• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

تنور انتخابات مجلس خبرگان رهبري داغ‌تر مي‌شود

آنها كه مي‌آيند و آنها كه دعوت ‌شدند

گروه سياسي| از دل تعطيلات چند روزه خبرهاي داغي به گوش رسيده شد. خبرهايي كه نشان از داغ شدن پيش از موعد تنور انتخابات خبرگان رهبري دارد. بيرق چهره‌هاي تاثيرگذار برافراشته شده است و ظهور اين بيرق‌ها در سپهر انتخاباتي ايران نويد بخش زمستاني داغ و پر حرارت براي كشور است. چهره‌هايي كه حالا اعلام حضورشان و حتي گمانه‌زني درمورد ورود آنها به عرصه انتخابات خبرگان رهبري دست‌كم نخستين تاثير خود را هويدا كرده است و بر خلاف هميشه كه انتخابات خبرگان تحت‌الشعاع ديگر انتخابات‌ها قرار مي‌گرفت حالا پيشتاز است و تمام فضاي سياسي كشور را تحت تاثير خود قرار خواهد داد. چهره‌هاي مهم و تاثيرگذار اعلام حضور كرده‌اند و دعوت‌ها از ساير چهره‌ها شدت گرفته است. خبرگان، اسفندماه انتخاباتي متفاوت را به خود خواهد ديد، انتخاباتي كه بي‌شك عرصه رقابت بزرگان و چهره‌هاي مطرح خواهد بود.

 

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني

اوايل آذر ماه بود كه با قاطعيت خبر از حضورش در رقابت انتخابات خبرگان رهبري داد. انتخاباتي كه او اين‌گونه توصيفش كرد« يكي از سرنوشت‌ سازترين انتخابات در تاريخ انقلاب اسلامي» و شايد همين سرنوشت ساز بودن اين انتخابات او را برانگيخت تا نخستين كسي باشد كه سيدحسن خميني را به ميدان رقابت دعوت كند و حالا يادگار امام دعوت او را لبيك گفت و براي كانديداتوري اعلام حضور كرد، لبيكي كه از زبان برادر كوچك‌ترش علي خميني جاري شد و نويد انتخاباتي متفاوت را داد.
بي‌شك اكبر هاشمي‌رفسنجاني، مردي كه تجربه‌هاي تاريخي ارزشمندي از مجلس خبرگان را در كوله بار خود دارد و فراز و نشيب‌هاي زيادي را از سر گذرانده با افكار متفاوتي به اين انتخابات مي‌نگرد و شايد وقتي از حضور سيدحسن خميني در انتخابات خبرگان اطمينان پيدا كرده آينده‌اي متفاوت را براي مجلس خبرگان پيش‌بيني كرده است، آينده‌اي كه بي‌ترديد حضور چهره‌هاي تاثيرگذار در رقم خوردن آن نقش بي‌بديلي خواهند داشت.

 

آيت‌الله موسوي بجنوردي

ديگر آيت‌الله خبرساز هم كانديداتوري‌اش را در انتخابات خبرگان رهبري به صورت رسمي اعلام كرد و تصميم گرفت تا به گفته خودش دامادش را در اين انتخابات همراهي كند. آيت‌الله محمد موسوي بجنوردي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز و مردي كه پيوند خانوادگي عميقي با خانواده امام خميني(ره) دارد جزو ديگر چهره‌هايي است كه بي‌شك حضورش در انتخابات خبرگان تاثيرگذار خواهد بود. او با صراحت مي‌گويد: باتوجه به اينكه سيدحسن خميني نامزدي خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبري را اعلام كردند بنده هم تصميم گرفتم همراه ايشان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري نامزد شوم. روشن است كه حضور چنين چهره‌هايي مي‌تواند عرصه رقابت را براي بسياري ديگر سخت‌تر كند. مردي كه از شاگردان امام بود و خود شاگرداني همچون شيخ راغب حرب را تربيت كرد، شاگردي كه بعدها از بنيانگذاران حزب‌الله لبنان شد. حالا او پا به عرصه انتخابات گذاشته تا دامادش سيد حسن خميني را همراهي كند.

 

آيت‌الله محقق داماد

در ميان بازار گرم اعلام حضور‌ها اما دعوت‌ها از برخي چهره‌ها هم شدت گرفته است، چهره‌هايي كه اگر اين دعوت‌ها را اجابت كنند و حضورشان در انتخابات خبرگان رهبري قطعي شود نه تنها رقابت را براي سايرين سخت خواهد كرد بلكه چهره مجلس خبرگان را نيز تغيير خواهند داد. آيت‌الله مصطفي محقق داماد چهره‌اي بي‌بديل است، مردي كه سال‌هاست ساكت است و حالا دعوت از او براي شركت در انتخابات خبرگان شدت گرفته است. آيت‌اللهي كه ريشه‌اي قوي در حوزه علميه قم دارد و نوه بنيانگذار اين نهاد مهم در ايران است. محقق‌داماد، نوه دختري آيت الله حائري است و يكي از حقوقدان‌هاي برجسته كشور است. اگرچه هنوز خبر قطعي از حضورش در انتخابات خبرگان نداده است اما ترديد نيست كه حتي گمانه‌زني درمورد حضورش هم تنور انتخابات را داغ مي‌كند، به ويژه كه او جزو روحانيون برجسته نزديك به جريان اصلاحات است و حضورش در انتخابات خبرگان از اين نقطه حايزاهميت خواهد بود. فعالين اصلاح‌طلب يزد از وي دعوت كرده‌اند تا در انتخابات شركت كند، دعوتي كه اگر اجابت شود بي‌ترديد خبرساز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون