• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند در پاسخ به «اعتماد»:

نيازمند اطلاعات درباره اقتصاد ايران هستيم

  مهتاب قلي‌زاده  / قرار بود وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند در هتل اسپيناس تهران ميزبان يك گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد» باشد؛ در وي‌آي‌پي طبقه دوم هتل اما خبرنگاران جام جم و تهران تايمز هم حضور داشتند. خانم وزير تنها يك ساعت براي اين سه خبرنگار وقت گذاشته بود و خودش هم 10 دقيقه دير به نشست آمد. نتيجه همه اينها اين شد كه هر خبرنگار توانست تنها سه سوال بپرسد. «لنيتا تويوكا» در راس يك هيات بلندپايه تجاري 100 نفره به تهران آمده بود و سفير اين كشور هم واسطه گفت‌وگو بود. او هم مانند همتايان اروپايي‌اش براي تجارت به ايران آمد اما پاسخ شفافي به اثر تحريم‌ها بر اقتصاد ايران نداد. هرچه باشد او امروز مي‌خواهد با ايران وارد منافع مشترك اقتصادي شود و اگر به راستي بخواهد آثار تحريم‌هايي را كه اتحاديه متبوعش بر اقتصاد ايران گذاشته بيان كند، به نفع‌اش نيست؛ تازه اگر آثار افزايش قيمت نفت در زمان تحريم‌ها بر كاهش اثر بخشي و عملكرد آنها ناديده گرفته شود.
به هر حال او در پاسخ به پرسش «اعتماد» كه «آيا اتحاديه اروپا بررسي كرده است كه تحريم‌ها تا چه حد ايران را از مسير توسعه منحرف كرد؟» تنها به گفتن اين اكتفا كرد كه « من فكر مي‌كنم تحريم سبب شده است كه سيستم بانكي و فاينانس ايران با يك سري از مشكلات مواجه شود. بازگشت ايران براي دنيا و البته براي ما بسيار مهم است. اين نقطه فصل جديدي در تاريخ ايران به حساب مي‌آيد و اكنون نقطه شروع است. ما مي‌خواهيم در اين نقطه همراه شما باشيم.»
اعتماد: اما شما به پرسش من پاسخ نداديد؛ پرسش دقيق من اين بود كه آيا شما مي‌دانيد تحريم‌هاي اتحاديه اروپا تا چه حد بر اقتصاد ايران اثر گذاشت و چگونه ايران را از مسير توسعه منحرف كرد؟
وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند: من دقيق نمي‌دانم اقتصاد شما چقدر آسيب ديده است؛ اما براي رسيدن ايران به موفقيت در مذاكرات هسته‌اي تبريك مي‌گويم. اميدوارم كه اتفاق مهمي بيفتد و سال آينده ميلادي، سال خوبي براي ايران باشد. در واقع من نمي‌توانم بيشتر از اين بگويم. نمي‌دانم اقتصاد شما چه تاثيري گرفته است اما مي‌دانم كه باز شدن درهاي اقتصاد جهاني به روي ايران بالطبع مي‌تواند مشكلات را حل كند.
تويوكا پس از اين، براي پاسخ، به سفير كشورش در ايران متوسل شد؛ هرچند كه پاسخ «هري كمراينن» هم تفاوت چنداني با پاسخ خانم وزير نداشت. او در توضيح آثار تحريم‌ها بر اقتصاد ايران گفت: «بالطبع تحريم‌ها همواره آثار بدي بر اقتصاد كشورها دارند. نكته مهم اما اين است كه فنلاند به عنوان يك عضو اتحاديه اروپا مذاكرات هسته‌اي را مهم ارزيابي مي‌كرد. نگاه مثبت ما به آينده است. اين دليلي است براي حضور امروز ما در اينجا. امروز مي‌دانيم كه ديگر نيازي به تحريم نيست و ايران مي‌تواند پيش برود.»
اعتماد:مهم‌ترين موانع حقوقي كه در ايران براي سرمايه‌گذاري پيش روي شماست، چه موانعي است؟ چه ارزيابي از اين موانع داريد؟
وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند: اطلاعات. واقعيت اين است كه اطلاعات مهم‌ترين نكته مورد نياز ما است. اطلاعات درباره شرايط كلي و قوانين. اين نكته را در مذاكرات با وزيران نيز اعلام كرديم. شناخت دقيق و كامل مقررات قانوني نياز اصلي ما است. ما بايد از محدوديت‌هاي قانوني اقتصاد ايران مطلع شويم. همچنين اطلاعاتي درباره وضعيت اقتصاد ايران براي ما لازم است. در رابطه با همين موضوع لازم است كه متخصصان دو كشور مذاكرات فرد به فرد، شفاف و البته آزادانه داشته باشند. اين مذاكرات اكنون شروع شده و مطمئنا آن را ادامه مي‌دهيم. ايران و فنلاند روابط سياسي و ديپلماتيك خوبي دارند. در نتيجه با استفاده از اين فضا مي‌توانيم مشكلات ديگر را حل كنيم تا روابط تجاري‌مان بهبود يابد.
ايران نيازمند نقش فعال‌تر زنان
تويوكا همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد نقش زنان در اقتصاد ايران توضيح داد كه ايران براي رشد سريع اقتصادي نيازمند مشاركت بيشتر زنانش است. او گفت: من فكر مي‌كنم نقش زنان در تجارت و حتي در اقتصاد كشور بسيار مهم است. در فنلاند ما در فعال‌سازي اين نقش موفق شده‌ايم. مرد و زن در بازار كار برابر هستند و اين راهي است كه فنلاند در سال‌هاي طولاني پيموده است.
ايران، بازاري براي محصولات فنلاند
وزير تجارت خارجي و توسعه فنلاند همچنين در پاسخ به اين پرسش كه فنلاند به ايران به چشم يك بازار نگاه مي‌كند يا كشوري براي انتقال تكنولوژي، گفت: زماني كه درباره صادرات تكنولوژي فكر مي‌كنيم، مي‌بينيم اين گزينه هم پيش روي ما است. شركت‌هاي ما در سراسر جهان در حال فعاليت هستند و گسترش فعاليت در ايران هم مي‌تواند در برنامه‌هاي‌شان باشد. واقعيت اين است كه در ايران بازار خوبي پيش روي توليدات فنلاند است. كمپاني‌هاي ما پيشنهادهاي مشخصي آورده‌اند و مي‌خواهند با ايران روابط اقتصادي داشته باشند. ايران كشور مهمي است و ما هم علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در اين كشور هستيم. اين يك واقعيت است.
بزرگ‌ترين هيات تجاري تاريخ فنلاند
 در ايران
تويوكا توضيح داد: هياتي كه همراه من است بزرگ‌ترين هيات اقتصادي بود كه از فنلاند به يك كشور سفر كرده است. حدود 100 بازرگان در اين هيات حضور دارند. اين هيات در زمينه‌هايي فعاليت مي‌كنند كه مي‌توان با استفاده از آنها رابطه دو كشور را عميق‌تر كرد. اين هيات حامل تكنولوژي‌هاي محيط زيست، ‌هاي تكنولوژي، صنايع ساختماني، جنگلداري و تكنولوژي‌هاي مرتبط با بهداشت و درمان هستند كه البته اين صنايع با سرعتي بسيار بالا در حال تغييرند.
به گفته او اندازه و سايز اين گروه بازرگاني بيانگر اين است كه ارتباط ميان دو كشور چقدر براي ما اهميت دارد. البته از گذشته اين ارتباط ميان ايران و فنلاند وجود داشته و اهميتش براي ما از قبل معلوم بوده است.
خانم وزير گفت: در گروهي كه من را همراهي مي‌كنند بازرگانان در زمينه‌هاي مختلفي حضور دارند و براي مشكلات محيط زيست، آلودگي هوا و مديريت آب راهكارهايي به همراه آورده‌اند. ما مي‌دانيم كه به هر حال با كمبود منابع طبيعي مواجه خواهيم شد. سرماي شديد فنلاند سبب شده است كه ما به منابع انرژي براي زمستان‌هاي سردمان نياز داشته باشيم. ياد گرفتيم از منابع انرژي‌مان بهتر استفاده كنيم. آنجا انرژي گران است و ما راهكارهايي براي استفاده بهينه از انرژي را با خودمان آورده‌ايم.
به گفته تويوكا محيط زيست و آب براي فنلاند حرف اول را مي‌زند. اين كشور به تعداد بالاي جزايرش مشهور است.« در كشور من بيش از 200 هزار جزيره وجود دارد و مديريت منابع آب مهم است. فنلاند در حوزه ICT حرف زيادي براي گفتن دارد. شما نوكيا را مي‌شناسيد و حتما محصولاتش را لمس كرده‌ايد. شركت‌هاي فعال در حوزه ساختمان‌سازي و زيرساخت‌هاي شهري با من همراه هستند. اينها بن اصلي صادرات ما را شكل مي‌دهند. ما در خاورميانه، روسيه و آسياي مركزي پروژه‌هايي داشته‌ايم. با توجه به برداشته شدن تحريم‌ها به زودي و برگشت ايران به بازارهاي جهاني اميدواريم همكاري‌هاي خوبي در سطوح بالا با ايران داشته باشيم و روابط بازرگاني و تجاري‌مان را بهبود ببخشيم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون