• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3441 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۶ دي

مهم‌تر از برجام

سيد علي ميرفتاح

برجام خيلي كارها مي‌تواند بكند اما متاسفانه خيلي از كارها را هم نمي‌تواند بكند. من مدافع برجام، حتي جشن برجامم اما مي‌دانم كه عده زيادي نشسته‌اند تا گاف بگيرند و همه آنچه را قرار است بشود و نمي‌شود سر برجام و دولت و طرفداران دولت خراب كنند. يعني مترصد اين نشسته‌اند كه از ندانم‌كاري كنگره امريكا تا ركود مسكن در تهران را تمام و كمال سر برجام و خوش‌خيالي طرف‌هاي ايراني بشكنند. مردم خوب يا بد، پنهاني يا آشكار به برجام اميد بسته‌اند و حتي ذوق دارند كه زودتر برجام عملياتي شود اما از آن طرف مخالفان جدي برجام حاضر به يراقند تا از روز اول برجام حتي قبلش آيه يأس بخوانند و عين آقاي كلامب ترجيع‌بند ما «موفق نمي‌شويم» را سر بدهند. از يك جهاتي راست مي‌گويند و من هم با ايشان هم‌عقيده‌ام كه تمام و كمال موفق نمي‌شويم.
ما تا حدودي از شر تحريم‌ها خلاص مي‌شويم و از اين بايكوت ناجوانمردانه درمي‌آييم. خيلي هم خوب. خوش شانس باشيم شركت‌هاي درست و حسابي پشت مرز بخوابند براي سرمايه‌گذاري. آمدن مقدار معتنابهي پول از حيث ظاهر هم شده تغييراتي در زندگي‌مان ايجاد خواهد كرد. ان‌شاء‌الله.
مهم‌تر از همه، خوش‌شانس اگر باشيم، دست دلال‌ها از سرمان كوتاه خواهد شد. هرچند به همين آساني‌ها هم نيست. اين وضع بنزين زدن غيررسمي توي فرودگاه‌ها از بين مي‌رود و ناوگان هوايي‌مان قدري‌ تر و تازه مي‌شود. اقتصاد هم مي‌گويند احتمالا تكاني مي‌خورد. اما اگر فكر كنيد از قبل برجام سازمان اداري ما هم سامان مي‌يابد و ممكن است بعضي مديران نالايق كنار گذاشته شوند اشتباه مي‌كنيد. به عنوان مثال اتفاقاتي كه در استانداري تهران افتاد ربطي به برجام ندارد و هر لحظه در اكثر شهرهاي بزرگ نظير آنچه در تهران و مشهد اتفاق افتد ممكن است اتفاق بيفتد و هزينه روي دست ملت بگذارد. دله‌دزدي‌هايي كه در بعضي بانك‌ها اتفاق افتاده ربطي به برجام ندارد.
 لااقل مستقيم ربطي به برجام ندارند. اينكه بعضي‌ها دست‌شان كج است و خود را شريك بيت‌المال مي‌دانند ربطي به برجام ندارد. اينكه بعضي مديران چيزي از كاري كه بر مصدرش نشسته‌اند نمي‌دانند ربطي به برجام ندارد. اگر آموزش و پرورش عيب و ايراد دارد گناه امريكايي‌ها و اروپايي‌ها نيست، توافق با آنها هم چيزي را عوض نمي‌كند. قبول دارم كه در فضاي شلوغ‌كاري و غوغا و تحريم دست سوءاستفاده خيلي‌ها باز مي‌شود و از آب گل آلود ماهي مي‌گيرند اما حقيقت اين است كه عمده مشكلات ما ربطي به تحريم ندارد و برجام هم نمي‌تواند آنها را حل و فصل كند. بعضي عادت‌هاي زشت اداري ما چه دخلي به برجام دارد؟ اگر يكي هست كه سر كارش كار مردم را راه نمي‌اندازد و از آنها حق حساب مي‌خواهد برجام هم باشد يا نباشد همين كار زشتش را ادامه مي‌دهد. اگر يكي هست كه از موقعيت شغلي‌اش سوءاستفاده مي‌كند و ناموسي و مالي براي مردم ايجاد زحمت مي‌كند ربطي به برجام ندارد.
برجام را كوچك نمي‌كنم و زحمت ظريف و تيمش را نديده نمي‌گيرم. دولت انصافا گل كاشت و خيلي هم زود دستمزدش را مي‌گيرد اما عرضم اين است كه دولت يك فكري هم بايد براي مديران مياني خود بكند و خود را از اين وضعيت بدي كه در آن گرفتار آمده نجات دهد. چيز زيادي دست دولت نيست؛ با اين همه، توقعي كه از دولت مي‌رود زياد است. ضمن اينكه همين اندكي هم كه دست دولت است در كنهش برويد مي‌بينيد دست دولت نيست. اين مدير مياني استانداري كه از زمان دولت قبل در آن تشكيلات مانده بود نماد كثيري از مديران مياني و دولتي است. بديل و نظير زياد دارد. در هر اداره دولتي را باز كنيد كلي مدير و كارمند مي‌بينيد كه دل‌شان با دولت نيست سهل است روحيه ضد اعتدال ضد تدبير و ضد اميد دارند. دولت تا تكليفش را با اينها معلوم نكند نمي‌تواند چنان كه شايسته است از برجام بهره ببرد. با تعارف و تشريفات نمي‌شود القاي جشن و سرور كرد. با شعار نمي‌شود به مردم قبولاند كه آغاز فصلي خوش و خرم رسيده.
احتياج به يك همفكري و همدلي بزرگ و ملي است تا واقعا ميوه برجام به ثمر بنشيند. در غير اين صورت هر روز يك چيزي را بهانه مي‌كنند تا برجام را بي‌اهميت جلوه دهند. برجام بي‌اهميت نيست اما مهم‌تر از برجام هم وجود دارد. مهم‌تر از برجام همين جلوگيري از فساد و تبعيض و رانت‌خواري است. مهم‌تر از برجام كوتاه كردن دست مديران نا لايق و پاچه خوار است. مهم‌تر از برجام همدلي و همفكري مردم با دولت است كه از آغاز سال جديد به بهانه‌هاي واهي به تعويق افتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون