• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3409 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر

تلاش براي اجراي شعار رييس‌جمهور مبني بر تسهيل شرايط زندگي معلولان

وام‌هاي بلاعوض براي خانواده‌هاي داراي دو معلول در راه است

اعتماد| با آغاز هفته ملي تكريم معلولان، انوشيروان محسني‌بندپي، رييس سازمان بهزيستي كشور از برنامه‌هاي ويژه اين سازمان براي پيشگيري و كاهش بروز و شيوع معلوليت‌ها خبر داد.
به گزارش مهر، بندپي اعلام كرد: «پوشش غربالگري شنوايي در سال گذشته ۶۳ درصد بود كه امسال هدف‌گذاري ما بالاي ۹۰درصد است و تلاش مي‌كنيم از تمامي كودكان متولد شده غربالگري شنوايي‌سنجي انجام شود كه اين موضوع مي‌تواند در تشخيص به موقع ناشنوايي‌ها موثر باشد. همچنين غربالگري بينايي نيز از پوشش ۷۵درصدي در سال گذشته به پوشش ۹۰درصدي در امسال رسيده و جلوگيري از اختلالات ژنتيكي از ديگر اهداف ماست كه ۲۵۰ مركز مشاوره با بهزيستي همكاري مي‌كنند و تلاش ما اجباري كردن آزمايشات ژنتيكي است. در استان كرمان هم به صورت آزمايشي، غربالگري شنوايي و بينايي اجرا مي‌شود و براساس تفاهمنامه با ثبت احوال استان، كودك فاقد برگه غربالگري شنوايي و تنبلي چشم در مدرسه ثبت‌نام نمي‌شود. همچنين براساس تفاهمنامه با ثبت اسناد استان كرمان در صورتي كه آزمايشات ژنتيك براي زوجين قبل از ازدواج الزامي باشد بايد حتما آن را انجام دهند در غير اين صورت ازدواج آنها در دفاتر ثبت نمي‌شود و اگر توانايي پرداخت هزينه‌هاي آزمايش ژنتيك را نداشته باشند بهزيستي به آنها كمك مي‌كند.»
در حالي كه شعار 2015 روز جهاني معلولان، دسترسي و توانمندسازي براي همه افراد است، بندپي در نشست خبري خود اشاره كرد كه مناسب‌سازي و برخورداري از وسايل كمك‌توانبخشي از جمله استراتژي‌هاي سازمان بوده و براساس جلسات متعددي كه درخصوص مناسب‌سازي و به رياست وزير كشور برگزار شده، با مشاركت استانداري و شهرداري‌ها، مناسب‌سازي مكان‌هاي عمومي در اولويت قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينكه در برخورداري از وسايل كمك توانبخشي، استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، خراسان جنوبي، هرمزگان، لرستان و بوشهر به عنوان پايلوت انتخاب شده‌اند، افزود: «تمام معلولاني كه پشت نوبت استفاده از اين امكانات هستند در اين استان‌ها از وسايل كمك توانبخشي برخوردار خواهند شد كه اولا بايد اين وسايل ساخت داخل باشند و ثانيا ضوابط و اصول استانداردسازي در آنها رعايت شده باشد و مابقي استان‌ها هم به ترتيب تحت پوشش قرار خواهند گرفت. تمام تلاش ما اين است كه در بودجه سال ۹۵ و ادامه بودجه ۹۴، بهزيستي از اعتباراتي برخوردار شود تا شعار رييس‌جمهور مبني بر تسهيل شرايط زندگي معلولان، رفع موانع حقوقي و قانوني رفاه و معيشت آنها عملي شود. اما همچنان ۱۳۰ ميليارد تومان ديگر براي تامين وسايل كمك توان‌بخشي معلولان نياز داريم و قرار است در متمم ۹۴ و همچنين بودجه ۹۵ اين اعتبار تامين شود و همه معلولان نيازمند وسايل كمك توانبخشي از آن برخوردار شوند.»
بندپي از عقد قرارداد با بنياد مستضعفان و تامين مسكن براي خانواده‌هاي داراي دو  معلول به بالا خبر داد و افزود: «در شهرها ۱۵ ميليون تومان كمك بلاعوض از سوي بنياد مستضعفان، ۱۰ ميليون تومان بلاعوض توسط بهزيستي، ۵ ميليون بلاعوض از سوي خيرين مسكن ساز به خانواده‌ها ارايه مي‌شود و در مجموع، در شهرها ۳۰ ميليون تومان با زمين رايگان از سوي بنياد مسكن تسهيلات در اختيار خانواده‌هاي داراي دو  معلول به بالا قرار داده مي‌شود. در روستاها نيز بنياد مسكن ۱۰ ميليون تومان و بهزيستي نيز ۶ ميليون تومان كمك بلاعوض به خانواده‌ها مي‌كنند كه ۳۸۰۰ واحد روستايي و ۸ هزار واحد مسكوني در مناطق شهري در دستور كار ساخت قرار دارد. تا امروز هم ۴۵ هزار واحد مسكوني در دست اقدام است كه از ۲۰ تا ۸۰درصد پيشرفت داشته است.»همچنين حسين نحوي نژاد، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي هم در اين نشست از انجام مذاكرات و تشكيل هياتي براي مذاكره با شركت‌هاي داخلي خودروسازي براي مناسب‌سازي خودروهاي معلولان خبر داد و افزود: «در حال حاضر ۱۳ هزار و ۲۴۶ پلاك ويژه خودرو براي تردد معلولان صادر شده كه البته بنا بر مصوبه هيات وزيران براي خودروهاي وارداتي در سال ۸۷ مشخص شد كه اين خودروها براي معلولان گران است و آنهايي كه براي خودروها ثبت‌نام كرده بودند، از عهده پرداخت آن بر نمي‌آيند به همين دليل اين خودروها به دست افراد ديگري به جز معلولان مي‌افتد. اما سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ نفر معلول براي دريافت اين خودروها ثبت‌نام كرده‌اند كه مشخص شد هزار خودرو وارد شده است و به دليل عدم توانايي معلولان و درخواست‌هاي مكرر آنها به اين نتيجه رسيديم كه از شركت‌هاي توليد‌كننده خودروي داخلي براي مناسب‌سازي خودروهاي معلولان استفاده كنيم و همچنين افرادي كه ثبت‌نام كرده‌اند نيز حذف نشده و هر زمان كه اين شركت‌ها اقدام به مناسب‌سازي خودروها كردند، به آنها اعلام مي‌كنيم. 4 ماه است كه مذاكرات در اين خصوص آغاز شده اما متاسفانه خودروسازهاي داخلي به اين اقدام مجاب نشده‌اند اما مذاكرات ما پايان نگرفته و وزارت كار نيز وارد عمل شده به‌طوري كه هياتي با حضور دو نفر از بهزيستي و همچنين افراد ديگري تشكيل شده كه در حال مذاكره هستيم و اميدواريم تا پايان سال توفيقي حاصل شود تا معلولان از اين معافيت استفاده كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون