• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

محسن رهامي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

براي جذب راي‌هاي خاكستري برنامه داريم

گروه احزاب|  با شروع روند بررسي احراز صلاحيت‌ها محسن رهامي، رييس كارگروه تعامل و رايزني شوراي عالي سياستگذاري خبر از تشديد اقدامات تعاملي ميان كارگروه تعامل شوراي عالي و نهادهاي اجرايي و نظارتي مي‌دهد. او با اشاره به اينكه پس از ابلاغ صلاحيت كانديداها در زمان مقرر شده براي اعتراض‌ها، كارگروه تعامل مسائل را پيگيري خواهد كرد، عنوان مي‌كند كه تاكنون نيز از روند تعاملات راضي هستند. اين عضو شوراي عالي سياستگذاري و فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه بايد اميد و نشاط انتخاباتي براي حضور حداكثري مردم ايجاد شود و شايعاتي كه اين روزها مبني بر عدم احراز صلاحيت برخي افراد منتشر مي‌شود را عامل از بين برنده اميد مردم مي‌داند.

  حركت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا اين جريان تاكنون با توجه به زمان‌بندي مقرر پيش رفته يا خير؟
از ابتدا تمهيداتي در شوراي هماهنگي جريان اصلاحات براي انتخابات انديشيده شد. كم‌كم هماهنگي‌ها توسعه پيدا كرد و درقالب كميته راهبردي اصلاح‌طلبان و شوراي عالي سياستگذاري به كار خود ادامه داد. سياست‌هاي كلان از همان ابتدا تعيين شد و پس از آن به تبيين جزييات سازوكار لازم براي انتخابات پرداخته شد. تاكنون بر اساس برنامه‌ريزي‌هايي مقرر شده براي انتخابات مجلس پيش رفته‌ايم. به طور مشخص در كار گروه تعامل و رايزني‌هاي حقوقي تلاش شد تا مطابق با زمانبندي با نهادهاي اجرايي و نظارتي تعامل داشته باشيم. تعامل‌هايي با نهادهاي نظارتي و اجرايي بايد انجام مي‌شد كه شد و با اعضاي شوراي نگهبان ديدارهايي انجام شد. تقسيم بندي‌هايي در اين رابطه براي استان‌ها و شهرستان‌ها پيش‌بيني شد تا كار با سرعت بيشتري ادامه يابد. اكنون نيز تا جاي قابل قبولي جلو رفته است. در استان‌ها بايد افراد را تشويق به ثبت‌نام در انتخابات مي‌كرديم. اين كار در سفرهاي استاني در كارگروه تعامل تا حد مطلوبي پيگيري شد. كساني كه پيش‌بيني مي‌شد تاييد صلاحيت شوند به ميدان آمدند. كساني كه تمايلي به ثبت‌نام نداشتند، توسط احزاب و تشكل‌ها براي حضور در انتخابات دعوت شدند. كار‌ها به صورت موردي انجام شده و هر جا هم كه مشكلي پيش آمده وارد شده‌ايم. بنابراين به لحاظ زمان‌بندي حرف مجموعه دوستان اصلاح‌طلب مناسب و در چار چوب زمانبندي بوده است.
  روند احراز صلاحيت‌ها آغاز شده است. با توجه به تعاملاتي كه كارگروه تعامل و رايزني شوراي عالي سياستگذاري داشته است، اين روند را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا نتيجه تعاملاتي كه داشتيد را اين روزها مي‌بينيد؟
تعاملاتي در دو سال اخير براي انتخابات داشتيم. جلساتي كه آيت‌الله يزدي و ديگر اعضاي شوراي نگهبان، وزارت كشور و وزارت اطلاعات داشتيم، موثر بوده است. در اين مرحله از احراز صلاحيت‌ها كه مربوط به هيات‌هاي اجرايي مي‌شود، اميدواريم بخش زيادي از ثبت‌نام‌كنندگان احراز صلاحيت شوند و اين روند در هيات‌هاي نظارتي هم ادامه پيدا كند. اگر هم مواردي در هيات‌هاي اجرايي و نظارتي مشكلي پيش بيايد، اسامي آنها را تهيه كرده و تعاملاتي در اين راستا را پيگيري خواهيم كرد. احراز صلاحيت‌ها در شهرستان‌ها با امضاي فرماندار هر حوزه ابلاغ خواهد شد. پس از آن اعتراضات را از طريق كارگروه رايزني و تعامل پيگيري خواهيم كرد.
  بنابراين روند تعامل در اين روزها ادامه دارد؟
بله. در فرصت زماني احراز صلاحيت‌ها سنگين‌تر هم مي‌شود. تعامل با شوراي نگهبان، هيات‌هاي اجرايي وزارت كشور همچنان ادامه خواهد داشت. همچنين تعاملات با احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها نيز به عهده كارگروه تعامل است و تمام وقت تلاش مي‌شود تا اين بخش از فعاليت انتخاباتي اصلاح‌طلبان به خوبي پيش رود.
  تعامل با رسانه‌ها و احزاب در چه رابطه‌اي است؟
ارتباط با احزاب به اين خاطر است كه اصلاح‌طلبان ليست واحدي در سراسر كشور داشته باشند. همچنين تلاش مي‌شود تا در بين مجموعه اصلاح‌طلبان جدايي ايجاد نشود. با احزاب ميانه و مستقل تعامل صورت گرفت تا احزابي كه به اصلاح‌طلبان نزديك هستند، ليست جداگانه‌اي ندهند. تلاش شده تا اخلاق حرفه‌اي و برادري حزبي در انتخابات رعايت شود و همچنين با احزاب اصولگرا تعاملاتي داشته باشيم تا قواعد اخلاقي در جريان رقابت انتخاباتي حفظ شود.
     با كدام‌يك از احزاب اصولگرا تعامل داشتيد؟
با اكثر احزاب اصولگرا به ترتيب اهميت تعاملاتي صورت گرفت. ليستي از احزاب را تهيه كرده و تقسيم كار شد. همه دوستان در ليست هستند. به ترتيب اهميت با اصولگرايان نيز ديدار خواهيم داشت.
    احزاب معتدل اصولگرا؟
بيشتر احزاب معتدل اين جريان به ترتيب اولويت‌ها و تاثيرگذاري اين كار را انجام مي‌شود.
     آيا از احزاب اصولگرا براي رايزني با نهادهاي نظارتي كمك مي‌گيريد؟
خير. اين تعاملات بيشتر در جهت برگزاري انتخاباتي رقابتي است و تلاش مي‌شود تا فضاي آرام سياسي كشور حفظ شود. در جهت اينكه فضاي اعتدالي كه در سال 92 در كشور ايجاد شد در اين انتخابات نيز حفظ شود و از بروز اختلافات جلوگيري كنيم.
     تعاملاتي كه در استان‌ها بوده چه روندي را طي مي‌كند؟
هماهنگي با استان‌ها را بيشتر از طريق شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبان استان سعي در پيگيري داريم. تهران دخالت چنداني در امور آنان نخواهد داشت. مگر اينكه در مواردي مشكلات در استان حل نشود و مجبور به ورود باشيم. تا به حال نيز روند استان‌ها نتيجه خوبي داشته است.
     واگذاري تصميم‌گيري‌ها به اصلاح‌طلبان استان را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا تا به حال در استان‌ها نتيجه مطلوبي داشته يا خير؟
اين روش باعث مي‌شود كه اصلاح‌طلبان استان‌ها احساس تحقير، توهين و اجباري از بالادست بر خود احساس نكنند و تصميم‌گيرندگان اصلي در مورد ليست حوزه‌هاي انتخابيه اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب همان مكان باشد. اگر مساله و مشكلي در حوزه انتخابيه حل نشد به سطح استان مي‌آيد و اگر آنجا نيز حل نشد به مركز منتقل خواهد شد. در هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري با همكاري كارگروه تعامل اين شورا مشكلات حل مي‌شود. در واقع مركز در نهايت ممكن است دخالتي داشته باشند.
     بنا بود كه آيين‌نامه‌اي از مركز براي استان‌ها ابلاغ شود. اين آيين‌نامه‌ها در چه رابطه‌اي بودند؟
تمام آيين‌نامه‌ها در رابطه با سياست‌هايي كه در استان‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده و درباره اولويت‌بندي كانديداها، اخلاق انتخاباتي، روش‌هاي حل اختلافات در شوراي عالي به تصويب رسيد و مورد به مورد به استان‌ها و شهرستان‌ها و احزاب و تشكل‌هاي عضو شوراي عالي سياستگذاري ابلاغ شده است.
     در مورد ويژگي‌هاي كانديداهاي اصلاح‌طلب نيز مواردي در آيين‌نامه‌ها ذكر شده است؟
بله. ويژگي‌ها و اولويت‌بندي‌هاي مجلس در يك جلسه به تفصيل در شوراي عالي سياستگذاري تصويب نهايي شد و به استان‌ها ابلاغ شد.
     اين اولويت‌ها دقيقا چه بوده است؟
آيين‌نامه‌ها مفصل هستند. مشخصا بر اساس نيازهاي مجلس دهم، تخصصي كه مجلس آينده به آن نياز دارد؛ ديگر صلاحيت‌هاي فردي لازم از جمله توانايي‌هاي علمي و فردي اشخاص همچنين سوابق تجربي و مديريتي و تعادلي كه بايد بين اقشار جنسيتي و صنفي رعايت شود؛ همه از مواردي است كه در آيين‌نامه‌ها به طور مشخص ابلاغ شده است. جوانان و زنان در مجلس آينده نقش موثري خواهند داشت. براساس آيين‌نامه‌هايي كه در شوراي عالي سياستگذاري تبيين شده بر اساس موقعيت و شرايط خاص زمان كنوني برنامه‌ها را تبيين مي‌شود. بايد ديد كه هريك از آيين‌نامه‌ها و برنامه‌ها چقدر در استان‌ها و شهرستان‌ها عملي است. با توجه به شرايط هر مكان ممكن است اين سياست‌ها به طور خاص مورد توجه قرار گيرد. ممكن است فردي كه از نظر ما صلاحيت خوبي داشته باشد در حوزه مربوطه مقبوليت بالايي نداشته باشد. به هر حال تشخيص نهايي نيز با شوراي اصلاح‌طلبان هر استان است.
      نظرتان درباره برنامه‌هايي كه نامزدهاي انتخاباتي بايد به مردم اعلام كنند و شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان چيست؟
شعارها بعد از انتخاب به اصلاح‌طلبان استان ابلاغ مي‌شود و بومي كردن شعارها به عهده شوراي اصلاح‌طلبان هر استان خواهد بود.
     در مورد برنامه‌هاي جامع‌تري كه اصلاح‌طلبان در صورت پيروزي احتمالي و گرفتن اكثريت مجلس آينده پيش مي‌گيرند نيز جلساتي بوده است؟
با اين فرض كه در مجلس آينده دست بالا را داشته باشيم، سرفصل برنامه‌ها بررسي شده است. البته برنامه‌هاي ما عمدتا در راستاي اجراي برنامه‌هاي ششم توسعه است و در جهت اجراي برنامه‌ها و سياست‌هاي كلي نظام خواهد بود. ما بخش‌هايي را طراحي كرده‌ايم. همكاري با دولت و همكاري با مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوباتي را براي مجلس آينده در نظر گرفته‌ايم.
     براي برگزاري انتخاباتي رقابتي و حضور حداكثري مردم در انتخابات چه كارهايي بايد انجام شود؟
تلاش مي‌شود در تهران و استان‌ها مردم به آينده انتخابات اميدوار شوند تا همه مردم بتوانند در تعيين سرنوشت كشور موثر باشند. براي جذب راي‌هاي خاكستري تلاش خواهيم كرد. با حضور بزرگاني چون آيت‌الله هاشمي، سيد حسن خميني و ديگر بزرگان اصلاحات در ايجاد فضاي اميد در كشور و جلوگيري از يأس مردم مي‌كوشيم. اين روزها ديده مي‌شود كه برخي با پخش شايعاتي مبني رد صلاحيت‌هاي بزرگان اصلاحات و افراد موثر تلاش مي‌كنند تا فضايي از يأس و نااميدي ايجاد كنند. برخي سايت‌ها اخباري مبني بر رد صلاحيت برخي اصلاح‌طلبان منتشر كرده‌اند. در حالي كه هيچ يك از آن درست نبوده است. اين فضاسازي‌ها براي ايجاد يأس و نااميدي و تشتت است. وظيفه ما در اين رابطه ايجاد روحيه اميد و نشاط انتخاباتي در مردم است. بايد از هر اقدامي كه موجب تشتت در بين اصلاح‌طلبان مي‌شود، جلوگيري كنيم. اكنون وظيفه شوراي عالي سياستگذاري وظيفه‌اي سنگين است. در كميته تعامل و رايزني براي حل اين مشكلات تلاش مي‌شود، ديده شده درباره اعضاي شوراي عالي سياستگذاري انتخابات نيز شايعاتي پخش مي‌شود. آنها تلاش مي‌كنند كه بگويند در تهران تفرقه وجود دارد. بايد از اين مساله جلوگيري كنيم تا توجه به شايعات نباشد و خبرهاي واقعي را از هيات رييسه و اعضاي شوراي عالي سياستگذاري منتشر كنيم. بايد كمك كنيم تا فضاي نشاط و پرشور انتخاباتي از بين نرود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون