در مقابل مخالفت كوربين موضع گرفته و عدم راي به لايحه كامرون را مصادف با استعفاي خود دانسته‌اند.
با اين حال بخشي از نمايندگان نيز نگران اين موضوع هستند كه خطرات ناشي از بمباران مردم عادي را تهديد كند. زيرا داعش در رقه از سپر انساني در برابر هواپيماهاي ائتلاف استفاده مي‌كند. با تمامي اين شرايط ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا عنوان داشته كه اميدوار است در راي‌گيري روز چهارشنبه بريتانيا كار درست را انجام دهد.
نشريه گاردين مي‌نويسد شرايط نشان مي‌دهد كه كامرون نمي‌تواند يك پيروزي راحت را در مجلس به دست بياورد، زيرا نمايندگان هم احزاب موافق و هم مخالف دولت ترديد‌هاي فراواني دارند. يك مقام ارشد حزب كارگر نيز به خبرنگاران گفته كه ما صادقانه نمي‌توانيم بگوييم كه چه تعداد از نمايندگان حزب از اين جريان حمايت مي‌كنند اما تعداد زيادي از نمايندگان كنار رهبري حزب هستند. اما به هر حال نوسان‌هاي متعددي ممكن است در مجلس عوام بريتانيا رخ دهد. با اين وجود به نظر مي‌رسد كابينه در سايه بريتانيا روز دوشنبه به شور مي‌نشيند تا در خصوص لايحه دولت براي حضور نظامي در سوريه راي‌گيري كند تا در روز چهارشنبه تصميمي متحد را اتخاذ كنند. از سويي ديگر فيليپ هاموند وزير خارجه و مايكل فالون به‌شدت مشغول مذاكره با نمايندگان احزاب مخالف براي جلب راي آنها براي تاييد اقدام دولت هستند.
مايكل فالون وزير دفاع بريتانيا با اعلام اين مساله كه دولت لندن درباره راي پارلمان در انجام اقدام نظامي عليه داعش در سوريه مطمئن نيست، گفته: اگر رهبر اپوزيسيون به نمايندگان خود دستور دهد تا راي مخالف بدهند، اوضاع سخت مي‌شود.
ديويد كامرون نيز در خصوص راي حزب كارگر گفته، من مسوول آنچه در حزب كارگر اتفاق مي‌افتد، نيستم. اما فكر مي‌كنم مبارزه در كنار متحدان‌مان مي‌تواند براي مقابله با تهديد به ما كمك كند. زيرا اين روش درست است كه استراتژي بر مبناي همه عناصر لازم براي مبارزه با داعش داشته باشيم. با اين وجود اگرچه كامرون مي‌گويد كه مسوول اقدامات حزب كارگر نيست اما دايان ابوت از متحدان كروبين مي‌گويد كامرون تماس‌هاي بسياري را با نمايندگان پارلماني حزب كارگر براي متقاعد كردن آنها داشته است.
شهردار سابق لندن و متحد كوربين، كن لوينگستون در مصاحبه‌اي با راديو و تلويزيون ال‌بي‌سي بريتانيا در خصوص بي‌تاثير بودن حملات هوايي گفته، سربازان بريتانيايي پس از حمله به عراق و افغانستان بي‌اعتبار شده‌اند و عدم حضور نظاميان بي‌فايده است و بريتانيا بايد از چين الگو بگيرد كه از هر فرصتي براي خود استفاده مي‌كند.
ديويد كامرون در پاسخ به اين موضوع گفته است: من بالاترين توجه ممكن را به نيروهاي مسلح بريتانيا دارم و آنها را شجاع و حرفه‌اي مي‌دانم.
گفتني است مجلس نمايندگان پارلمان بريتانيا يك‌بار براي حضور نظامي در سوريه در سال 2013 مخالفت كرد در شرايطي كه چندان تمايلي از سوي دولت نيز براي حضور نظامي در سوريه نداشت اما اكنون اين شرايط تغيير پيدا كرده و اين تصميمي است كه دولت قصد دارد آن را دنبال كند.

 

اعتراضات مردمي
روز شنبه سراسر بريتانيا شاهد تظاهراتي بود كه مردم روي پلاكاردهاي‌شان نوشته بودند: «سوريه را بمباران نكنيد.»  
تظاهراتي كه به خيابان داونينگ و مقابل دفتر نخست‌وزيري كشيده شد. اين اعتراضات هم‌سو با اهداف ائتلاف «جنگ را متوقف كنيد» برگزار شد و مسوولان اين ائتلاف،  اين رويداد  را «اعتراضي فوري» توصيف كردند. نامه‌اي سرگشاده كه در اين روز خوانده شد به امضاي هنرپيشگان، نويسندگان، فرهيختگان و اتحاديه‌هاي تجاري بريتانيا از جمله «كن لوچ» فيلم‌ساز انگليسي، «برايان انو» موزيسين انگليسي و «فرانكي بويل» كمدين اسكاتلندي رسيد. نامه‌اي كه در آن از «ديويد كامرون»، نخست‌وزير بريتانيا خواسته‌‌اند نيروهاي نظامي بريتانيا را براي جنگ هوايي به سوريه نفرستد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون