• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3413 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ آذر

تعداد كشته‌شدگان آنفلوآنزا در كشور به 46 نفر رسيد

وزير بهداشت: آنفلوآنزا تحت كنترل است

اعتماد| وزير بهداشت خود را آماده كرده تا در روزهاي سرد سال خبر ابتلاي جمع كثيري به آنفلوآنزاي فصلي را بشنود. اپيدمي اين بيماري نه تنها جديد و عجيب نيست بلكه ماه‌هاي سرد سال هميشه شدت و ميزان ابتلا به بيماري‌هاي فصلي را افزايش مي‌دهد. اما اين از اقبال سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي بود كه امسال، ورود موج آنفلوآنزاي فصلي همزمان شد با اوج انتقادات مخالفان و اين همزماني به داغ شدن بازار شايعات هم دامن زد. با وجود آنكه مسوولان وزارت بهداشت هم از تكرار اينكه «ديگر آنفلوآنزاي خوكي در دنيا نداريم و نوع آنفلوآنزا در تمام دنيا و از جمله ايران، به نوع فصلي تغيير يافته» خسته شده‌اند اما همچنان در محافل عمومي، جمله‌هاي رنگ گرفته از ترس درباره شيوع آنفلوآنزاي «خوكي» رد وبدل مي‌شود.» «مديريت نادرست براي مقابله با شيوع آنفلوآنزاي فصلي» هم از جمله ديگر انتقاداتي بوده كه طي روزهاي گذشته از سوي مخالفان و دوستداران شايعه مطرح شده است. در حالي كه حتي لحظه‌اي تامل درباره توصيه‌هاي مسوولان وزارت بهداشت كافي بود تا جامعه عمومي متوجه شود كه «ويروس آنفلوآنزا» قابل بازداشت و حبس نيست و ديوار بتوني هم مانع از ورود اين ويروس مهاجم نمي‌شود و ورود اين ويروس، نه فقط براي ما ايراني‌ها، بلكه در تمام دنيا يك اتفاق ناگريز است كه شهروندان، فقط و فقط با مراقبت از خود، رعايت نكات بهداشتي و توجه به توصيه‌هايي كه از سوي پزشكان و متخصصان ارايه مي‌شود، مي‌توانند از ابتلا به آنفلوآنزا يا حداقل، درگير شدن با تبعات بيماري مصون بمانند.
تا امروز چه خبر از آنفلوآنزا؟
به گزارش محمد مهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري، تا ساعات پاياني پنجشنبه
19 آذر ماه 46 ايراني بر اثر ابتلا به آنفلوآنزاي فصلي فوت كرده‌اند در حالي كه به گفته وي، تا صبح پنجشنبه ۳۳ نفر در استان كرمان، پنج نفر در سيستان و بلوچستان، يك نفر در آبادان، يك نفر در كرج و دو نفر در لرستان در اثر اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند كه همگي داراي بيماري زمينه‌اي بودند و صرفا به دليل ابتلا به آنفلوآنزا فوت نكرده‌اند. وي افزوده بود: «پيش‌بيني مي‌شد در اين زمستان ۶۰۰ هزار نفر به آنفلوآنزا مبتلا شوند و انتظار داشتيم تنها يك درصد از افراد مبتلا و معادل شش هزار نفر جان خود را از دست بدهند.» وي كه در برنامه نبض شبكه خبر حضور داشت توضيح داد: «ما هر سال منتظر آنفلوآنزا هستيم و در مورد اين بيماري، بزرگنمايي شده چون در دنيا سه ويروس باعث آنفلوآنزاي فصلي مي‌شود و ويروس H1N1، ويروس نوع B و ويروس  H3N2 سه ويروسي هستند كه هر سال ممكن است در تمام دنيا باعث ايجاد همه‌گيري آنفلوآنزا شوند. البته ويروس H1N1 نسبت به دو ويروس ديگر، شدت بيماري‌زايي بيشتري دارد و در حال حاضر هم كشورهاي منطقه و همسايه ايران درگير اين بيماري شده‌اند. به طوري كه گزارش‌هايي از عراق، تركيه، پاكستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس داشته‌ايم كه نشان مي‌دهد ويروس آنفلوآنزا در حال چرخش است و در آينده نزديك به اروپا و امريكا مي‌رود.»در حالي كه طي روزهاي گذشته شايعه فوت يك دختر جوان ساكن تهران بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا از سوي عباس زارع‌نژاد، مشاور وزير و رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت تكذيب شد، علي اكبر سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت پيش‌بيني كرده كه استان‌هاي كرمانشاه و آذربايجان شرقي كه اكنون سردتر از ساير نقاط كشور هستند، احتمالا گزينه‌هاي آتي ورود ويروس آنفلوآنزا خواهند بود.
وزير، دست به دامان شبكه‌هاي اجتماعي شد
بي‌توجهي مردم به توصيه‌هاي پزشكان و اخباري كه از سوي وزارت بهداشت منتشر مي‌شود و استقبال از شايعات، كار را به آنجا رسانده كه قاضي‌زاده هاشمي دست به دامان شبكه‌هاي اجتماعي شده و با تصور اينكه اعتماد مردم به شبكه‌هاي اجتماعي، بيش از توصيه‌هاي پزشكان تحصيلكرده است، در صفحات شخصي خود در اينستاگرام بنويسد: «با كمبود دارو يا لوازم پزشكي اصلا مواجه نيستيم. توصيه مي‌كنم با رعايت بهداشت فردي و مراقبت‌هاي لازم، از ابتلا به بيماري پيشگيري كنيم؛ مخصوصا تا آخر فصل سرما كه اين ويروس در كمين نشسته! براي بررسي شيوع آنفلوآنزا و نگراني‌هاي ايجاد شده، به اتفاق همكارانم راهي كرمان و بيمارستان افضلي پور شدم كه بيماران تنفسي در آن بستري بودند. همان ابتدا خواهري با ماسك پيش آمد. فوق‌العاده مضطرب. كه آنفلوآنزا چنين است و چنان؛ 30 نفر را كشته و... گفتم اول بگذار شرح حال بگيرم و معاينه ات كنم. در سلامت كامل بود و علامت هيچ بيماري‌اي نداشت. پرسيدم پس ماسك براي چه زده‌اي؟! خيالش كه از سلامتش آرام شد، ماسك را برداشت. با بيماران و خانواده‌هاي‌شان صحبت كردم. نيمي از تخت‌هاي بيمارستان خالي بود. نشان مي‌داد برخي شايعات و كمبودهاي مطرح شده صحت ندارد. به گفته كادر زحمتكش بيمارستان، مراجعات هم كاهش يافته و خوشبختانه شرايط عادي و وضعيت سفيد است و اطمينان مي‌دهم در مورد بيماري آنفولانزا جاي هيچ نگراني نيست.»قاضي‌زاده هاشمي به روال روزهاي گذشته تاكيد كرد: «هيچ يك از افرادي كه فوت شده‌اند تنها به دليل ابتلا به آنفلوآنزا نبوده، چنانكه يكي از متوفيان استان كرمان مبتلا به ايدز بوده و ساير فوت‌شدگان نيز يا كهولت سن داشته‌اند يا دچار بيماري‌هاي مزمن قلبي، كليوي و ريوي بوده‌اند. هر سال هم درپي سرد شدن هوا، حدود ۲۰ درصد از مردم به آنفلوآنزا مبتلا مي‌شوند و آنفلوآنزا، بيماري‌اي است كه همه بايد با آن زندگي كنند و اتفاق جديدي نيست. با توجه به اينكه احتمال شروع موج دوم بيماري تا پايان سال وجود دارد، در حال حاضر هم ۶۰ ميليون دوز دارو آماده توزيع داريم كه از محل ذخاير استراتژيك سازمان غذا و داروست و با وجود آنكه واقعا نيازي به استفاده از دارو نيست اما توزيع دارو را در استان كرمان آغاز كرديم در حالي كه موج اول آنفلوآنزا هم كنترل شده و ظرف چند روز آينده فروكش مي‌كند و موج‌هاي بعدي هم خفيف‌تر خواهد بود.»در حالي كه ظرف روزهاي اخير، خبر از بازار سياه ماسك در استان كرمان شنيده شد كه قطعا اين اتفاق بر اثر بي‌اطلاعي مردم و سوءاستفاده سودجويان براي بهره بردن از اين ناآگاهي بود، وزير بهداشت تاكيد كرد: «افراد عادي نياز به استفاده از ماسك ندارند و تنها افرادي كه در تماس با بيماران هستند بايد از ماسك استفاده كنند.»در حاشيه اظهارات مسوولان وزارت بهداشت و در جهت اطمينان‌دهي به مردم و رفع نگراني درباره شيوع آنفلوآنزاي فصلي، اقدامات پيشگيرانه‌اي هم آغاز شده از جمله طي تعطيلات چند روزه اخير، ايستگاه‌هاي موقت مبارزه باآنفلوآنزا درقشم راه‌اندازي شد تا در زمينه اين بيماري فصلي به مسافران اطلاع‌رساني كند. همچنين براي اطمينان بيشتر، بيش از 60 درصد تورهاي گردشگري به مقصد كرمان هم طي تعطيلات چند روزه لغو شد كه محمد جهانشاهي، معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: «بخش خصوصي براي گردشگراني كه سفرشان به دليل بيماري آنفلوآنزا به اين استان لغو شده، تدابيري انديشيده تا هزينه‌هاي سفر برگشت داده شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون