• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

الياس حضرتي در نشست حزب اراده ملت ايران مطرح كرد

نمايندگان حقوق مردم را فرياد بزنند

  مريم وحيديان/ در آستانه انتخابات نشست گفتمان فردا با موضوع شاخصه‌هاي مجلس كارآمد با حضور الياس حضرتي، عضو شوراي مركزي حزب اعتمادملي و حسن رنجبر، عضو شوراي سياستگذاري حزب اراده ملت ايران برگزار شد. در اين نشست كه در دفتر حزب اراده ملت ايران تشكيل شد بر موضوعاتي چون ويژگي‌هاي نمايندگان كارآمد و نقش احزاب در انتخابات تاكيد شد. همچنين ايجاد نظام سياسي مناسب براي تقويت نظام حزبي در كشور در اين نشست مورد بررسي قرار گرفت.
الياس حضرتي با بيان اينكه از حياتي‌ترين و ضروري‌ترين موضوعات كشور ما فعاليت حزبي و كار جمعي است، گفت: اكنون در آستانه انتخابات هستيم و بايد تمام تلاش‌مان را براي تشكيل مجلسي كارآمد به كار بنديم.
وي با تاكيد بر اينكه كشور ما ذخاير طبيعي ويژه‌اي دارد، اظهار كرد: ما در مقايسه با بسياري از كشور‌ها داراي ذخاير گازي و نفتي زيادي هستيم. همچنين ما در معادن زيرزميني جزو 10 كشور اول هستيم. كشور ما در منابع طبيعي و گردشگري جزو 10 كشور اول است.
وي با بيان اينكه كشور ما از نظر ميزان دانشجو وفارغ‌التحصيلان از كشورهاي اروپايي پيشي گرفته، اظهار كرد: اما متاسفانه با وجود اين امكانات و موهبت‌ها در صادرات گاز، استفاده از منابع نفتي، جذب گردشگري و جذب نخبگان بسيار مشكل داريم و از بسياري از كشور‌ها عقب‌تر هستيم.
وي افزود: امروز مركز تحقيقات استراتژيك اعلام كرده شاخصه اعتماد بين مردم در كشور ما 10 است در حالي كه در كشورهاي اسكانديناوي اين رقم به 70 مي‌رسد و اين به آن معنا است كه اعتماد عمومي در كشور ما كم است.
وي با تاكيد بر اينكه اعتماد سرمايه اجتماعي كشور است، گفت: آمار طلاق در كشور ما بالا است. همچنين فرار از خانه، مرگ و مير در اثر تصادف، به‌هم‌ريختگي فضاي اجتماعي و عدم وفاي به عهد در كشور ما زياد است و بايد براي هر يك از اين موضوعات برنامه كارآمدي تدوين شود.
اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اينكه بنده با سابقه نمايندگي در دوره‌هاي سوم، چهارم، پنجم و ششم مجلس شوراي اسلامي تجربياتي به دست آوردم، تصريح كرد: متاسفانه 80 درصد انرژي و وقت نمايندگان ما در مجلس شوراي اسلامي صرف اموري مي‌شود كه ربطي به نمايندگي ندارد.
وي افزود: روزي كه اولين بار به مجلس راه يافتم تنها 25 سال داشتم. آن زمان از آقاي حايري كه در مجلس اول و دوم نماينده بود خواستم به من نصيحتي كند. او به من گفت كه شمشير نماينده مجلس زبان او است. نماينده‌اي مي‌تواند حقوق مردم را پيگيري كند كه آنها را در مجلس فرياد كند.
لزوم توجه به كادرسازي در احزاب
وي با تاكيد بر اينكه نمايندگان تهران معمولا در مجلس كارآمد‌تر هستند، اظهار كرد: متاسفانه ما در كشور بخشي از مسائل را پذيرفته‌ايم و بخشي ديگر را همچنان بلاتكليف گذاشته‌ايم.
اين عضو حزب اعتماد ملي با بيان اينكه ما امروز نظام پارلماني را پذيرفته‌ايم اما نظام حزبي و مطبوعات را بلاتكليف گذاشته‌ايم، تصريح كرد: اكنون در شهرستان‌ها كسي از نمايندگان برنامه نمي‌خواهد و همه بر اساس روابط قومي و قبيله‌اي راي مي‌دهند.
وي تصريح كرد: اگر به نظام حزبي گردن ننهيم اين قافله لنگان‌لنگان خواهد رفت و در نهايت با وجود منابع گازي و نفتي سرشار در صادرات ضعيف مي‌مانيم و اين يكي از نتايج اين نقص خواهد بود.
حضرتي با تاكيد بر اينكه دادن مجوز دادن به 400 حزب در كشور يك شوخي با نظام حزبي است، گفت: حزب بايد نماينده تفكرات در كشور‌ها باشد و اصلا اين تعداد تفكر در كشور وجود ندارد. وي افزود: متاسفانه در كشور ما احزاب تنها در زمان انتخابات فعال هستند و تنها در زمان انتخابات كانديدا معرفي مي‌كنند.
حضرتي با تاكيد بر اينكه حزب محل كادرسازي است و مهم‌ترين واحد هر حزبي واحد آموزشي آن است، گفت: اگر ما در طول تاريخ توانسته‌ايم حزب جدي و با تشكيلات قوي داشته باشيم به اين خاطر بوده كه واحد آموزشي قدرتمندي داشته است. همان‌طور كه اگر در كشوري رشد و توسعه برقرار باشد نظام آموزشي و آموزش پرورشي قوي دارد.
اصلاح ساختار سياسي لازمه تقويت احزاب
حسن رنجبر ديگر سخنران اين نشست با تاكيد بر اينكه اگر بخواهيم مجلسي كارآمد داشته باشيم ابتدا بايد نظام سياسي را مورد بررسي قرار دهيم، گفت: فلاسفه براي تعيين نوع حكومت داري از انسان شروع مي‌كنند. فلاسفه‌اي چون هابز كه انسان‌ها را گرگ‌هايي مي‌داند كه بر سر منافعشان با هم همكاري مي‌كنند، نوعي از مدل حكومت‌داري ارايه مي‌كند كه با مدلي كه جان لاك كه انسان را موجودي مدني مي‌داند متفاوت است.
وي با بيان اينكه ما بايد نظام سياسي كشور را مورد بررسي قرار دهيم و جايگاه مجلس را در آن بسنجيم، اظهار كرد: سه دسته نظام سياسي در دنيا وجود دارد كه شامل نظام رياستي، پارلماني و نيمه رياستي و نيمه پارلماني است.
وي با بيان اينكه در نظام رياستي كه به صورت جمهوري اداره مي‌شود رييس دولت مستقيما از مردم راي مي‌گيرد، گفت: در اين نظام رييس دولت و رييس حكومت وجود دارد و پارلمان در كنار اين دو به ايفاي نقش مي‌پردازد.
اين عضو حزب اراده ملت ايران با بيان اينكه كشور ما داراي نظامي تقريبا رياستي است اظهار كرد: امام در سخنان خود اشاره كرده بود كه پارلمان بايد در راس امور باشد. امروز بايد بار ديگر از خود بپرسيم كه آيا پارلمان در كشور ما در راس امور است.
وي با بيان اينكه مردم در نظام پارلماني به احزاب راي مي‌دهند اظهار كرد: احزاب بر اساس راي كه مردم مي‌گيرند پارلمان را تشكيل مي‌دهند و پس از آن رييس حزبي كه بيشترين آرا را به دست آورده رييس دولت مي‌شود. بنابراين نقش پارلمان در انتخاب رييس‌جمهور زياد است.
اين عضو حزب اراده ملت ايران با تاكيد بر اينكه در يك نظام پارلماني حزب با برنامه مشخص به عنوان پشتوانه نيروهاي سياسي پاسخگو است، تصريح كرد: احزاب در طول ادوار مختلف با مردم زندگي كرده‌اند. مردم افراد را نمي‌شناسند و احزاب را مي‌شناسند. وي با تاكيد بر اينكه به دليل عدم وجود ساختار سياسي مناسب در كشور ما نظام حزبي بادوامي وجود ندارد، تصريح كرد: ما نيازمند اصلاحاتي در ساختار نظام سياسي خود هستيم و شواهدي بر اين مدعا وجود دارد. يكي از اين شواهد ارايه لوايح دوگانه توسط رييس دولت اصلاحات و گفته او مبني بر تداركاتچي بودن رييس‌جمهور بود.
رنجبر با تاكيد بر اينكه امروز از هر مشكلي كه ياد مي‌كنيم بايد بدانيم كه حل آنها نيازمند زيرساخت‌هاي قوي است گفت: عدم اصلاح اين زيرساخت‌ها كه به ساختار سياسي بازمي‌گردد دور باطل است.
وي افزود: پس از انقلاب هر رييس‌جمهوري آمد مي‌خواست طرحي نو در اندازد و برنامه‌هاي جامع و متفاوتي توسط آنان نوشته شد كه خيلي از آنها نيز بايگاني شدند. ما مباني تئوريك در كشور نداريم و برنامه‌ها معمولا ذهني نوشته مي‌شوند.
وي با تاكيد بر اينكه اگر زيرساخت‌هاي نظام سياسي را اصلاح كنيم، گفت: در اين صورت احزاب شكل مي‌گيرند و مي‌توانيم رو به جلو حركت كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون