• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3406 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۹ آذر

«سفر به‌گراي ۲۷۰ درجه» جايزه بهترين داستان شرق را در روسيه گرفت


كتاب «سفر به‌گراي ۲۷۰ درجه» اثر احمد دهقان، برنده جايزه بهترين داستان شرق از سوي هيات داوران جايزه ادبي سرزمين ناشناخته «ترااينكاگنيتا» در روسيه شد.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با برگزاري مراسمي روز پنجشنبه (پنجم آذرماه) در محل آكادمي ديپلماسي روسيه، رضا ملكي، رايزن فرهنگي ايران در مسكو به نمايندگي از احمد دهقان، مولف كتاب «سفر به‌گراي ۲۷۰ درجه» جايزه ادبي سرزمين ناشناخته «ترااينكاگنيتا» را دريافت كرد.
رايزن فرهنگي كشورمان در سخنان خود اظهار كرد: ادبيات معاصر ايران به ويژه دفاع مقدس داستان‌هاي شنيدني و حماسه‌اي را روايت مي‌كند كه نيازمند شناخت جامعه بين‌الملل از آن است كه اين مهم در روسيه به همت انشارات صدرا به انجام رسيد.
وي، درخصوص كتاب «سفر به‌گراي ۲۷۰ درجه»، گفت: اين اثر فرهنگي رماني است از احمد دهقان با موضوع «جنگ ايران و عراق» و حماسه‌هايي كه توسط رزمندگان اسلام در آن روايت شده است.
ملكي افزود: اين كتاب به دليل سبك خاص نوشته و روايت عميق و ويژه جنگ اقبال زيادي را به خود جلب داشت و مورد توجه جدي مخاطبان قرار گرفت، جايزه 20 سال داستان‌نويسي، جايزه چهارمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس و جايزه 20 سال ادبيات پايداري، از ديگر افتخارات اين كتاب است.
الكساندر آندروشكين، مترجم اين اثر فرهنگي است كه توسط انتشارات صدرا در روسيه منتشر شده است. سفر به‌گراي ۲۷۰ درجه، رماني است با موضوع جنگ ايران و عراق. اين كتاب در سال ۱۳۷۵ منتشر شد. جايزه 20 سال داستان‌نويسي، جايزه چهارمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس و جايزه 20 سال ادبيات پايداري از جمله جايزه‌هايي است كه اين كتاب گرفته است.
 داستان كتاب از زبان ناصر بيان مي‌شود. ناصر رزمنده جواني است كه بارها سابقه شركت در جبهه داشته. در بين امتحانات مشق و درس را رها و به همراه دوستش علي راهي منطقه جنگي جنوب مي‌شود. در آنجا ضمن ديدار مجدد با دوستان سابقش، از قريب‌الوقوع بودن عملياتي مهم اطلاع مي‌يابد. در حين عمليات بسياري از دوستانش شهيد و مجروح مي‌شوند، خود او نيز مجروح شده و به پشت خط مي‌آيد. بعد از چند روز به شهر خود بازگشته و زندگي عادي را از سر مي‌گيرد. پس از مدت كوتاهي با دريافت تلگراف يكي از دوستانش خود را آماده بازگشت به منطقه مي‌كند.
« سفر به‌گراي 270 درجه » توسط پال اسپراكمن، نايب‌رييس مركز مطالعات دانشگاهي خاورميانه در دانشگاه راتگرز امريكا به انگليسي ترجمه شده و نخستين رمان ايراني با موضوع جنگ است كه در امريكا منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون