سالن همايشهاي برج ميلاد روز دهم آذرماه ميزبان تعداد زيادي از نمايندگان شركتهاي معتبر خودروساز و قطعهساز جهاني بود. در اين روز دومين همايش بينالمللي صنعت خودرو با هدف توسعه صنعت خودروي ايران و ايجاد زمينه مشاركتهاي بينالمللي برگزار شد. برگزاري همايش صنعت خودروي ايران اين نويد را به صنعتگران داخلي و شركتهاي خارجي داد كه با بهبود شرايط بينالمللي و فضاي كسب و كار ايران زمان تعميق روابط و گسترش همكاريها فرارسيده است.
تحقق 95 درصدي برنامه توليد امسال
محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش اظهار كرد: گردش مالي صنعت خودرو در سال جاري 12 ميليارد دلار است كه اميدواريم سال آينده با رشد 30 درصدي مواجه شده و سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده بخش صنعت 8/18 درصد و سهم اشتغال اين صنعت بين 10 تا 12 درصدي اشتغال صنعتي كشور را تشكيل دهد. وي افزود: دستيابي به جايگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه 5 آسيا، 11 جهان، توليد حدود 3 ميليون دستگاه خودروي سبك سواري و وانت و صادرات حداقل يك ميليون دستگاه خودرو به بازارهاي هدف و تامين حداقل 25 ميليارد دلار ارزش توليد قطعات توسط سازندگان داخلي از جمله اهداف سياستهاي چشمانداز 1404 است. نعمتزاده گفت: صادرات پنج تا شش ميليارد دلار قطعه توسط سازندگان داخلي به بازارهاي خارجي و توليد 120 هزار دستگاه خودروي تجاري و صادرات 30 هزار دستگاه خودروي تجاري به بازارهاي هدف از ديگر اهداف صنعت خودرو است.
به گفته وي برنامه توليد سال جاري 2/1 ميليون دستگاه پيش بيني شده بود كه در 8 ماهه اول سال با توليد 724 هزار دستگاه 95 درصد برنامه پيش بيني شده تحقق يافت.
سرمايهگذاريهاي خارجي در صنعت خودرو
وزيرصنعت، معدن وتجارت افزود: يكي از راهبردهاي دستيابي به چشمانداز صنعت خودرو جذب سرمايهگذاري خارجي از طريق همكاري مشترك و سرمايهگذاري مستقيم است كه از اين طريق و توسعه زيرساختها براي اين صنعت توسعهيي صورت خواهد گرفت. در راستاي جذب سرمايهگذاري خارجي مشوقهاي مالياتي شامل 50 درصد بخشودگي مالياتي براي سرمايهگذاراني كه بتوانند 30 درصد محصول را صادر كنند در نظر گرفته ميشود. به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت واگذاري سهام به خودروسازان مطرح به شرط صادرات 30 درصدي با نگاه فناوريهاي نو از ديگر راهكارهاي اين صنعت در كشور است. نعمتزاده در دومين همايش بينالمللي صنعت خودروي ايران اظهار كرد: با وجود 1200 قطعهساز و مجموعهساز و زيرساختهاي زنجيره تامين كشور، ايجاد سطح تكنولوژي و ابرقطعه سازها لازم است كه با سرمايهگذاري مشترك با قطعهسازان خارجي محقق ميشود. در سياستهاي تدوين شده وزارتخانه بنگاههايي حمايت ميشوند كه حداقل عمق ساخت داخل را رعايت كنند.
برنامههاي توسعه سرمايهگذاري در صنعت خودرو
وي با اشاره به برنامههاي توسعه سرمايهگذاري در صنعت خودرو افزود: زمينههايي براي رسيدن به اهداف توليد سه ميليون خودرو، ايجاد خط توليد خودروهاي بنزيني با يورو 5 و 6 و با حداقل آلايندگي، توليد يك ميليون دستگاه سالانه، طراحي و توليد صادراتي با مشاركت شركتهاي معتبر به ميزان 500 هزار دستگاه خودرو، توليد ون چند منظوره با ظرفيت 50 هزار دستگاه خودرو، ايجاد خط توليد گيربكسهاي اتوماتيك بيش از 200 هزار دستگاه با مشاركت شركتهاي خارجي، ايجاد خط توليد موتورهاي سبك ديزلي با توجه به روند افزايشي مصرف در دستور كار است.
تاسيس 17 شركت طراحي خودرو
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو يكي از سخنرانان اصلي مراسم بود كه در سخناني ضمن ارائه تاريخچه تاسيس شركت ايران خودرو، گزارشي از روند پيشرفت و توسعه اين شركت و همچنين برنامههاي آتي آن ارائه كرد. مهندس هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از تاسيس 17 شركت طراحي مجموعه خودرو با حمايت اين گروه صنعتي تا سه سال آينده خبر داد. وي با اشاره به حمايت ايران خودرو از بخش خصوصي در طراحي و توليد خودرو و قطعات گفت: ما به دنبال اين هستيم كه سه شركت طراحي بدنه خودرو با حمايت و پشتيباني ايران خودرو ايجاد شود. وي با بيان اينكه ايران خودرو با استفاده از مشاوران خارجي، خريد محصول اين شركتهاي طراحي را تا پنج سال تضمين ميكند، افزود: بعد از طراحي مرحله قالبسازي است كه در اين بخش نيازمند تاسيس پنج شركت قالب ساز جديد هستيم. اين شركتها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي تا سه سال آينده تاسيس خواهند شد. وي اضافه كرد: ايران خودرو ضمن آموزش اين شركتها، توليد پنچ سال آنها از شروع بهرهبرداري را خريداري ميكند. وي از لزوم تاسيس پنج شركت خصوصي براي طراحي سيستم تعليق سخن گفت و افزود: 10 شركت جديد قطعه ساز هم در اين بخش بايد تاسيس شوند يا قطعهسازان كنوني توانمندي خود براي پاسخگويي به نيازها را افزايش دهند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو ضمن تاكيد بر لزوم مونتاژ قطعات موتور در ايران خودرو گفت: تاسيس پنج شركت توليدكننده قطعات گيربكس و ده شركت توليدكننده قطعات موتور نيازمندي ايران خودرو براي توليد موتور را پوشش خواهد داد.
يكه زارع با بيان اينكه سه شركت خصوصي جديد نيز براي ساختتريم داخلي خودرو بايد تاسيس شود، توسعه توانمنديها در بخش الكترونيك خودرو را نيز ضروري دانست. وي آخرين مرحله توليد خودرو را آزمون جاده عنوان و تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاسيس شركت آزمون جادهيي خودرو همكاريهاي خوبي در اين زمينه داشته است.
شرط دستيابي به اهداف
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو لازمه دستيابي و تحقق اين برنامهها را حمايت مسوولان و دولتمردان عنوان كرد و افزود: بخشش 50 درصدي تعرفههاي گمركي ماشين آلات خط توليد ميتواند به عنوان يكي از راهكارهاي حمايتي مطرح باشد. با سودآوري اين شركتها علاوه بر كاهش هزينههاي اجتماعي دولت به علت ايجاد اشتغال موضوع تعرفهها نيز با پرداخت ماليات جبران خواهد شد.
پلتفرم و قواي محركه
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از آمادهسازي پلتفرم اول ايران خودرو تا بهمن ماه سال آينده خبر داد كه قواي محركه آن نيز متعلق به ايران خودرو است و گفت: براي دومين پلتفرم با شريك خارجي قرارداد ميبنديم و قصد داريم بر روي پلتفرم دوم خودروهاي هيبريدي و برقي نيز داشته باشيم. وي از ورود نخستين خودروي برقي هيبريد ايران خودرو تا يك و نيم سال آينده خبر داد و گفت: اين پروژه با كمك سازمان گسترش به اجرا درآمده است. يكه زارع با اشاره به شروع پروژهيي با همكاري سازمان گسترش براي طراحي و توسعه گيربكس اتوماتيك گفت: شركتهاي خارجي داراي تيراژ بالا كه با ما همكاري ميكنند بايد همكاري مشترك داشته و 30 درصد محصولات توليدي را صادر كنيم. از طراحي تا توليد و آزمون بايد قوي باشيم تا شركاي خارجي قويتر با ما همكاري كنند. زمان مونتاژكاري و سي كي دي كاري گذشته و روي استايل و بدنه كار ميكنيم. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از ورود نخستين موتور ديزل سواري ايران خودرو به بازار در بهمن ماه سال آينده خبر داد كه ضمن كاهش 30 درصدي مصرف سوخت و 25 درصدي آلايندگي 40 درصد قدرت بيشتر نيز دارد.
دغدغه توليد نداريم
وي افزود: توليد سواري و وانت در ايران خودرو در نهم آذرماه امسال از مرز 400 هزار دستگاه گذشت و تا پايان سال به 600 هزار دستگاه ميرسد. توليد امسال تا نهم آذرماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 93 درصد افزايش نشان ميدهد. يكه زارع ادامه داد: ايران خودرو در سال 1400 يك ميليون و در سال 1404 يك ميليون و 800 هزار دستگاه توليد خواهد كرد كه 60 درصد مجموع توليد خودرو در كشور را تشكيل ميدهد. مديرعامل ايرانخودرو تاكيد كرد: دغدغه توليد نداريم و توجه خود را روي خدمات پس از فروش، كيفيت، توسعه محصول و صادرات متمركز كردهايم كه اگر اينها محقق شود هيچ تحريمي مشكل آفرين نيست.
تبيين برنامههاي خودرو و قطعهسازي
ساسان قرباني دبير دومين همايش صنعت خودرو از ديگر سخنرانان مراسم بود كه در ابتدا و انتهاي همايش پشت تريبون رفت. وي در سخناني از فراهم شدن شرايط سرمايهگذاري شركتهاي خارجي در ايران خبر داد. با نزديك شدن ايران به توافق با كشورهاي 1+5 زمينه توسعه همكاريهاي بينالمللي در صنعت ايران فراهم شده است. ايران بازار مطمئن و با ثباتي براي سرمايهگذاري شركتهاي معتبر بينالمللي است. از جمله دستاوردهاي برگزاري همايش در سال گذشته ميتوان به افزايش 70 درصدي تيراژ توليد خودرو، بازگشت بيست هزار نيروي انساني به شركتهاي قطعه ساز و كسب رتبه نخست صنعت خودرو در رشد اقتصادي كشور اشاره كرد. وي ايجاد همكاري نزديك بين خودروسازان و قطعهسازان را از ديگر نتايج همايش سال گذشته دانست و گفت: اين موضوع علاوه بر دستيابي به اهداف كمي برنامه توليد زمينه معرفي خودروهاي جديد با عمق بالاي ساخت داخل را توسط خودروسازان داخلي فراهم كرد. وي محور همايش امسال را تبيين برنامههاي صنعت خودروسازي و قطعهسازي كشور و توسعه همكاريهاي بينالمللي عنوان كرد و گفت: با دستيابي به اهداف اين همايش و ارتقاي كيفيت، قيمت رقابتي محصولات و توسعه خدمات پس از فروش، رضايت مندي مشتريان ايراني از خودروهاي داخلي محقق خواهد شد. گفتني است در اين همايش وزير صنعت، معدن و تجارت از تمبر يادبود اين همايش رونمايي كرد.