• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

واكنش وزير بهداشت به هجمه عليه دولت به دليل آلودگي هوا

با مساله آلودگي هوا برخورد ابزاري نكنيد

اعتماد| آلودگي هواي كلانشهرها به خصوص تهران، ‌تبديل به معضلي حل‌نشدني و از نوع سياسي شده است؛ ‌معضلي كه عده‌اي گمان مي‌كنند با نشانه گرفتن دولت، سازمان حفاظت محيط زيست يا تعويض شخص رييس، هوا بهبود پيدا مي‌كند. بالا رفتن هجمه‌ها عليه معصومه ابتكار، ارتباط مستقيمي دارد با بالارفتن تعداد روزهاي آلوده در شهرها. بعد از تمام شدن ماجراي بنزين پتروشيمي و واردات سوخت، بازهم موج بنزيني عليه شخص ابتكار به راه افتاد، آنقدر كه علاقه‌ها به سردر آوردن از پشت پرده واردات بنزين زيادتر شد و عده‌اي مدعي شدند نه تنها كيفيت سوخت تغييري نكرده كه بنزين همان بنزين است با همان كيفيت نداشته چرا كه هنوز ما در زمستان شاهد روزهاي آلوده هستيم، ‌در حالي كه ابتكار معتقد است در حالي كه شاهد پايداري شديد هوا در تهران بوديم اما شاخص‌ها به شرايط اضطرار نرسيد و اين نشان‌دهنده نتايج مثبت اقداماتي است كه براي بهبود كيفيت سوخت و بنزين و گازوييل صورت گرفته است. در ادامه اظهارنظرهاي غيرفني برخي مسوولان، ‌وزير بهداشت ‌به دستگاه‌ها توصيه كرد با مساله آلودگي هوا برخورد ابزاري نكنند و از ارايه آمار و ارقام‌هاي غيرموثق كه نگراني ايجاد مي‌كنند، بپرهيزند. قاضي‌زاده هاشمي با ارجاع به دستور رييس‌جمهور در خصوص ورود دستگاه‌هاي مرتبط به جريان آلودگي هوا گفت: «آنچه مسلم است هميشه بايد سلامت مردم در اولويت تصميم‌گيري‌ها باشد، در اين زمينه نيز رييس‌جمهوري دستوري داده كه هر زمان نياز باشد، استانداري تهران با نظر وزارت بهداشت و سازمان
محيط‌زيست در اين زمينه تصميم بگيرد و مراقبت از سلامت مردم را در اولويت قرار دهد.»برخي گمان مي‌كنند هرچه آلودگي در شهر است تنها مي‌تواند منبعث از بنزين خودروها باشد، با وجود اين حجم اطلاع‌رساني درخصوص انواع آلاينده‌هاي شهري، هنوز نوك پيكان اتهام به سوي بنزين، ‌سازمان محيط زيست و شخص رييس است و بقيه چندين و چند دستگاهي كه در اين خصوص، متولي كاهش آلودگي‌اند را مقصر نمي‌دانند. اين در حالي است كه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام كرده بنزين و گازوييل توزيع شده در شهر تهران بر اساس آناليز شركت كنترل كيفيت هواي تهران، استاندارد بوده و تاثيري بر افزايش آلاينده‌ها ندارند. وحيد حسيني در اين خصوص به مهر گفته است: «آلودگي كنوني شهر تهران ربطي به كيفيت سوخت ندارد و بر اساس آناليزهاي انجام شده، سوخت توزيع شده در پايتخت، يورو۴ است. خودروهاي فرسوده و كاربراتوري و موتوسيكلت‌ها از هر سوختي استفاده كنند، باعث آلودگي هواي پايتخت مي‌شود.»از سوي ديگر، ‌مقصر يافتن در خصوص آلودگي هوا در ميان دستگاه‌هاي عريض و طويلي كه پايشان گير است، ‌كار سختي است. به قول وزير بهداشت، كاهش آلودگي هوا كار يك وزارتخانه يا يك دولت يا شهرداري به تنهايي نيست، همانطور كه همه در اين خرابكاري نقش دارند، همه دستگاه‌ها بايد براي جبران آن تلاش كنند. سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، ‌همچنين به دستور رييس‌جمهوري براي سلامت مردم درآلودگي هوا اشاره كرد. او در اين خصوص به ايرنا گفت: «با دستور رييس‌جمهوري استانداري‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط ديگر تصميمات لازم را براي تعطيلي در آلودگي هوا اتخاذ مي‌كنند.» او همچنين از مسوولان خواست از اعلام آمارهاي نادرست از مرگ در آلودگي هوا بپرهيزند و اظهار كرد: «برخي افراد در روزهاي گذشته آمارهايي از مرگ ناشي از آلودگي هوا اعلام كرده‌اند كه درست نيست. به نظر من تنها آماري كه مسوولان بهشت‌زهرا(س) مي‌دهند قابل استناد است. من از مسوولان بهشت‌زهرا(س) پرسيدم و آنان گزارش دادند كه ميزان مرگ در تهران در تمام سال ثابت و حدود روزانه 140 تا 150 نفر است اما در زمستان به حدود 200 نفر مي‌رسد و امسال نيز اين آمار تفاوتي با سال گذشته ندارد. توصيه من به مسوولان دستگاه‌ها اين است كه با مساله آلودگي هوا برخورد ابزاري نكنند و از ارايه آمار و ارقام‌هاي غيرموثق كه نگراني ايجاد مي‌كنند بپرهيزند.»بالا رفتن آمار مراجعه به اورژانس و بيمارستان‌ها، ‌از نگاه وزير بهداشت، ‌افزايش چنداني نداشته است. او در ادامه گفته است: «در روزهاي آلوده هوا ميزان پذيرش در اورژانس‌هاي بيمارستان نيز افزايش چنداني نداشته البته شايد علت آن اين باشد كه ظرفيت اين مراكز همواره پر است و برخي آسيب‌ديدگان آلودگي هوا به بخش خصوصي مراجعه مي‌كنند. مسلم است كه در هواي آلوده حملات آسم  و بيماري‌هاي تنفسي افزايش مي‌يابد اما آمار بايد از طريق مجاري معتبر و پس از قطعي شدن اعلام شود.»
قاضي‌زاده هاشمي همچنين در خصوص شريك بودن همه ارگان‌ها در آلودگي هوا گفت: «‌كاهش آلودگي هوا كار يك وزارتخانه يا يك دولت يا شهرداري به تنهايي نيست، همان‌طور كه همه در اين خرابكاري نقش دارند، همه دستگاه‌ها بايد براي جبران آن تلاش كنند.»وي در خصوص اينكه آيا وزارت بهداشت با تعطيلي در روزهايي كه آلودگي هوا تشديد مي‌شود، موافق است، توضيح داد: آنچه مسلم است هميشه بايد سلامت مردم در اولويت تصميم‌گيري‌ها باشد، در اين زمينه نيز رييس‌جمهوري دستوري داده كه هر زمان نياز باشد، استانداري تهران با نظر وزارت بهداشت و سازمان محيط زيست در اين زمينه تصميم بگيرد و مراقبت از سلامت مردم را در اولويت قرار دهد. البته براي تعطيل كردن مدارس يا ادارات بايد به جنبه‌هاي ديگر اين تصميم كه به مسائل اقتصادي و اشتغال مربوط مي‌شود هم توجه كنيم و يك تصميم همه‌جانبه بگيريم. رييس سازمان بازرسي كل كشور هم از رسيدگي به قصور نهادهاي مربوطه در موضوع آلودگي هوا به فارس خبر داد. قاضي سراج با اشاره به محرمانه بودن اين‌گونه موضوعات گفت: «چون اين‌گونه موضوعات محرمانه است از بيان جزييات آن معذور هستم اما بدون شك نتايج پيگيري‌هاي ما به مراجع ذي‌ربط ارسال خواهد شد.»
تهران را يك هفته تعطيل كنيد
موضع‌گيري‌هاي متفاوت و اظهارنظرها در خصوص مقابله با معضل آلودگي هواي تهران، ‌به آنجا رسيده كه اعضاي شوراي شهر، ‌نمايندگان مجلس كه تخصص مرتبط با مباحث هوا و آلودگي هم ندارند، ‌در اين خصوص سخن گفته‌اند. از رييس شوراي شهر كه در خصوص افزايش ميزان مرگ و مير در تهران به واسطه آلودگي هوا سخن گفته بود و بلافاصله از سوي رييس اداره محيط زيست استان تهران و بعد از آن وزير بهداشت تكذيب شد، ‌تا يكي از اعضاي شورا كه همچنان بنزين را مقصر آلودگي مي‌داند. در اين ميان، ‌عضو ديگري از شوراي شهر، ‌پيشنهاد داده است تهران را يك هفته تعطيل كنند تا از حجم آلاينده‌ها كاسته شود. عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با اشاره به اينكه نفس كشيدن در تهران دشوار شده است، گفت: آلودگي هوا نتيجه بي‌تدبيري مسوولان است.
مختاباد در اين خصوص ادامه داد: «متاسفانه در سال‌هاي اخير تعداد خودروهاي شهر تهران نسبت به گذشته بيشتر شده است و حتي اقدام دولت يازدهم در راستاي واگذاري خودروهاي اقساطي باعث افزايش آلودگي در شهر مي‌شود.»
از جمله اقداماتي كه پليس در خصوص جلوگيري از افزايش آلودگي هوا انجام مي‌دهد، توقيف خودروهاي دودزا و ‌فك پلاك آنهاست. اما رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا به فارس خبر داده است: «۸۰ درصد خودروهاي توقيف‌شده برگه معاينه فني داشته‌اند.»اين خبر در حالي است كه يكي از خروجي‌هاي جلسه كارگروه كاهش آلودگي هواي كلانشهرها، ‌يكپارچه كردن سامانه معاينه فني بود كه شايد با اين تمهيد، ‌مشكلات دودزا و آلاينده بودن خودروها حل شود. شايد در ميان پيشنهادات ارايه شده، ‌پيشنهاد اجراي طرح زوج و فرد از در خانه‌ها، ‌موثرترين راهكار باشد، ‌ايجاد محدوديت براي خودروها، ‌تنها با اين شرط، ‌كمي به واقعيت نزديك مي‌شود. محمد حقاني، ‌رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران با توجه به شرايط خاص آلودگي هوا، تنها اقدام معقول در اين خصوص را اجراي طرح زوج و فرد از در منازل دانست. بر اساس تصميم جلسه كميته اضطرار كه روز گذشته برگزار شد، ‌مدارس تهران روز يكشنبه تعطيل نشد، ‌اما مسابقات ليگ فوتبال استان امروز برگزار نمي‌شود. براي تعطيلي مدارس روز دوشنبه، ‌امروز جلسه تشكيل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون