شبكههاي اجتماعي، رسانه برتر انتخاباتي
در عين حال بايد از يك نكته هم غافل نبود و آن امكان تخريب بزرگي است كه اين شبكههاي اجتماعي ميتوانند موجب شوند. طبعا اين توانمندي در فضاي مجازي اگر بخواهد در مسير غلط به كار گرفته شود، ابعاد تخريبي آن نيز مضاعف خواهد بود، به خصوص در شرايطي كه هنوز قوانين مناسبي بر اين فضاي مشترك اجتماعي حاكم نيست و نظارت بر آن هم دشوار است و به همين دليل، اگر خداي ناكرده بداخلاقيهاي انتخاباتي شروع شود و كساني بخواهند به جاي تبليغ خود و نامزدهاي مورد احترام خود، به تخريب رقيب و تضعيف نامزدهاي ديگر بپردازند بايد منتظر تاثيرات منفي زياد اينگونه بداخلاقيها در فضاي جامعه بود. متاسفانه همين روزها شاهد انتشار عكسها و مطالب تحريف شده فراواني عليه همه طيفهاي سياسي رقيب در اين شبكهها و گروههاي اجتماعي هستيم كه سهم گروههاي متشكل و وابسته به مراكز خاص در توليد اين پيامهاي تخريبي بسيار زيادتر است. برخي رسالت خود را در آستانه هر انتخاباتي، راهاندازي جنگ رواني عليه رقيب تعريف كردهاند و طبعا با توجه به امكاناتي كه اينترنت و فضاي مجازي براي آنان ايجاد كرده است، بايد انتظار داشت كه جنگ رواني در اين انتخابات با ابعاد بيشتري جريان پيدا كند. شخصا اميدوارم دستاورد فعاليت در اين رسانهها از پيامدهاي منفي آن بيشتر باشد و اين امكان را پديد بياورد كه مردم ما در اين انتخابات با كسب «آگاهي» و با حفظ «آزادي»، حداكثر «مشاركت» را به نمايش بگذارند اما تجربه نشان داده است كه بداخلاقان با توان مضاعفي كه اين شبكههاي اجتماعي پديد ميآورند، بداخلاقتر خواهند شد و همين جاي نگراني دارد.