• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

سخنگوي سازمان انرژي اتمي:

از حق غني‌سازي صرف‌نظر نمي‌كنيم

بهروز كمالوندي در برنامه «متن، حاشيه» شبكه سوم سيما درباره روند مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه 1+5 گفت: امروز نسبت به يك سال پيش خيلي جلو آمده‌ايم ولي مسائلي هست كه بايد صحبت شود. مسائل حقوقي، فني و سياسي بايد بحث شود و ديدگاه‌ها خيلي به هم نزديك شده است. وي با بيان اينكه آقايان اميري و رحيميان از همكاران سازمان انرژي اتمي در كنار تيم مذاكره‌كننده ايران حضور دارند، گفت: مذاكرات در حال ادامه پيدا كردن است ولي بايد ديدگاه‌ها به هم نزديك‌تر شود هرچند كه راهي طولاني تاكنون پيموده شده است. گزيده‌هايي از صحبت‌هاي بهروز كمالوندي در پي مي‌آيد:
 طرف مقابل خواستار تعطيلي رآكتور تحقيقاتي اراك و فردو شده است ولي هم‌اكنون ديگر بحث تعطيلي اين مركز از سوي آنها مطرح نمي‌شود همچنين ميزان غني‌سازي هم اختلافات بعدي بين دوطرف است.
 گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خوبي نشان داده كه ايران به تعهدات خود پايبند بوده است.
 به هيچ‌وجه از حقوق خود به‌خصوص در مورد حق غني‌سازي صرف‌نظر نخواهيم كرد.
 در توافقنامه به صراحت در خصوص عدم نصب اجزا در رآكتور اراك اشاره و هيچ صراحتي نسبت به خريداري اجزا نشده است.
 بعد از رويت مدارك ادعايي آژانس در مورد سايت مريوان به مسوولان آژانس اعلام كرديم كه اين مدارك جعلي است و به نظر مي‌رسد اين مدارك از سوي صهيونيست‌ها ارايه شده است.
 16 مورد از 18 سوال آژانس از تهران پاسخ داده شده و خاتمه پذيرفته است.
 ايران دليلي براي ارايه مبلغ اضافي درخواستي مدنظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي بازرسي‌هاي بيشتر نمي‌بيند، تهران با بازرسي‌هاي اضافي مخالف است پس پولي هم براي اين موضوع پرداخت نخواهد كرد.
 سازمان انرژي اتمي در حال انجام تست هزار عددي سانتريفيوژهاي نسل 2 است و تنها كاري كه سازمان براساس تعهداتش انجام نمي‌دهد تزريق گاز به دستگاه‌هاي سانتريفيوژ جديد است و اين اقدامي ناشي از حسن نيت و موقتي است.
 هيچ اورانيومي از جمهوري اسلامي ايران خارج نخواهد شد، حتي وقتي فضاي سياسي آينده بازتر شود ممكن است حتي اورانيومي از خارج از كشور به داخل آورده شود.
 جمهوري اسلامي ايران هيچگاه قطعنامه‌هاي سازمان ملل را قبول نداشته و قرارداد و تفاهمنامه جديد با مسكو در موضوع همكاري‌هاي هسته‌يي نيز هيچ مشكلي با قطعنامه‌هاي صادر شده ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون