• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3407 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۰ آذر

پرسش و پاسخ

     نقش و جايگاه دانشجويان در پيشبرد توسعه سياسي چيست؟
اصغرزاده: امروز كدام گروه اجتماعي مانند دانشجويان در راه رسيدن به توسعه در كشور تا اين حد هزينه داده‌اند. به عقيده من محروميت از تحصيل براي دانشجو به منزله كشتن او است. ما با اين كار دانشجو را از هستي ساقط مي‌كنيم. دانشجويان مسلمان چه زماني كه تشكيلات دفتر تحكيم وحدت را داشتند و چه در ديگر زمان‌ها از مهم‌ترين عناصر تحولخواه بودند. احمدي‌نژاد كه روي كار آمد گفت انقلاب فرهنگي ديگري در راه است. منظور او اين بود كه براي فعاليت دانشجويي مشكل ايجاد خواهد كرد. دانشجو يك قشر علمي است و مخالف حركت‌هاي راديكالي و تند است. در 23 بهمن 57 عده‌اي گفتند جمهوري چيست. حكومت اسلامي كافي است و نيازي به راي و نظر مردم نيست. در دانشگاه تهران عده‌اي آمدند و بين دختر و پسر ديوار كشيدند، وقتي اين مساله به اطلاع امام(ره) رسيد دستور داد همان شب ديوار را تخريب كنند. در سال 76 دانشجويان با حمايت از دولت خاتمي ايستادند و سبب پيروزي او شدند و موجب تحول بزرگي شدند. هيچ استاد و دانشجويي نداريم كه همسو با مفسدان باشد. در حالي كه شما براي كساني كف زده‌ايد كه تنها موجب انسداد در كشور بوده‌اند و تحريم‌ها و وضعيت بحراني را بركشور تحميل كردند.
    ‌ شنيده مي‌شود كه ميان اصلاح‌طلبان در سرليستي و ديگر موارد اختلافاتي وجود دارد، آيا چنين است؟
خاتمي: دانشجويان مبشر پيام وحدت به جامعه باشند. اصلاح‌طلب نيست كسي كه به دنبال تفرقه و جدايي در كشور باشد. ما در اين انتخابات مي‌توانيم نوعي انتقال و تحول نسلي را شاهد باشيم. ما از زنان و جواناني كه شرايط سني و ديگر شرايط را دارند مي‌خواهيم كه براي انتخابات مجلس ثبت‌نام كنند و با اصلاح‌طلبان ارتباط بگيرند. در اين صورت ليست اصلاح‌طلبان شايد ليست نويي باشد اما نقطه اميد اين ليست زياد خواهد بود. اصلاح‌طلبي اصولا به معناي تكثر است. ما وجود حرف‌هاي متفاوت در اردوگاه اصلاحات را شكست اصلاحات نمي‌دانيم. تنها در بزنگاه انتخابات اين استراتژي را ضروري مي‌دانيم.
    ‌ فعاليت دانشجويان در شرايط حاضر بايد بر اساس چه مدلي باشد؟
اصغرزاده: اگر بين احزاب و تشكل‌ها وجود ايدئولوژي يكسان ضروري است در دانشگاه چنين انتظاري وجود ندارد. در دانشگاه افراد با ايدئولوژي‌هاي مختلف وجود دارند. فعاليت دانشجو وابسته به گفت‌وگو و كتابخواني است. دانشجو بايد كار صنفي انجام دهد. به عقيده من الگوي 92 يك الگوي دانشجويي بود. جنبش دانشجويي مانند رود است. ممكن است اين رود با دره و تپه و موانعي مواجه شود و حركتش كند و تند شود اما هميشه جاري خواهد بود. جنبش دانشجويي جنبشي خود بنياد است كه بر اساس خرد جمعي اداره مي‌شود. عنصر گم شده در خاورميانه صلح است.  
    ‌ خشونت‌هايي كه در شيراز و ياسوج و قرچك با اصلاح‌طلبان شد نماد چيست؟ در مقابل آن چه بايد كرد؟
خاتمي: به عقيده من خشونت‌هاي ميداني چندان نگران‌كننده نيستند. اين مساله نشان مي‌دهد كه طرف مقابل احساس مي‌كند صحنه را باخته و دست به دامن اين روش‌ها شده است. اكنون به راحتي مي‌توان ديد كه اصلاح‌طلبان بيش از 60 تا 70 درصد راي مردم را در اختيار دارند.
    ‌ آيا اصلاح‌طلبان با لاريجاني و ناطق ائتلاف مي‌كنند؟
خاتمي: قاطبه اصلاح‌طلبان معتقدندهويت خود را بايد حفظ كنند. ناطق بايد محوريت اصولگرايان شود. او فردي اصولگرا است. ما معتقديم كه اگر معتدلين اصولگرا با هم ائتلاف كنند جايي براي تندروها باقي نمي‌ماند و ما از آن استقبال مي‌كنيم. اگر در حوزه‌اي كانديد اصلاح‌طلب وجود نداشت ما دست روي دست نمي‌گذاريم و از معتدلين اصولگرا حمايت خواهيم كرد. انتخابات در شهرستان‌ها كمتر بار سياسي دارد و بيشتر بار مسائل محلي پيدا مي‌كند. ما تمام كار را به شوراي اصلاح‌طلبان استان سپرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون