• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

فرزاد موتمن از علل تاخير دو ساله اكران«سايه‌روشن» گفت

  فرناز ميري / فيلم «سايه‌روشن» به كارگرداني فرزاد موتمن و با بازي محمدرضا فروتن و شقايق فراهاني پس از دو سال تاخير از امروز (22 آذر) در گروه سينماهاي هنر و تجربه اكران مي‌شود. موتمن دليل تاخير دو ساله در اكران اين فيلم را ابهام در داستان آن مي‌داند كه اين ابهام به دليل اساس فيلم و داستان «سايه روشن» است و اينكه سينما علاقه‌اي به نمايش فيلم‌هاي سخت و پيچيده ندارد.
موتمن از «سايه روشن» به عنوان بهترين فيلمي كه ساخته نام برد و در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره فضاي اين اثر توضيح داد: «اين فيلم يك درام روان‌شناختي يا تريلر روان‌شناختي است و به ياد نمي‌آورم كه سينماي ايران تاكنون به چنين فيلمي نزديك شده باشد. از همين رو مي‌توان اين اثر را تنها تريلر سينماي ايران دانست.» موتمن از ساخت اين فيلم به عنوان فيلمي سخت و مشكل ياد كرد؛ چراكه تجربه‌اي است كه از آن سابقه‌اي در سينماي ايران وجود نداشته است.
پيش‌تر «سايه روشن» در سي‌و‌دومين جشنواره فيلم فجر و در بخش «نوعي تجربه» به اكران درآمده بود. كارگردان اين اثر درباره علت تاخير دو ساله در اكران عمومي فيلم توضيح داد: «دو سال پيش نيز فيلم در سانس‌هاي معدود و محدود و سالن‌هاي كوچك جشنواره فيلم فجر نمايش داده شد و آن ‌طور كه بايد ديده نشد. اما با همان اكران محدود و معدود هم طرفداران و مخاطبان خودش را پيدا كرد. در نشريه‌هاي مختلف و از جمله همين روزنامه «اعتماد» نيز مطالبي در اعتراض به اينكه چرا اكران فيلم محدود بود و در بخش مسابقه به نمايش در نيامده است، منتشر شد. براي نمونه پوريا ذوالفقاري در «اعتماد» مطلبي با عنوان «يك دريغ بزرگ» را درباره نمايش داده نشدن اين فيلم در بخش مسابقه جشنواره فجر منتشر كرد يا در ماهنامه «صنعت سينما» مطلبي نوشته شد كه اين فيلم بايد در دانشگاه‌ها تدريس شود. اما با وجود چنين بازخوردهايي اين فيلم به دليل ابهام در داستان و اينكه اصولا فيلمي درباره ابهام است، طي اين دو سال اكران نشد و سينماها رغبت چنداني به نمايش آن نشان ندادند. بطوركلي هيچ‌كس علاقه‌اي به نمايش فيلم‌هاي سخت و پيچيده ندارد و بيشتر از فيلم‌هاي دم‌دستي براي اكران استقبال مي‌شود.»
حدود يك سال از فعاليت سينماي هنر و تجربه مي‌گذرد و اين فضا كه فرصتي براي اكران فيلم‌هاي تجربي است به سراغ اكران آثاري مي‌رود كه شيوه‌هاي تازه‌اي در بيان و روايت سينمايي در آنها تجربه شده باشد. از موتمن درباره اكران «سايه روشن» در اين گروه سينمايي پرسيديم و اينكه آيا اكران فيلمش در اين گروه سينمايي به عنوان فرصتي براي بهتر ديده شدن آن هست يا نه؟ موتمن معتقد است؛ «باتوجه به اينكه پيش‌تر در فضاي اين فيلم شاهد تجربه‌اي در سينماي ايران نبوديم شايد اكران آن در گروه هنر و تجربه فرصت بهتري باشد و اميدوارم با آغاز اكران در گروه هنر و تجربه «سايه‌روشن» بتواند مخاطب خود را پيدا كند.»«سايه روشن» داستاني درباره يك نويسنده به نام رامين است كه حافظه‌اش را از دست داده، ورود يك زن روان‌پزشك براي كمك به او در بازگرداندن حافظه و ورود پرستار بچه، يك تريلر عاشقانه را با روايت غيرخطي رقم مي‌زند. در اين فيلم محمدرضا فروتن، شقايق فراهاني، الهه استيري و سونيا اسپهروم بازي مي‌كنند.
ديگر عوامل توليد «سايه روشن» عبارتند از: تهيه‌كننده: سيد‌جمال ساداتيان؛ نويسنده: امير افشار؛ مدير فيلمبرداري: پيمان شارمان‌فر؛ صدابرداري: رضا تهراني، محمد عليزاده شالچي؛ چهره‌پردازي: ايمان اميدواري؛ طراح صحنه: افسانه صرفه‌جو؛ طراح لباس: رعنا اميني؛ صداگذاري و ميكس: ايرج شهزادي، حميد نجفي؛ موسيقي: رسول پورسنگري؛ تدوين: ژيلا ايپكچي؛ برنامه‌ريز و دستيار اول كارگردان: علي تيموري؛ مشاور روانكاو: دكتر سيدحسين مجتهدي؛ منشي صحنه: پانته‌آ حسيني. «هفت پرده» نخستين فيلم فرزاد موتمن بود كه در سال 1379 توليد شد، هرچند اين فيلم اكران نشد اما در معرفي موتمن به عنوان كارگردان در محافل سينمايي و در ميان منتقدان سينما موفق بود. «شب‌هاي روشن» (1381)؛ «باج‌خور» (۱۳۸۲)؛ «جعبه موسيقي (۱۳۸۶)؛ «صداها» (۱۳۸۷)؛ «بيداري» (۱۳۸۷) و «پوپك و مش‌ماشاالله» (۱۳۸۸) از ديگر آثار او است. تابستان امسال نيز آخرين فيلم موتمن با عنوان «خداحافظي طولاني» اكران شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون