• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3412 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۸ آذر

تحليلي از شورش‌هاي خاورميانه و شمال آفريقا

در دسامبر 2011 جنبشي مردمي خاورميانه و شمال آفريقا را در هم نورديد و جهان را به شگفتي آورد و سرآغاز اعتراض‌هاي زنجيره‌اي و بي‌سابقه‌اي در منطقه عرب نشين جهان از تونس، مصر، ليبي و مراكش گرفته تا يمن و بحرين و... شد. معترضان به خيابان آمدند تا آزادي، مردم‌سالاري، حقوق بشر، عدالت اجتماعي و در يك كلام «تغيير» را طلب كنند. تحليلگران نام‌هاي متفاوتي از جمله انقلاب‌هاي رنگي، بهار عربي، بيداري اسلامي و غيره بر اين تحولات نهادند و از منظرها و ديدگاه‌هاي متفاوتي تلاش كردند اين رويداد شگفتي‌ساز را مورد كنكاش و بررسي قرار دهند.
هدف اين كتاب كه ثمره كوشش فكري جمعي از اساتيد و پژوهشگران دانشگاه آمستردام هلند با همكاري برخي از كارشناسان و نويسندگان عربي است، ارايه دركي جامع از قيام‌هاي عربي و همچنين معرفي دقيق عوامل مهمي است كه مي‌تواند در توجيه و تبيين بسيج جنبش توده‌اي مردم خاورميانه در سال 2011 سودمند باشد.
بر همين اساس نويسندگان اين كتاب (پائول آرتز، اريش كلمن، جورت استيتما، غسان دهان) تلاش مي‌كنند با تاكيد بر عوامل دروني موثر در شكل‌گيري اين جنبش مانند ويژگي اقتدارگرايي سياسي رژيم‌هاي اين كشورها، بي‌عدالتي‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و جمعيتي و... را براي خواننده روايت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون