• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

تعطيلي مدارس الزاما آسيب نيست

عظيم محبي٭


وقتي بحث تعطيلي مدارس به دليل آلودگي مطرح مي‌شود هرچند بحث تاثير اين تعطيلات بر روند آموزشي وجود دارد اما در اين شرايط بايد بدانيم كه مساله و اولويت اول براي ما سلامت دانش‌آموزان است و وقتي براي حفظ سلامت آنها چاره‌اي جز تعطيلي نباشد قطعا اين كار صورت مي‌گيرد. ما در مدرسه به دنبال تربيت بچه‌ها هستيم و بخشي از تربيت هم تربيت جسمي است، يعني حفظ اين سلامت هم بخشي از عمل به وظيفه آموزش و پرورش است. وقتي اين متغير اصلي را در نظر بگيريم مي‌پذيريم كه اگر در چنين شرايطي، رشد علمي درصدي هم عقب بيفتد منطقي است.
اما از سوي ديگر بايد به بحث تاثير تعطيلات بر آموزش هم به گونه‌اي متفاوت نگاه شود. اگر به آموزش با ديد سنتي نگاه كنيم كه در آن دانش‌آموزان تنها وابسته به كلاس و معلم هستند بايد بگوييم تعطيل شدن كلاس‌ها تاثير منفي روي روند آموزش دارد اما در نگاه جديد بحث تاثير نسبي است يعني اگر دانش‌آموزان خودكار باشند و به‌گونه‌اي هدايت‌شده باشند كه بتوانند دور از مدرسه هم برنامه درسي خود را پيش ببرند تاثير اين تعطيلات ناچيز مي‌شود. به خصوص در اين روزها كه به فصل امتحانات نزديك مي‌شويم و ماندن در خانه مي‌تواند زماني را براي مرور درس‌ها در اختيار آنها قرار دهد.
آخرين نظريات آموزش مبتني بر «خوديادگيري» است بر اين اساس با فراهم شدن زمينه هدايت درست دانش‌آموزان ما اصل را بر اين مي‌گذاريم كه اگر دانش‌آموز دور از مدرسه باشد و حتي به خريد هم برود يعني يادگيري، يعني رشد اجتماعي چون مساله يادگيري چندبعدي است. سياستگذاري در آموزش و پرورش در حال حاضر بر مبناي همين نظريات جديد صورت مي‌گيرد و بر همين مبناست كه تقويت ارتباط اولياي مدرسه با اولياي دانش‌آموزان و خود آنها از طريق فضاي مجازي هم تقويت شده است. با كمك اين امكانات و تدبير مديران و معلمان و كمك خانواده‌ها مي‌توان آسيب دور ماندن از مدرسه را به فرصت تبديل كرد تا زماني كه چاره‌اي نيست و بچه‌ها مثلا به دليل آلودگي هوا بايد در خانه بمانند، ارتباط خود را با درس و مدرسه حفظ كنند و با مهارت‌هايي كه آموخته‌اند بتوانند خود بحث يادگيري‌شان را ادامه دهند. البته اينكه مديران مدارس و معلمان ما تا چه اندازه اين فضا را محقق و بر اين مبنا عمل مي‌كنند جاي بحث هست اما موضوع اصلي بر جاي خود باقي مي‌ماند كه تعطيلي مدارس الزاما آسيب نيست.
٭مديركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون