• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

گزارش «اعتماد» از پشت پرده اتفاقات عجيب در مديريت فوتبال ايران

بازرسي‌ها به دفتر رييس هيات فوتبال تهران رسيد

گروه ورزش| حضور ماموران يك نهاد بازرسي در هيات فوتبال استان تهران و ضبط شدن اسناد و مدارك موجود در دفتر حبيب‌الله شيرازي، خبري است كه در روزهاي گذشته سروصداي زيادي در محافل ورزشي به راه انداخته است. اين اتفاق طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها بعداز ظهر روز يكشنبه رخ داده است و گويا انجام تحقيقات اساسي درباره مديريت كنوني هيات فوتبال پايتخت در دستور كار مراجع امنيتي و بازرسي قرار گرفته است. تحقيقاتي كه نتايج آن حتي مي‌تواند به تغييرات در بدنه مديريتي هيات فوتبال منتهي شود. نكته قبال تامل اما اين است كه شكايات افراد حقيقي و حقوقي مختلف از مديريت حبيب‌الله شيرازي و نزديكانش باعث شد كه رسيدگي به مشكلات موجود در دستور كار قرار بگيرد. گفتني است كه حدود يك ماه پيش هم در اتفاقي غير منتظره دفتر كفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال بازرسي شد و تا به امروز هم هنوز جزييات دقيقي از دلايل اين اتفاق و نتيجه آن فاش نشده است. حبيب‌الله شيرازي از روساي هيات‌هاي استاني نزديك به علي كفاشيان است كه به تازگي به عضويت هيات رييسه سازمان ليگ برتر هم درآمده است. براي بررسي علت حضور نهادهاي بازرسي در دفتر اين مدير، مصاحبه روز گذشته رييس هيات فوتبال ناحيه جنوب غرب تهران تا حدود بسيار زيادي مشخص مي‌كند كه چه اتفاقاتي دست به دست هم داد تا رييس كنوني هيات فوتبال اينچنين وارد حاشيه و بحران مديريتي شود.
    
حاشيه‌هاي هيات فوتبال تهران و اتفاقات عجيب و غريب در اين مجموعه سال گذشته هم سوژه رسانه‌هاي مختلف شده بود. تا جايي كه برنامه نود با جمع‌بندي اسناد و مدارك منتشر شده از حواشي، مشكلات و ابهامات هيات فوتبال، يك برنامه خود را به بررسي اين مسائل با دعوت از شيرازي اختصاص داد. آن روزها حجم انتقادات به عملكرد «ابوالحسن حبيب‌الله شيرازي» به قدري زياد بود كه حتي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي به قضايا ورود كرد و ماجراهاي جنجالي هيات فوتبال يكي از شاخه‌هاي اصلي گزارش كميسيون اصل نود را به خود اختصاص داد. در آن مقطع عمده انتقادات و ابهامات مطرح شده درباره عملكرد شيرازي و همكارانش، مهندسي مجمع انتخاباتي هيات فوتبال تهران با در نظر گرفتن امتيازات ويژه براي اعضاي مجمع طبق اخبار رسمي منتشر شده در رسانه‌ها بود. به همين دلايل هم كمسيون اصل نود و وزارت ورزش و جوانان سه بار از برگزاري انتخابات جلوگيري كردند و حتي كار به جايي رسيد كه اداره كل ورزش و جوانان استان تهران براي هيات فوتبال سرپرست انتخاب كرد. با وجود اين در آن مقطع اين بحران‌ها پشت سر گذاشته شد و انتخابات جنجالي هم برگزار شد و شيرازي توانست با حمايت فدراسيون فوتبال دوباره رييس هيات فوتبال تهران شود.
    
باز هم فاميل‌بازي در فوتبال تهران، مديريت هيات فوتبال را با چالشي اين‌بار جدي‌تر از سال‌هاي گذشته رو‌به‌رو كرده است. تا سال گذشته عنوان شده بود كه برادر رييس هيات فوتبال تهران به عنوان مدير مالي و اداري اين مجموعه فعاليت مي‌كند و در مسابقات مختلف هم به عنوان ناظر حاضر مي‌شود و حق ماموريت قابل توجهي دريافت مي‌كند. در بيش از 90 درصد مسابقات استان تهران هم در سال‌هاي گذشته فرزند شيرازي كه مديريت روابط عمومي هيات فوتبال را بر عهده دارد، به عنوان متصدي امور رسانه در ورزشگاه‌ها حضور پيدا كرده و حق ماموريت دريافت مي‌كرد و مي‌كند. اين همان اتفاقي بود كه حبيب شيرازي در برنامه نود هم به آن واكنش نشان داده و تاكيد كرده بود كه فرزندش خوش‌تيپ است و تحصيلكرده و هيچ كار غيرقانوني هم انجام نشده است. با اين حال درباره فعاليت‌‌هاي نزديكان شيرازي در هيات فوتبال مدت‌ها حرف و حديث‌هاي زيادي در رسانه‌ها مطرح مي‌شد و در نهايت با انتخاب مجدد اين مدير به عنوان رييس هيات فوتبال استان تهران تا حدودي آب‌ها از آسياب افتاده بود. اما حضور بازرسان يك نهاد نظارتي در هيات فوتبال حالا دوباره باعث شده رسانه‌ها روي اتفاقات شگفت‌انگيز در هيات فوتبال استان تهران حساس شوند.
    
مهدي بابايي، رييس هيات فوتبال جنوب غرب تهران روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاري فارس از تازه‌ترين اتفاقات پيرامون هيات فوتبال كه منجر به بازرسي دفتر شيرازي و هيات‌ فوتبال شد، پرده‌برداري كرد. بابايي در اين باره گفته است: «از بازرسي وزارت ورزش و جوانان در حوزه جنوب غرب مستقر شدند، تا به دليل شكايت‌هايي كه از هيات فوتبال وجود داشته اسناد و مدارك را بررسي كنند. اين مسائل به خاطر سوءمديريت هيات فوتبال رخ مي‌دهد. من كاري به اين شكايت‌ها ندارم ولي خود ما در حوزه جنوب غرب با مشكلات زيادي روبه‌رو بوديم. حدود يك سال قبل حبيب‌الله شيرازي، رييس هيات فوتبال تهران برادرش را براي فعاليت در حوزه جنوب غرب به ما معرفي كرد. او خيلي به ما اصرار داشت كه برادرش در آنجا مشغول به كار شود. پس از مدتي دختر برادرش را هم به آن‌جا فرستاد. بعد از مدتي او با دبير و رييس امور اداري تحت مسووليت من به مشكل برخورد و مي‌گفت دبيرت را عزل كن و وقتي من دليلش را مي‌پرسيدم، مي‌گفت اين كار را به خاطر حرف‌هايي كه او پشت سرش (حبيب‌الله شيرازي) زده انجام بده.»
افشاگري صريح رييس هيات فوتبال جنوب غرب تهران عليه شيرازي به همين جا البته ختم نمي‌شود. او در ادامه تاكيد كرده است: «بنده با اين كار مخالفت مي‌كردم و مي‌گفتم شايد دبير من انتقادي مطرح كرده و نبايد به دليل اينكه او با برادر شما مشكل دارد از كار بركنار شود. اين درحالي بود كه برادر شيرازي ساعت 11 به محل كار مي‌آمد و ساعت 12 و نيم محل كار را ترك مي‌كرد. با اين وجود او حقوق كامل دريافت مي‌كرد. شيرازي چند بار با من تماس گرفت و مي‌خواست برادرش را به عنوان ناظر سرپرست زمين‌ها معرفي كند؛ با وجود فشار فراواني كه او آورد زير بار نرفتم تا اينكه در يك بازي برادرش به داورها گفت بايد مسابقه تعطيل شود اما داورها اين كار را نكردند. معاون اجرايي من هم تاكيد داشت بايد بازي انجام شود و اين اتفاق افتاد. همين مساله هم اختلافاتي را به وجود آورد. پس از اين اتفاق 10-12 روز برادر و دختر برادرش در محل كار حاضر نشدند و وقتي بار ديگر به محل كار آمدند نايب رييس بانوان هيات جنوب غرب از دختر برادر شيرازي پرسيد چرا در محل كار حضور پيدا نمي‌كرد كه او گفت عمويش به آنها گفته بود به محل كار نيايند. نايب رييس بانوان ما هم به او گفت مگر مسوول محل كار آنها شيرازي است كه آنها به حرف او گوش مي‌دهند.»
    
تا اينجاي كار بر اساس افشاگري‌‌هاي انجام شده مشخص شد كه تعداد اشتغال به كار نزديكان رييس هيات فوتبال تهران در پست‌هاي مختلف رو‌به افزايش است و همين مساله هم كلي حاشيه و مشكل در كار به وجود آورده است. بابايي رييس هيات فوتبال جنوب غرب تهران توضيحات ديگري هم درباره اين اتفاقات به خبرگزاري فارس ارايه داده است و گفته: «پس از اين اتفاقاتي كه عرض كردم، من عذر هر دو نفر را خواستم و اعلام كردم ديگر برادر و دختر برادر شيرازي به محل كار نيايند. پس از اين اتفاق شيرازي با رييس كميته داوران هيات جنوب غرب تماس گرفت و اعلام كرد بايد مسابقات آن روز را تعطيل كنند. رييس كميته داوران هيات جنوب غرب هم از ترس اينكه نكند عزل شود مسابقات را برگزار نكرد. اين اتفاق مشكلات زيادي براي ما به وجود آورد و همه مسوولان تيم‌ها روي سر ما ريختند و درخواست خسارت كردند. وقتي اختلافات بالا گرفت با گرشاسبي، مديركل ورزش و جوانان تهران جلسه گذاشتيم و با توجه به اينكه اختلافات بالا گرفته بود او از من خواست تا به كارم ادامه دهم و جايي نروم.»
    
بابايي همچنين در بخش پاياني صحبت‌هايش افشاگري‌هاي ديگري درباره عملكرد رييس هيات فوتبال تهران انجام داد. توضيحات او به خوبي نشان مي‌دهد كه چرا نهادهاي بازرسي روي عملكرد شيرازي و همكارانش حساس شده‌اند و اقدام به بازرسي از دفتر او كرد‌ه‌اند. صحبت‌هاي پاياني عضو مجمع فوتبال تهران به اين شرح است: «اخيرا بسياري از حوزه‌ها و توابع درخواست عزل شيرازي را از مجمع داشتند و اين به خاطر سوء مديريت او بوده است. تاكنون 130 تيم را بدون برنامه به فروش گذاشته‌اند و ما را به بخش محلات تبديل كردند. در گذشته دو تيم از حوزه‌هاي ما به دسته يك مي‌رفتند اما الان حوزه‌ها عملا به بخش محلات تبديل شده‌اند، چرا كه يك رده ديگر قبل از دسته يك تشكيل شده و فشار زيادي را به مسوولان برگزاركننده مسابقات وارد كرده است. البته خيلي‌ها جرات ندارند اين مسائل را بيان كنند اما فكر مي‌كنم كم كم اين مشكلات رسانه‌اي شود و خيلي از مسائل روشن خواهد شد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون