• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3436 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي

گزارش «اعتماد» از كار سخت تيم اميد در مسابقات قهرماني آسيا

پيش به سوي المپيك

گروه ورزش| با پايان اردوي يك هفته‌اي در امارات و حضور تيم اميد در قطر، شمارش معكوس براي شروع مسابقات قهرماني آسيا شروع شد. حسرت المپيك 40 ساله بود و شايد از نظر منتقدان در آستانه 44ساله شدن باشد. در تمام اين سال‌ها گاهي بدون هيچ منطقي سنگ بر اميد خودمان زديم و گاهي شانس با ما يار نبود و در اين بين برخي اوقات هم زورمان به رقباي تا بن دندان مسلح و آماده نرسيد. نكته قابل تامل درباره تمام اين 40 سال اما اين است كه در هيچ دوره‌اي اميدهاي فوتبال ايران كم از تيم‌هاي حاضر در المپيك نداشتند اما به دلايل مختلف، پاي‌گيرنده‌هاي تلويزيوني فقط هنرنمايي حاضران در المپيك را نظاره كردند. اين حسرت 40 ساله تا هنوز هم ادامه داشته و حالا جامعه فوتبال ايران منتظر روشن شدن تكليف يك سرنوشت است. سوالي كه اين روزها ذهن آنهايي را كه اتفاقات فوتبال ايران را دنبال مي‌كنند مشغول گروه، اين است كه بالاخره اين طلسم شكسته خواهد شد يا خير! در اين بين اما باورهاي مختلفي وجود دارد. خيلي‌ها اميدوار به درخشش شاگردان خاكپور ناراضي از شرايط هستند و بسياري هم معتقدند اين‌بار هم فوتبال ايران بايد با شكست اميدها يك حسرت تلخ چهار ساله ديگر را تجربه كند.
    
با بررسي برنامه مسابقات قهرماني آسيا كه حكم انتخابي المپيك در قاره كهن را دارد بايد به خوبي با اين واقعيت كنار بياييم كه تيم اميد اصلا كار راحتي در پيش ندارد. شاگردان محمد خاكپور در اين مسابقات اما دو هدف مهم را دنبال مي‌كنند. اول اينكه بتوانند جواز حضور در بين چهار تيم برتر مسابقات قهرماني آسيا را به دست بياورند. براي قرار گرفتن در جمع چهار تيم نخست اما تيم اميد سه مسابقه در مرحله گروهي انجام خواهد داد و در صورت صعود به مرحله بعد بايد در مرحله يك چهارم نهايي يك بازي سخت بر اساس رتبه‌اي كه در گروهش به دست مي‌آورد با تيم اول يا دوم گروه  b مسابقات برگزار كند. در صورت برتري در اين مسابقه خواهد بود كه آنها مي‌توانند ضمن صعود به نيمه‌نهايي به فكر موفقيت‌هاي اصلي كه به دنبال آن هستند، باشند. شاگردان محمد خاكپور طبق برنامه‌ريزي اعلام شده از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا، بايد نخستين مسابقه خود را از ساعت 16 روز سه‌شنبه 22 دي ماه مقابل سوريه برگزار كنند. بدون ترديد سخت‌ترين و مهم‌ترين بازي اين تيم در مسابقات قهرماني آسيا سه روز بعد از اين مسابقه انجام خواهد شد. جمعه هفته آينده مصادف با 25 دي ماه اميدهاي ايران بايد با قطر آماده ميزبان مسابقات قهرماني آسيا رودررو شوند و برتري در اين مسابقه مي‌تواند تكليف صعود تيم از مرحله گروهي را تا حدود بسيار زيادي روشن كند. بازي سوم ايران هم البته مي‌تواند به مراتب سخت‌تر از دو مسابقه اول باشد. چرا كه در تاريخ 28 دي ماه تيم اميد مقابل چين قرار مي‌گيرد. چين در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري كلاني در فوتبال پايه خود انجام داده و در صورتي كه اين تيم آمادگي خوبي در اين مسابقات داشته باشد، مي‌تواند حتي يكي از شانس‌هاي صعود به المپيك باشد. نكته حائز اهميت اما اين است كه اميدهاي ايران بدون توجه به نام حريفان بايد با آمادگي كامل در تمام مسابقات حاضر شوند و براي دستيابي به هدف بزرگ‌شان، رقباي خود را يكي پس از ديگري از پيش رو بردارند.
    
اين مسابقات در چهار گروه چهار تيمي برگزار مي‌شود و از هر گروه دو تيم به مرحله بعدي صعود مي‌كنند. تيم ملي ايران در صورت صعود از گروه خود، بايد در مرحله بعدي با تيم‌هاي گروه B  ديدار كند. جايي كه ژاپن، عربستان، كره‌شمالي و تايلند حضور دارند و با توجه به اينكه ژاپني‌ها به احتمال زياد تيم اول گروه خواهند شد، شاگردان خاكپور بايد تلاش كنند تا تيم نخست شوند تا در اين مرحله با ژاپن، يكي از آماده‌ترين تيم‌هاي اين رقابت‌ها روبه‌رو نشوند. در صورتي كه ايران در گروه خود اول شود به احتمال زياد بايد در مرحله بعد با عربستان ديدار كند، ديداري كه فروردين سال جاري در تهران برگزار شد و ايران با نتيجه 2 بر يك شكست خورد. با اين وجود اين يك احتمال است و ممكن است با توجه به اينكه دنياي فوتبال قابل پيش‌بيني نيست شاگردان خاكپور، آماده اين مهم باشند كه در صورت صعود از گروه خود، با آمادگي كامل مقابل هر تيمي قرار بگيرند و در نهايت به برتري برسند. در صورت سپري شدن اين راه با موفقيت و صعود به نيمه‌نهايي اميدها به يك قدمي كسب سهميه المپيك خواهند رسيد. المپيكي شدن در گرو حضور در جمع سه تيم برتر مسابقات است. اگر اميدها بتوانند در مرحله نيمه نهايي حريف خود را از پيش رو بردارند فيناليست شدن به معناي كسب جواز حضور در المپيك خواهد بود و در اين شرايط پسران ايران به سوي موفقيت در فينال و كسب عنوان قهرماني خيز خواهند برداشت. با اين حال اگر اين اتفاق در نيمه نهايي رخ ندهد، شانس دوباره‌اي براي كسب سهميه المپيك وجود خواهد داشت و آن پيروزي در مسابقه رده‌بندي و كسب مقام سومي رقابت‌ها خواهد بود. گفتني است جمعه (2 بهمن) مرحله يك چهارم نهايي، سه‌شنبه (6 بهمن) مرحله نيمه‌نهايي، جمعه (9 بهمن) رده‌بندي و شنبه (10 بهمن) فينال هم در ورزشگاه بن خليفه (باشگاه لخويا) برگزار مي‌شود.
    
حالا اما تحليل‌هاي متفاوتي درباره تيم اميد وجود دارد. تا زمان شروع مسابقات و مشاهده نوع عملكرد تيم خاكپور نمي‌شود درباره المپيكي شدن حرف خاصي زد. اما واقعيتي كه خود خاكپور و شاگردانش به خوبي از آن مطلع هستند اين است كه آنها براي اين طلسم‌شكني بزرگ و نشان دادن توانايي‌هاي خود بايد با قدرت به فكر پيروزي مقابل تمام حريفان باشند. كاري كه اصلا هم راحت نيست. آن هم در شرايطي كه كادر فني تيم اميد سه بازيكن اصلي و صاحبنام خود را نمي‌تواند در اين رقابت‌ها به همراه داشته باشد. مديران فدراسيون فوتبال نتوانستند در نهايت مجوز حضور عليرضا جهانبخش، سردار آزمون و سعيد عزت‌اللهي را از باشگاه‌هاي الكمار هلند و روستوف روسيه بگيرند. همه مي‌دانند كه حضور اين سه بازيكن مي‌توانست كمك زيادي به تيم خاكپور بكند. اما به دليل اينكه مسابقات قهرماني اميدهاي آسيا در تقويم فيفا جايي ندارد، باشگاه‌هاي اروپايي با حضور بازيكنان ايراني خود در اردوي تيم اميد مخالفت كردند تا خاكپور مجبور شود فقط روي بازيكناني حساب باز كند كه در ليگ برتر ايران شاغل هستند. نكته اميدوار‌كننده درباره شرايط تيم اميد اما اين است كه اكثر بازيكنان دعوت شده به اردو در سال جاري از بهترين‌هاي فوتبال ايران و بازيكن ثابت تيم باشگاهي خود در ليگ برتر بوده‌اند. محمد خاكپور هم در تمام هفته‌هاي گذشته در مصاحبه‌هايش اعلام كرد كه اميد زيادي به اين تيم دارد و حتي احمد نوراللهي، هافبك آماده پرسپوليس را به دليل اينكه در اردوي بندرعباس تيم را همراهي نكرد خط زد تا ليست غايبان مشهور تيم اميد بعد از آزمون، جهانبخش و عزت‌اللهي چهار نفره شود!تمام بازيكنان هم درشرايط كنوني و در فاصله سه روز مانده به نخستين مسابقه تقريبا از آمادگي قابل توجهي برخوردارند. تنها نگراني كادر فني از وضعيت آمادگي روزبه چشمي كاپيتان تيم اميد بود كه اخيرا با توجه به آسيب‌ديدگي بيني اين بازيكن برايش ماسك محافظ مخصوص سفارش داده‌اند و به اين ترتيب چشمي مشكلي براي همراهي تيم در مسابقات نخواهد داشت. ضمن اينكه هنوز هم اميدواري‌هايي وجود دارد كه سردار آزمون، عليرضا جهانبخش و عزت‌اللهي بتوانند در لحظات آخر به اردوي تيم اميد ملحق بشوند. اتفاقي كه احتمال آن خيلي كم خواهد بود.
    
مساله حائز اهميت در شرايط كنوني اين است كه اين تيم اميد جدا از هر نتيجه‌اي كه در مسابقات قهرماني آسيا كسب خواهد كرد به هيچ عنوان نبايد بعد از مسابقات فراموش شود. اشتباهي كه در تمام 40 سال گذشته شاهد آن بوديم و همين مشكلات مديريتي در حمايت تيم اميد بود كه باعث شد در تمام سال‌هاي اخير تيم اميد نتواند جواز حضور در المپيك را به دست بياورد. ضمن اينكه سال گذشته همين تيم اميد با هدايت نلو وينگادا بدترين نتايج تاريخ فوتبال ايران را در بازي‌هاي آسيايي به دست آورد و در نهايت اين وينگادا بود كه با گرفتن پولش از ايران رفت. حالا كه محمد خاكپور بدون هيچ قراردادي در تمام ماه‌هاي گذشته با كمك همكارانش تيم اميد را با تمام كم و كاستي‌ها آماده حضور در مسابقات كرده، بايد بدون توجه به نتيجه نهايي حمايت كافي از تيم صورت بگيرد. ضمن اينكه در تمام ماه‌هاي گذشته روند آماده‌سازي تيم اميد با حاشيه‌هاي بسيار زيادي همراه بوده است و اين اواخر هم اختلافات شديد محمد خاكپور و علي كفاشيان و مصاحبه‌هاي تندي كه سرمربي تيم اميد عليه رييس فدراسيون انجام داد همه‌چيز را تحت تاثير خود قرار داد. با تمام اين فراز و نشيب‌ها اما مي‌توان به اين تيم اميد، اميدوار بود. آنها پسران ايران هستند و مي‌توانند با طلسم‌شكني كاري كنند كارستان و بعد از 40 سال حضور در المپيك را به مردم و فوتبال ايران هديه كنند! البته اگر در اين مدت برگزاري مسابقات، حمايت‌هاي مادي و معنوي كامل از آنها توسط مسوولان ورزش كشور انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون