• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

16 نماينده حزب نداي تونس استعفا دادند

اسلامگرايان در آستانه بازگشت به قدرت

حزب حاكم تونس در يك قدمي از دست دادن اكثريت در پارلمان و در نتيجه از دست دادن قدرت قرار گرفت. اختلاف كرسي‌هاي ائتلاف حاكم با جبهه اسلامگراي نهضت كه به
اخوان المسلمين تونس مشهور است، تنها در يك كرسي است. اختلافات داخلي كه از اوايل نوامبر خود را نشان داد، مي‌خواهد حزب ندا را از اريكه قدرت پايين بكشد. بعد از انشقاقي كه محسن مرزوق، دبيركل سابق حزب نداي تونس بر پيكر آن وارد كرد، اكنون منجر به استعفاي 16 نماينده ديگر اين حزب شده است. نمايندگاني كه از حزب ندا روي گردانده‌اند معتقدند باجي قائد سبسي رييس‌جمهوري تونس در اين حزب حكومت خانوادگي تشكيل داده و درصدد به قدرت رساندن حافظ قائد سبسي پسر خود است. اگر شرايط به همين منوال باقي بماند جبهه اسلامگراي نهضت اكثريت پارلمان را به دست خواهد گرفت و احتمالا گزينه خود را به كاخ رياست‌جمهوري قرطاج به عنوان رييس‌جمهوري تونس مي‌فرستد.
زلزله سياسي در حزب ندا
با استعفاي 16 نماينده ديگر حزب نداي تونس، اكنون اين حزب تنها هفتاد نماينده در پارلمان دارد و به اين ترتيب اختلاف حزب نداي تونس با حزب نهضت در پارلمان تنها يك كرسي است. اين در حالي است كه نمايندگان مستعفي در تلاش هستند ساير اعضاي ندا را با هم در اين مسير همراه كنند. يك نماينده مستعفي به رويترز گفته است كه سه نماينده از اين حزب كه در سفر هستند به محض بازگشت به تونس، استعفاي خود را اعلام خواهند كرد. ماه نوامبر پس از اينكه محسن مرزوق، دبيركل و يكي از رهبران حزب نداي تونس از اين حزب استعفا داده و خبر از تشكيل حزبي جديد داد، حزب حاكم دچار دومينوي استعفا شد و اين كناره‌گيري‌ها به افزايش عمق شكاف‌ها و اختلافات در داخل حزب حاكم تونس منجر شد. ابتدا 32 نماينده از ائتلاف حاكم اعلام كردند كه عضويت در ندا را تعليق كرده‌اند و اكنون 16 تن  از آنها   استعفا داده‌اند.
فروپاشي حزب حاكم تونس زماني آغاز شد كه بسياري از رهبران حزب نداي تونس در جناح مرزوق، باجي قائد سبسي رييس‌جمهور تونس از حزب ندا را متهم كردند كه در تلاش براي موروثي كردن قدرت و نشاندن پسرش حافظ قائد سبسي، معاون رييس حزب نداي تونس بر مسند قدرت است. اين در حالي است كه رهبران طرفدار پسر رييس‌جمهوري تونس، محسن مرزوق را كه از رهبران برجسته راستگراي اين كشور است، متهم مي‌كنند كه براي ورود به كاخ رياست‌جمهوري قرطاج به عنوان رييس‌جمهوري تونس به جاي سبسي عجله دارد.
اما وليد جلاد، يكي از نمايندگان استعفا‌كننده گفته است: پسر رييس‌جمهور و گروهش بر حزب سيطره يافته، و آن را از مسير خود خارج كرده‌اند ولي ما آماده نيستيم در مسيري غير دموكراتيك وارد شويم.
در همين حال نمايندگان خارج از گود نيز اين استعفاها را در واقع واكنشي به حركت غير دموكرات حزب و كودتاگراني مي‌دانند كه تنها مي‌خواهند ما گروهي باشيم كه آنچه آنها تصويب مي‌كنند را تاييد كنند. اين همان اقداماتي است كه زين العابدين بن علي (رييس‌جمهور بركنار شده تونس) در پيش گرفته بود. اختلاف‌ها در حزب حاكم بر تونس در حالي شدت يافته كه اين كشور همچنان با فعاليت گروه‌هاي تروريستي دست و پنجه نرم مي‌كند و هر چند وقت يك بار گروه‌هاي تروريستي در اين كشور شناسايي مي‌شوند كه نشان مي‌دهد اين كشور با خطر ناامني روبه رو است. از سوي ديگر نام تونس بيش از هر چيز يادآور انقلاب‌هاي عربي است كه در سال ٢٠١١ كليد خورد. تونس آغاز‌گر تحول بزرگي در جهان عرب بود كه برخي به آن عنوان بهار عربي دادند و بعد با به شكست كشيده شدن قيام‌ها در مصر و ليبي از به خزان نشستن بهار ابراز نااميدي كردند. اما تونس در اين فاصله با به نمايش گذاشتن انتخاباتي دموكراتيك و تكثرگرا، تنها كشوري بود كه اين بهار در آن به خزان تبديل نشد. اما اكنون بار ديگر با اين تحولات نگراني‌ها درباره سرنوشت اين كشور افزايش يافته است.
تكرار تاريخ
اگر روند استعفاها در حزب حاكم تونس ادامه يابد و جبهه نهضت به قدرت باز گردد، اين كشور در كمتر از دو سال بين دو حزب سكولار و اسلامگرا دست به دست مي‌شود. حزب سكولار «ندا تونس» در سال ٢٠١٢ و توسط «باجي قائد سبسي» رييس‌جمهور اين كشور تاسيس شد و رويكردي سكولار دارد. اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري و پارلماني ٢٠١٤ با اقتدار به پيروزي رسيد اما از زمان به قدرت رسيدن در تونس در اواخر سال ٢٠١٤ اختلافات داخلي آغاز شد. حزب نداي تونس در انتخابات اخير پارلماني86 كرسي از مجموع ٢١٧ كرسي پارلمان را به خود اختصاص داد و حزب اسلامگراي نهضت ٦٩ كرسي.
 با پيروزي سكولارها، حزب اسلامگراي نهضت، اكثريت خود را در پارلمان تونس از دست داد و به دومين حزب بزرگ اين كشور در قدرت تبديل شد اما نه تنها اعتراضي به نتايج نكرد بلكه پيروزي رقيب را بلافاصله به آن تبريك گفت. اين در حالي بود كه پس از سرنگوني زين‌العابدين بن علي، ديكتاتور پيشين تونس، دولت انتقالي تونس به جبهه نهضت اجازه تشكيل حزب را داده و اين حزب به سرعت تبديل به بزرگ‌ترين و سازمان‌يافته‌ترين حزب در تونس شده و قدرت را تا سال 2014 در اختيار داشت. اما حوادث جولاي 2013 مصر و سقوط اخوان المسلمين موجب شد جبهه نهضت در مذاكره با مخالفان به انتخابات زودهنگام و نتيجه آن تن دهد؛ زماني كه ترور شكري بلعيد و محمد براهيمي از فعالان سياسي مخالف دولت تونس، اين كشور را اسير سيلاب خشونت و بي‌نظمي سياسي كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون