• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3432 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ دي

گمانه‌زني‌ها در مورد شركت چهره‌هاي شاخص ادامه دارد

537 نفر از كانديداهاي خبرگان به آزمون دعوت شدند

گروه سياسي| آزمون ورودي خبرگان رهبري با تمام حرف و حديث‌هايي كه براي شركت‌كنندگان به همراه داشت، نهايتا با دعوت از ثبت‌نامي‌ها، وارد مرحله جديدي شد؛ مرحله‌اي كه در ابتداي آن قم، امروز ميزبان 537 نفري مي‌شود كه آمادگي خود را براي حضور در اين مجلس اعلام كرده‌اند. پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري كه با بالاترين آمار ثبت‌نامي‌ها در ادوار مختلف اين مجلس، اسامي 801 نفر را روانه نهاد نظارتي انتخابات كرد، خالي از چهر‌ه‌هاي شاخص علمي و سياسي كشور نبود. چهره‌هايي كه گمانه‌زني‌ها در رابطه با دعوت يا عدم دعوت آنها به آزمون روزهاست نقل محافل خبري شده، هنوز هم به نتيجه روشني نرسيده است. هنوز هم مشخص نيست كه دعوتنامه حضور در جلسه آزمون براي كدام يك از شخصيت‌هاي سياسي همچون سيدحسن خميني، موسوي‌بجنوردي، امجد و تعدادي ديگر ارسال شده است.
عده‌اي از عدم دعوت اين افراد مي‌گويند كه به مثابه تاييد اجتهاد آنها از سوي شوراي نگهبان است و برخي نيز از دعوت آنها سخن گفته‌اند. اما آنچه كه از سوي معاون اجرايي شوراي نگهبان مطرح شده حكايت از 224 نفري دارد كه با بررسي‌‌هاي فقهاي اين شورا نيازي به حضور در آزمون ندارند. تعدادي كه به نظر مي‌رسد تعداد بيشتري از اعضاي فعلي خبرگان رهبري و افرادي كه قبلا و در دوره‌هاي مختلف براي حضور در اين مجلس اعلام آمادگي كرده‌ بودند را شامل شود.
 سيامك ره‌پيك در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اينكه حدود 40 داوطلب انتخابات مجلس خبرگان رهبري، فاقد تحصيلات حوزوي هستند گفت: با توجه به اينكه 537 نفر از داوطلبان براي حضور در آزمون علمي دعوت شدند، مابقي داوطلبان داراي شرايطي بودند كه از نظر فقهاي شوراي نگهبان نيازي به اخذ آزمون از آنها نبود. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات با بيان اينكه اعضاي فعلي مجلس خبرگان، كساني كه در گذشته در آزموني كه شوراي نگهبان برگزار كرد شركت كرده و از نظر علمي تاييد شدند و كساني كه در آزمون شهريورماه شركت كرده بودند، نياز به شركت در آزمون علمي ندارند تصريح كرد: شوراي نگهبان تاريخ برگزاري آزمون و اينكه چه افرادي مي‌توانند در آزمون حضور داشته باشند را مكررا از طريق رسانه‌ها اعلام كرده بود، اما براي اطمينان بيشتر از طريق سامانه پيام كوتاه داوطلبان براي حضور در آزمون علمي 15 دي ماه دعوت شدند. ره‌پيك همچنين از تاييد حضور بانوان در انتخابات مجلس خبرگان خبر داد و گفت: از 537 نفري كه براي حضور در آزمون دعوت شدند حدود 10 نفر زن هستند.

داوطلبان خبرگان آزمون ندهند ردصلاحيت مي‌شوند
اما در ميان اخباري كه از عدم ارسال دعوتنامه به برخي چهره‌هاي شاخص منتشر شده، سخنگوي شوراي نگهبان بر عدم احراز صلاحيت كانديداهايي كه براي شركت در آزمون خبرگان دعوت شده اما در آزمون شركت نكنند، تاكيد كرد. نجات‌الله ابراهيميان در گفت‌وگو با خبرآنلاين، درباره آزمون اجتهاد فقهاي شوراي نگهبان براي نامزدهاي انتخابات مجلس خبرگان، در پاسخ به سوالي درباره اينكه نزديكان برخي داوطلبين ازجمله حجت‌الاسلام سيدحسن خميني، آيات محمود امجد و محمد موسوي‌بجنوردي مي‌گويند دعوتنامه آزمون به دست آنها نرسيده است، اظهار كرد: من درباره اشخاص به‌طور مشخص نظري نمي‌دهم، اما به‌طور كلي وضعيت اين است كه از حدود 500 نفر از كانديداها براي شركت در آزمون دعوت شده است كه ممكن است برخي از آنها خودشان نخواهند در آزمون شركت كنند. عضو حقوقدان شوراي نگهبان درباره نحوه دعوت كانديداها به آزمون اجتهاد كه به گفته سيامك ره‌پيك از طريق سامانه پيام كوتاه بوده است، اظهار كرد: نحوه دعوت بايد به نحوي باشد كه قابل اثبات و بررسي باشد؛ اما من اطلاع دقيقي ندارم كه دعوت‌ها چگونه صورت گرفته است. وي درباره كساني كه مي‌گويند دعوتنامه به دست‌شان نرسيده است نيز بيان كرد: چنين ادعايي تاكنون به دست ما نرسيده است، اما اگر به دست ما برسد، شايسته بررسي است.
ابراهيميان با اشاره به اينكه افرادي كه اكنون عضو خبرگان هستند يا قبلا عضو بوده‌اند، يا كساني كه قبلا در آزمون پذيرفته شده‌اند، حتي اگر عضو خبرگان نشده باشند، نيازي به حضور در آزمون امروز ندارند، اظهار داشت: علاوه بر اينها اگر كسي هيچكدام از اين ويژگي‌ها را نداشته باشد، اما اقتدار علمي داشته باشد، به‌طوري كه اين اقتدار توسط فقهاي شوراي نگهبان بدون آزمون قابل احراز باشد، به گفته آقاي مومن تاييد صلاحيت علمي ايشان منتفي نيست. ابراهيميان در ادامه تصريح كرد: اگر كساني در آزمون شركت نكنند، منصرف تلقي نمي‌شود، اما چون ابزار كنترل صلاحيت از فقهاي شوراي نگهبان گرفته مي‌شود، به منزله عدم احراز صلاحيت محسوب مي‌شود.

اطلاعيه هيات مركزي نظارت بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي
مسووليت شوراي نگهبان به انتخابات خبرگان رهبري ختم نشده و برگزاري همزمان دو انتخابات خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، ذره‌اي از فعاليت‌هاي اين نهاد نظارتي در جبهه مجلس شوراي اسلامي كم نكرده است. حالا اطلاعيه‌اي از سوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، بيانگر پايان يافتن نخستين دور از رسيدگي به صلاحيت‌ها آن هم از سوي هيات‌هاي اجرايي است. از همين رو شوراي نگهبان، زمان دريافت شكايات داوطلبان معترض به نظر هيات‌هاي اجرايي حوزه‌هاي انتخابيه را اعلام كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: آن دسته از داوطلبان نمايندگي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه براساس نظر هيات‌هاي اجرايي حوزه‌هاي انتخابيه تاييد صلاحيت نشده‌اند، «به استناد تبصره ماده 51 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي» مي‌توانند از تاريخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه‌هاي انتخابيه حداكثر ظرف مدت چهار روز از تاريخ 16/10/94 لغايت 19/10/94 از ساعت 8 صبح تا ساعت 16 به دفاتر نظارت و بازرسي انتخابات در استان‌ها مراجعه و پس از دريافت فرم، شكايت خود را تنظيم و پس از تحويل، رسيد دريافت كنند.

 

داستان مبهم «دعوتنامه‌ها»

در ساعات باقيمانده تا برگزاري آزمون خبرگان رهبري، خبرهاي ضدونقيضي از قرار گرفتن نام سيدحسن خميني، محمد موسوي‌بجنوردي و احمد امجد در ليست دعوت‌شدگان به گوش مي‌رسيد. خبرهايي كه از يك سو و از منظر عضو حقوقدان شوراي نگهبان، اين دعوت را مورد تاييد قرار مي‌دهد و از سوي ديگر و از طرف شخصيت‌هاي فوق مورد تكذيب قرار مي‌گيرد. ديروز و در حالي كه سام سوادكوهي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان از دعوت آيت‌الله امجد و سيدحسن خميني براي شركت در آزمون داوطلبان كانديداتوري انتخابات مجلس خبرگان خبر داد، منابع نزديك به بيت امام اين خبر را از اساس تكذيب كرده و اعلام كردند كه هيچ‌گونه دعوتي از ايشان براي شركت در امتحان نشده است. همچنين يكي از نزديكان آيت‌الله امجد نيز اعلام كرد كه هيچ‌گونه دعوتي از او جهت شركت در آزمون خبرگان رهبري نشده است. دفتر آيت‌الله موسوي‌بجنوردي هم بعد از انتشار خبري در مورد دعوت ايشان به آزمون خبرگان اعلام كرد: تاكنون هيچ‌گونه دعوتي براي شركت در آزمون اجتهاد از ايشان
به عمل نيامده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون