• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3425 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ دي

آيت‌الله سروش‌محلاتي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

شرايط اقتضا مي‌كند چهره‌هاي جديد وارد خبرگان شوند

 ناهيد مولوي/ثبت‌نام براي هر دو انتخابات به پايان رسيد. از همان ابتدا و با توجه به حضور چهره‌هايي همچون سيد حسن خميني در عرصه انتخابات خبرگان مشخص بود كه اين‌بار برخلاف هميشه سايه انتخابات خبرگان رهبري است كه فضاي انتخاباتي را تحت تاثير قرار خواهد داد. با شروع ثبت نام هر روز خبرهايي از نام نويسي چهره‌هاي ديگري به گوش مي‌رسيد، چهره‌هايي كه برخي از آنها پيش از اين هرگز در ميدان هيچ انتخاباتي حاضر نشده بودند. تحليل‌ها از گوشه و كنار به گوش مي‌رسيد كه اين موج ثبت نام را بي‌ارتباط با دعوت چهره‌هاي سرشناس نظام نمي‌دانستند و بسياري معتقد بودند انتخابات متفاوتي در خبرگان پيش روي‌مان قرار دارد. يكي از اين چهره‌ها آيت‌الله سروش محلاتي است، پژوهشگر فقه سياسي و البته استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم. روزي كه براي ثبت نام به ستاد انتخابات كشور آمده بود با او گفت‌وگوي كوتاهي داشتم و از انگيزه‌اش براي ثبت نام در اين دوره پرسيدم. سروش محلاتي هم مي‌گويد دعوت بزرگان نظام در تصميمش بي‌تاثير نبوده است اما در نهايت خودش به اين نتيجه رسيده است كه امروز همان روزي است كه بايد ترديدهايش را كنار بگذارد. گفت‌وگوي «اعتماد» با او را در ادامه مي‌خوانيد:
  شما جزو چهره‌هايي هستيد كه تا به حال پا به عرصه انتخابات نگذاشته بوديد اما اين‌بار برخلاف گذشته آمده‌ايد و كانديداتوري خود را براي مجلس خبرگان رهبري ثبت كرده‌ايد. چه ضرورتي شما را مجاب كرد تا اين‌بار وارد عرصه انتخابات شويد؟
ترديدي نيست كه انتخابات خبرگان رهبري يكي از مهم‌ترين انتخابات‌هايي است كه در جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود و اين انتخابات هميشه مهم و حساس بوده است. اما در اين دوره بسياري از چهره‌هاي خبره يا عضو اين مجلس نيستند يا از دنيا رفته‌اند؛ شرايط اقتضا مي‌كند كه افراد و چهره‌هاي جديدي وارد ميدان شوند و من هم براي تقويت اين نهاد خود را در معرض اين انتخابات و راي مردم قرار دادم.
  در طول اين مدت برخي از چهره‌هايي همچون آيت‌الله هاشمي از همه دعوت كردند تا ترديدها را كنار بگذارند و وارد ميدان انتخابات شوند. از سوي ديگر رييس‌جمهور هم چندين بار اعلام كرد كه همه افرادي كه خود را براي خدمت مصلح مي‌دانند به برخي كنايه‌ها توجه نكنند و براي انتخابات ثبت نام كنند. با توجه به اينكه شما هم اين دوره براي نخستين بار ثبت نام كرده‌ايد آيا مي‌توان گفت به نوعي پاسخ مثبت به اين دعوت‌ها داده‌ايد ؟
قطعا صحبت‌ها و دعوت‌هاي چهره‌هاي برجسته و مهم نظام و انقلاب براي همه كساني كه اين دوره وارد ميدان انتخابات شده‌اند بي‌تاثير نبوده است اما در هر حال هر شخصي كه وارد ميدان مي‌شود در نهايت يك تصميم شخصي گرفته است.
  خود شما چطور ؟ چه چيزي در نهايت باعث شد تا براي خبرگان ثبت نام كنيد؟
من هم مانند بقيه هستم و چندان فرقي ندارد. در هر صورت دعوت چهره‌هاي برجسته و دلسوز نظام در تصميم من هم بي‌تاثير نبود اما در نهايت تصميم شخصي خودم بود و به اين نتيجه رسيدم كه امروز بايد ترديدها را كنار بگذارم و در هر صورت بايد يك روز اين تصميم را مي‌گرفتم و آن روز امروز است. شرايط كشور، تركيب خبرگان و دعوت بزرگان نظام و البته مسائل ديگر در كنار هم چنين شرايطي را فراهم كرد كه در نهايت به اين تصميم برسم و براي ثبت نام در انتخابات خبرگان اقدام كنم.
  با توجه به حضور چهره‌هاي شاخص در انتخابات خبرگان ارزيابي‌تان از تركيب خبرگان آينده چيست ؟ تصور مي‌كنيد تركيب فعلي چقدر تغيير خواهد كرد ؟
واقعيت اين است كه در حال حاضر اين مساله براي من خيلي روشن نيست و نمي‌توانم به طور قطع در مورد آن نظر بدهم. حقيقت امر اين است كه همه‌چيز در ثبت نام افراد خلاصه نمي‌شود و در هر حال مسائل ديگري هم در آينده مجلس خبرگان تاثيرگذار خواهد بود. از همين رو مي‌گويم برايم خيلي روشن نيست و نمي‌توانم در اين مورد اظهارنظر كنم و بايد منتظر آينده ماند و ديد كه چه رخ خواهد داد، شايد اگر كمي زمان بگذرد بتوان راحت‌تر و با اطمينان‌تر درمورد آينده صحبت كرد و پيش‌بيني و ارزيابي ارايه داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون