• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

پاسخ علي كفاشيان به يك گزارش انتخاباتي

مي‌آيم و نيازي به مجوز دولت ندارم!

گروه ورزش| علي كفاشيان بالاخره به صورت رسمي براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال اعلام كانديداتوري كرد. تا چند روز پيش هر خبرنگاري كه از او درباره تصميمش درباره انتخابات سوال مي‌كرد، جواب صريح و درستي از سوي اين مدير دريافت نمي‌كرد. كفاشيان حالا ديگر ادبيات گفتاري خودش را هم تغيير داده است. او عزم خود را جزم كرده تا يك دوره چهار ساله ديگر هم در فوتبال ايران رياست كند. كفاشيان روز گذشته به جاي اينكه اعلام كند «هنوز معلوم نيست و تصميمي براي انتخابات نگرفته‌ام»، « اگر مجمع بخواهد ثبت‌نام مي‌كنم»، «بايد ببينم شرايط به چه شكلي پيش خواهد رفت تا درباره ادامه حضورم در فدراسيون تصميم بگيرم»، ‌به صراحت به خبرگزاري فارس و تسنيم اعلام كرد: «صددرصد براي انتخابات فدراسيون ثبت‌نام مي‌كنم و تصميمم ادامه حضور در فوتبال است. من حتي براي دو دوره قبلي هم بازنشسته بودم و از اين لحاظ مشكلي نيست، چرا كه فدراسيون فوتبال مستقل و غيردولتي است و ما مشكلي از اين لحاظ نداريم. دو دوره قبلي هم بازنشسته بودم و هيچ مجوزي از دولت و هيچ جايي نگرفتم. الان هم تصميمم را گرفته‌ام براي سومين بار براي رياست فدراسيون فوتبال كانديدا شوم.»
با اين خبر بسيار مهم كه روز گذشته رسما از سوي رييس فوتبال ايران اعلام شد، به نظر مي‌رسد كه بسياري از رقباي او هم قيد حضور در انتخابات را بزنند. دليلش هم واضح و مشخص است. بسياري از آنها اين توانايي را ندارند با كفاشياني كه در بدترين شرايط بيش از 50 درصد راي مجمع را با خود به همراه دارد رقابت كنند.
     
در چند روز گذشته خبرها و گزارش‌هاي مختلفي درباره نياز مبرم كفاشيان به رفتن مجوز ادامه حضور در فوتبال از هيات دولت در رسانه‌ها منتشر شد. گزارشي كه ابتدا در روزنامه «اعتماد» منتشر شد و سپس بسياري از رسانه‌هاي مختلف به جزييات آن پرداختند و تحليل‌هاي مختلفي درباره روند مديريت اجرايي فدراسيون براي انتخابات انجام شد. كفاشيان سال‌هاست كه بازنشسته شده است و طبق قوانين داخلي كشور به صورت قانوني نمي‌تواند در انتخابات فدراسيون شركت كند مگر اينكه از شخص رييس‌جمهور و هيات دولت مجوز رسمي اخذ كند. همان‌طور كه درخبرها منتشر شده بود رييس فدراسيون گويا اخيرا تلاش‌هايي داشته تا در ديدار با بعضي از مسوولان، بتواند حمايت دولت را به سمت خود جلب كند. اما بعد از اينكه اين تلاش او نتايج دلخواه را در بر نداشت، از روز گذشته رسانه‌هاي مختلف اقدام به انتشار گزارش‌هايي كردند كه علي كفاشيان اصلا براي حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال نيازي به مجوز هيات دولت ندارد. اين درست همان تاكتيكي است كه رييس در دور قبلي انتخابات فدراسيون توانست با استفاده از آن يك دوره چهارساله ديگر رياستش در فدراسيون را با سختي فراوان تمديد كند. اما اين‌بار كفاشيان باز هم مي‌تواند خواسته خود را عملي كند؟ آن هم در جايي كه مسوولان وزارت ورزش و جوانان مخالف سياست‌هاي كفاشيان و مجموعه‌اش بوده‌اند و روي اجراي درست قانون در انتخابات فدراسيون‌هاي ورزشي تاكيد ويژه داشته‌اند.
     
رييس فدراسيون فوتبال بي‌آنكه از حضور قطعي خود در انتخابات آتي اين فدراسيون بگويد، تنها به شايعات اخير پاسخ مي‌دهد. كفاشيان بازنشسته بانك مركزي است و از آنجا حقوق مي‌گيرد. از نظر مسوولان وزارت ورزش اين مغاير با قانون انتخابات روساي فدراسيون‌هاست و كفاشيان اجازه ندارد در انتخابات حاضر شود. دوره قبل هم اين شايعات مطرح شد ولي روز آخر رييس به مجمع رفت و راي آورد. در اساسنامه فدراسيون فوتبال هيچ بندي با اين عنوان ديده نمي‌شود كه اگر رييس بازنشسته سازماني دولتي باشد، نمي‌تواند در انتخابات شركت كند. تنها مانع اين است كه اگر فردي بالاي 65 سال باشد، نمي‌تواند در انتخابات كانديدا شود. اساسنامه فدراسيون به گفته كفاشيان مورد تاييد فيفاست و بايد طبق آن در انتخابات عمل كرد و شايعات كناره‌گيري‌اش از انتخابات به دليل بازنشسته بودن، صحت ندارد. او با تاكيد روي قانوني بودن حضورش در انتخابات در اين باره به خبرگزاري تسنيم مي‌گويد: «من دو دوره گذشته‌اي هم كه در انتخابات فدراسيون فوتبال شركت كردم مشكلي از اين بابت نداشتم، نيازي هم به مجوز نبوده و نيست، چون منعي براي حضور در انتخابات ندارم.» او همچنين در پاسخ به اين سوال كه گويا شيخ سلمان، رييس AFC  علاقه دارد كه شما رييس فدراسيون بمانيد، پاسخ مي‌دهد: «آسيايي‌ها علاقه دارند كه من همچنان باشم، چون در سطح قاره فعاليت‌هاي زيادي داريم، اما مهم اين است كه مجمع فدراسيون فوتبال ما را بخواهد. اين مهم است كه ما را در ايران قبول داشته باشند و راي بدهند كه بايد ببينيم در انتخابات اين اتفاق رخ خواهد داد يا نه. با اين وجود من تصميم نهايي خودم را گرفته‌ام و به طور قطع در انتخابات فدراسيون فوتبال ثبت نام مي‌كنم و قرار هم نيست مجوزي از جايي بگيرم. چون اصلا نيازي به مجوز ندارم.»
     
توضيحات علي كفاشيان به خوبي نشان مي‌دهد كه او بدون توجه به شكل بازنشستگي با استناد به اساسنامه فدراسيون تصميم خود را گرفته تا در انتخابات ثبت نام كند. به نظر مي‌رسد وزارت ورزش و جوانان روي اين مساله سكوت نخواهد كرد و بدون ترديد رايزني و نامه‌نگاري‌هايي با سازمان بازرسي و مراجع ذي‌صلاح پيرامون حوادث مربوط به انتخابات فدراسيون انجام مي‌دهد. به هر صورت قوانين داخلي كشور بدون هيچ ترديدي مهم‌تر از اساسنامه يك فدراسيون ورزشي است. به همين دليل اين نكته كه مديران فدراسيون فوتبال بخواهند به خاطر اساسنامه اين مجموعه، به قوانين داخلي كشور پشت كنند مساله‌اي است كه به نظر مي‌رسد در آستانه انتخابات كلي حرف و حديث درباره آن درست شود. ضمن اينكه تمام فدراسيون‌هاي ورزشي مي‌توانند با تنظيم يك اساسنامه مستقل به بهانه  ngo و غيردولتي بودن، شعار استقلال‌طلبي بدهند و مديران‌شان با همين قوانين تا هر وقت كه بخواهند در راس قدرت تكيه بزنند. نكته حايز اهميت اما درباره تازه‌‌ترين مصاحبه كفاشيان اين مساله است كه او تاكيد داشته فدراسيون اساسنامه مستقل دارد و به خاطر اينكه مجموعه غيردولتي است نيازي ندارد براي انتخابات از دولت با توجه به بازنشسته بودن و منع قانوني‌اش مجوز بگيرد. اما علي كفاشيان همان مديري بود كه به خاطر نامه رسمي سازمان بازرسي چند ماه بعد از پيروز‌ي‌اش در انتخابات فدراسيون فوتبال، غلامرضا بهروان كه او هم بازنشسته بود را از سمت نايب‌رييسي دوم فدراسيون فوتبال و رياست سازمان ليگ بركنار كرد. اگر فدراسيون يك نهاد غير دولتي بود، پس چرا كفاشيان در آن مقطع به خاطر نامه سازمان بازرسي بهروان را به خاطر دو شغله بودن از كار بركنار كرد؛ بهرواني كه اتفاقا روز گذشته در اظهارنظري عجيب اعلام كرد اگر شرايط مهيا باشد براي انتخابات رياست فدراسيون فوتبال ثبت نام خواهد كرد!
     
به نظر مي‌رسد انتخابات اسفند فدراسيون فوتبال با حاشيه و تنش‌هاي بسيار زيادي همراه باشد. وزارت ورزش و جوانان تا به امروز هنوز اظهارنظر صريحي پيرامون اين انتخابات و سرنوشت مهم‌ترين فدراسيون ورزشي كشور نداشته است. اما همه روي اين واقعيت اتفاق نظر دارند كه وزارت ورزش امكان ندارد نخواهد نقشي در اين انتخابات ايفا كند. با اين حال فعلا كه كفاشيان در راس قدرت است و همه‌چيز هم همان‌طور كه او مي‌خواهد در حال جلو رفتن است و انگار همه‌چيز براي رياست سه باره‌اش در فدراسيون مهيا مي‌شود. مگر اينكه اتفاق عجيب و غريب و غير منتظره‌اي رخ بدهد! بايد صبر كرد و منتظر آينده بود. فوتبال ايران آبستن اتفاقات جنجالي بسيار زيادي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون