• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

بزرگ‌ترين هيات اقتصادي ايتاليا در ايران در مورد همكاري‌ مشترك توافق كردند

ايجاد خط اعتباري 5 ميليارد دلاري بعد برجام

گروه اقتصادي| ايجاد خط اعتباري پنج ميليارد دلاري بين ايران و ايتاليا در جلسه روز گذشته هيات بزرگ اقتصادي ايتاليا كه در بانك مركزي برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت. از آنجا كه سطح تبادلات ايران و ايتاليا در سال 93 بالغ بر يك ميليارد و 115 ميليون دلار بوده خط اعتباري ايجاد شده بيش از چهار برابر سطح تبادلات فعلي دو كشور است. روابط تجاري دو كشور و همكاري‌هاي مشترك در طول سال‌هاي گذشته كاهش قابل توجهي داشته است، به‌طوري كه حجم مبادلات از دو ميليارد و 776 ميليون دلار در سال 83 به يك ميليارد دلار كاهش يافته و متعاقبا سهم ايتاليا از حجم تبادلات تجاري صورت گرفته با كشورمان از 8/5 درصد به 2/1درصد افت پيدا كرده است. اين دومين بار است كه پس از به دست آمدن توافق جامع، هيات اقتصادي ايتاليا براي ارزيابي شرايط و مذاكره براي همكاري دو جانبه به ايران مي‌آيند. مرداد ماه امسال هياتي به سرپرستي وزير توسعه اقتصادي ايتاليا و متشكل از گروه‌هاي تخصصي در بخش زيربنايي، حمل و نقل جاده‌اي، انرژي، معادن، ارتباطات، خودرو، آب و فاضلاب و نيروگاه به ايران آمدند و اين‌بار پس از ارزيابي‌هاي اوليه تصميم به امضاي تفاهمنامه همكاري گرفتند. هيات اعزامي ايتاليا اين‌بار متشكل از 200 شركت، كارگزاران بخش خودرو، خدمات پزشكي و انرژي‌هاي بازتوليد شونده و ماشين‌آلات است، همچنين 22 اتحاديه از اصناف به همراه 11 بانك در اين سفر حضور دارند. گويا بازار ايران براي سرمايه‌گذاران و تجار ايتاليايي جاذبه‌هاي فراوان دارد چرا كه به اذعان كارلو كلندا، معاون وزير اقتصادي توسعه ايتاليا هيات اعزامي با اين حجم از اعضا بزرگ‌ترين هياتي است كه به خارج از اين كشور سفر كرده است.
همكاري دو كشور متفاوت از گذشته
هيات اعزامي ايتاليا ديروز ميهمان بانك مركزي ايران بود. در ديداري كه ايتاليايي‌ها با سيف، رييس كل بانك مركزي داشتند تفاهمات بانكي و بيمه‌اي را از نظر گذراندند. بر اساس تفاهم روز گذشته خط اعتباري بانكي 5 ميليارد دلاري ايتاليا و ايران يك روز بعد از اجرايي شدن برجام ايجاد مي‌شود. رييس كل بانك مركزي در اين خصوص اظهار كرد: در نظر داريم تفاهمنامه همكاري با رييس بانك مركزي ايتاليا را در سفر آقاي روحاني به اين كشور امضا كنيم. او با اشاره به اينكه براي همكاري جدي بين ايران و ايتاليا عزم جدي داريم، توضيح داد: نوع همكاري اقتصادي دو كشور در شرايط جديد بايد متفاوت از گذشته با هدف دسترسي ايتاليا به بازارهاي منطقه از طريق ايران باشد. به اعتقاد او مزيت‌هاي توليد در ايران موجب توليد كالاهاي رقابتي با قيمت پايين‌تر براي توزيع در منطقه مي‌شود.   
ساچه آماده هر گونه همكاري با ايران است
اين مقام عاليرتبه ايتاليايي با اشاره به اينكه سفر هيات ايتاليايي با اين حجم از اعضا بزرگ‌ترين هياتي است كه به خارج از اين كشور سفر كرده‌اند، گفت: در سال آينده سه هيات به ايران سفر مي‌كنند و زمينه همكاري‌هاي دوجانبه، بيش از پيش گسترش خواهد يافت؛ همچنين سفر رييس‌جمهور ايران به ايتاليا حايز توجه و اهميت است چرا كه اين سفر زمينه‌هاي بازگشايي فعاليت‌هاي بانكي را مساعد خواهد كرد. وي با اشاره به اينكه 11 بانك حاضر در ايران بيش از 50 درصد از فعاليت‌هاي بانكي ايتاليا را بر عهده دارند، گفت: گروه توسعه بازرگاني ايتاليا مانند ساچه (بيمه اعتباري ايتاليا) آماده هر گونه همكاري با ايران براي ارتقاي مناسبات بانكي و اقتصادي است. كارلو كالندا تصريح كرد: ساچه در پي امضاي تفاهمنامه‌اي است تا ماه ژانويه سال آينده همه تاخيرهاي مبادلات پولي پايان يابد. مديرعامل بيمه اعتباري ايتاليا (ساچه) از آمادگي براي پوشش بيمه‌اي تا ۵ ميليارد دلار بين ايران و ايتاليا خبرداد. جوواني كاستِلانِتا گفت: در نظر داريم همانند سال‌هاي پيش از تحريم، ‌روابط خود با ايران را توسعه دهيم و اكنون آماده ارايه خدمات بيمه‌اي تا ۵ ميليارد يورو هستيم.
بازار ارز متعادل مي‌شود

رييس كل بانك مركزي در حاشيه اين ديدار در خصوص نوسانات بازار ارز گفت: همه نوسانات بازار ارز تحت نظر است. ولي‌الله سيف با بيان اينكه قيمت ارز در سال گذشته به دليل تقاضاي فصلي به 3600 تومان افزايش يافت اما در پايان سال با كاهش مواجه شد، گفت: شرايط فعلي بازار ارز طبيعي است. وي با اشاره به تصميم ايجاد بورس نقدي ارز، گفت: اين بورس براي ايجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ريسك معاملات ارزي است. سيف افزود: ايجاد بورس نقدي ارز در شوراي عالي بورس تاييد شده و ما نيز نظر خود را اعلام كرديم اما زمان معرفي و آغاز به كار اين بازار بستگي به پيش نياز‌هايي دارد. رييس كل بانك مركزي، يكسان‌سازي نرخ ارز را از جمله اين نيازها برشمرد و گفت: بايد اقداماتي براي افزايش مناسبات بين‌المللي بين بانكي و برداشتن تحريم‌ها انجام شود تا بعد از آن نيز اوراق مشتقه ارزي در بازار بورس عرضه شود. وي گفت: ابتدا بايد بازار نقدي ارز وجود داشته باشد تا بعد از آن، بازار مشتقات ارزي براساس نرخ يكسان ارز راه بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون