• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3446 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ بهمن

الياس حضرتي:

نسبت به تغيير شرايط اميدواريم

الياس حضرتي، مديرمسوول روزنامه اعتماد و رييس كميته رسانه و تبليغات ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان استان تهران معتقد است كه اصلاح‌طلبان با وجود ماجراي رد صلاحيت‌ها همچنان بايد با شتاب به فعاليت‌هاي انتخاباتي خود ادامه دهند. متن كامل گفت‌وگو با الياس حضرتي به شرح زير است:
   با توجه به اينكه شما مسوول تبليغات اصلاح‌طلبان تهران هستيد، واكنش‌تان نسبت به ردصلاحيت‌هاي گسترده‌اي كه اعلام شد، چيست؟
بايد بگويم كه رد صلاحيت‌هاي اعلام‌شده به اين شكل به نظرم غيرمنتظره بود. نمي‌دانم كه شوراي نگهبان بر اساس چه موارد، رويه و استدلالي در اين حد و سطح، كانديداهاي انتخابات هفتم اسفندماه را رد صلاحيت كرد. از طرفي بايد بگويم كه شايد اين اقدام عكس‌العملي از سوي شوراي نگهبان بود، در باب دست باز برخورد كردن هيات‌هاي اجرايي نسبت به افرادي كه براي انتخابات ثبت‌نام كرده بودند.
   هيات‌هاي اجرايي چطور برخورد كرده بودند كه شوراي نگهبان خواسته وارد برخورد تقابلي شود؟
در هيات‌هاي اجرايي، آنها يك مقداري با تساهل و تسامح برخورد كردند و بر همين اساس شايد شوراي نگهبان تصميم گرفته تا سختگيري بيش از حد متوسط نسبت به افراد ثبت‌نام كرده در انتخابات داشته باشد. رد صلاحيت‌ها به حدي گسترده بود كه در هر استان و شهرستاني تقريبا نيروهاي اصلي، شاخص و سابقه‌دار كه عمدتا اصلاح‌طلب نيز بودند، متاسفانه رد صلاحيت شدند و بايد با فانوس دنبال دوستاني گشت كه باقي مانده‌اند. به هر حال اميدوارم همه كانديداها با صبر و حوصله از تمام ظرفيت‌ها و راه‌هاي قانوني براي پيگيري احقاق حق‌شان استفاده كنند. همان‌طور كه خود بنده هم بعد از رد صلاحيت، از  اين  ظرفيت  استفاده  مي‌كنم.
  اميدي به تغيير رويه شوراي نگهبان داريد؟
شايد بهتر باشد كه در رويه فعلي شوراي نگهبان مقداري با نگاهي بزرگوارانه برخورد كند. اگر اين اتفاق بيفتد، شوراي نگهبان مي‌تواند فضايي كه به وجود آمده را ترميم كند. خوب است بدانيم كه ما در پروسه برگزاري انتخابات از هفته‌هاي گذشته، هم در مرحله ثبت‌نام، شاهد شور و شوق بالايي در ميان افراد و چهره‌هاي سياسي بوديم و هم در بحث برخورد هيات‌هاي اجرايي شاهد برخوردهاي مناسبي بوديم اما همچنان نسبت به تغيير شرايط اميد داريم. ان‌شاءالله شوراي نگهبان فيلترش را درشت‌تر و با صبر و حوصله بيشتري تنظيم كند تا بتوانيم انتخابات باشكوهي را كه در قد و قواره نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران است، رقم بزنيم. از طرفي آرزوي مقام معظم رهبري هم كه مشاركت حداكثري در سايه يك رقابت حداكثري بوده است، را برآورده كنيم. بايد به اين نكته هم اشاره شود كه شوراي نگهبان علاقه‌مند است كه انتخابات امسال از دوره‌هاي قبل متفاوت‌تر باشد و با يك مشاركت حداكثري صورت بگيرد اما بايد بداند كه مشاركت حداكثري با مشاركت دو طرف صورت مي‌گيرد.
  توصيه شما به فعالان و چهره‌هاي سياسي رد صلاحيت شدند، چيست؟
بايد به تمام فعالان و چهره‌هاي سياسي كه با شور و شوق خيز برداشته بودند تا وارد انتخابات شوند، تاكيد كنم وارد فضاي شك و ترديد نشوند و نااميدي را كنار بگذارند. آنها بايد بدانند كه سياست فراز و فرود‌ها و افت و خيز‌هاي زيادي دارد. تجربه سياست، گاهي شيرين است و گاهي تلخ. هر فردي كه در عرصه سياست تجربه دارد، مي‌داند كه سياست، واقعيت‌هاي تلخ روي زمين است و هميشه يك جاده مستقيم يا اتوبان آسفالت‌شده نيست. لذا با درك واقعيت‌هاي ميدان سياست بايد با همان شوق و شور به ساماندهي بپردازند و مشغول فعاليت‌هاي گذشته خود باشند. به كانديداهاي رد صلاحيت‌شده توصيه مي‌كنم انگيزه‌شان كم نشود، هم در ميدان انتخابات با تمام توان و با همان شور و شوق ديروز ظاهر شوند و حضور داشته باشند و هم اينكه در پيگيري احقاق حق‌شان كوتاهي نكنند و از تمام ظرفيت‌هاي قانوني استفاده كنند.
  به نظرتان در اين شرايط موضع و عملكرد دولت آقاي روحاني بايد چگونه باشد و چه نوع استراتژي‌اي بايد در زمين سياست داخلي كشور اتخاذ كند؟
قدرت دولت كم نيست، اما در اين بحث فقط قدرت لابي‌گري دولت مي‌تواند نتيجه‌بخش باشد. كانديداها و مردم منتظرند كه دولت در اين مقطع چه رفتاري از خود بروز مي‌دهد. بايد بدانيم كه در كنار پرونده درخشاني كه دولت در سياست خارجي براي خودش كسب كرد، پرونده حوزه داخلي را هم به عنوان مكمل داشته باشد تا تصوير خوب و جذابي براي مردم ارايه دهد. دولت مي‌تواند با اقدام در سطح رهبري، با صحبت و درخواست از ايشان باعث شود تا رهبري به شوراي نگهبان توصيه كنند كه با صبر و حوصله بيشتري نسبت به تاييد صلاحيت‌ها اقدام شود. همچنين دولت يازدهم مي‌تواند با مذاكره با اعضاي شوراي نگهبان و شخصيت‌هاي تاثيرگذار در اين شورا، باعث تاييد صلاحيت كانديداهاي انتخابات شود. دولت بايد بداند كه در اين مقطع، در يك آزمون سخت و تاريخي قرار گرفته است. به نظرم اگر دولت روحاني نتواند در اين مقطع از وظايف و اختيارات قدرت لابي‌گري خودش استفاده كند و نتواند از حقوق حقه كانديداها و ملت پشتيباني كند، با يك سوال اساسي در توانايي‌اش در حوزه داخلي روبه‌رو مي‌شود. ضمن اينكه مجلس آينده اگر از آن تندروها شود، دولت با مشكلاتي براي اجراي برنامه‌هايش روبه‌رو مي‌شود. لازمه ادامه قدرتمند دولت يازدهم و اجراي برنامه‌ها و موفقيتش اين است كه يك مجلس مستقل، پخته و كارآمد در كشور ايجاد شود، اما اگر دولت نتواند در مواردي كه نام بردم، موفق شود و نتواند زمينه اجراي برگزاري انتخاباتي پرشور را ايجاد كند به نظرم در بخش سياست داخلي با عدم موفقيت روبه‌رو مي‌شود.
  جاي تعجب دارد كه در ميان افراد رد صلاحيت شده بسياري از چهره‌هاي باسابقه انقلابي حضور داشتند. فكر نمي‌كنيد اشتباهي صورت گرفته باشد؟
من خيلي متاثر شدم كه تعداد زيادي از چهره‌هاي باسابقه، انقلابي و موثر در انقلاب رد صلاحيت شدند. آنچه مي‌بينيم، ‌يك سوءتفاهم و يك سكته مختصر در بحث مربوط به رد صلاحيت‌ها به وجود آمده. اينكه من يا امثال من رد صلاحيت شده‌اند، جاي تعجب دارد. بالاخره همه حضرتي را مي‌شناسند و مشي اعتدال و اصلاحات او را مي‌دانند. همه مي‌دانند كه الياس حضرتي علاقه‌مند و معتقد به ارزش‌هاي انقلاب است، مي‌دانند كه چه فداكاري‌هايي در انقلاب و نظام داشته. خوشبختانه هم طيف اصولگرا و هم دوستان اصلاح‌طلب با بنده آشنا هستند و از سابقه من باخبرند. متاسفانه امثال من در رد صلاحيت‌ها زيادند. ‌البته مساله خيلي مهمي نيست و به هيچ‌وجه نبايد در روحيه و اراده جوانان فعال ما كه در ميدان انتخابات حضور دارند و همين طور مردم رشيد ايران كه براي حضور پاي صندوق‌هاي راي آماده مي‌شوند، خللي وارد شود. تمام كانديداها با تمام توان در جهت پيگيري حق ضايع شده شان تلاش خواهند كرد. در كنار اين موضوع بايد تجربه گذشته را، ‌چراغ راه آينده قرار دهيم. همان‌طور كه هاشمي‌رفسنجاني را در انتخابات گذشته، ‌رد صلاحيت كردند و ما قهر نكرديم و نااميد نشديم و همه دست به دست هم داديم و رييس‌جمهوري را انتخاب كرديم كه امروز بعد از دو سال و اندي كارنامه‌اش قابل دفاع است و جريان تند اصولگرا به‌شدت از دستش عصباني است. نكته ديگر كه بايد اشاره شود، ‌اين است كه هدف آنها از رد صلاحيت‌ها چيست. ما با نااميد شدن و قهركردن، ميدان را براي آنها بازمي‌گذاريم، ‌در حالي كه در بدترين شرايط اگر چهره‌هاي مشهور اصلاح‌طلب برنگشتند، از ميان بقيه كانديداهاي تاييد صلاحيت شده اصلاح‌طلب، مي‌توان ليست جمع و جور و قابل دفاعي تهيه كرد. در هر شرايطي، ‌نبايد مايوس شد كه هدف دوستان آن طرف همين است. همين‌طور نبايد دست از تلاش و يارگيري برداشت و همچنان با شتاب و توفنده به فعاليت‌هاي انتخاباتي بپردازيم و در هفتم اسفندماه شاهد يك رقابت جدي و باشكوه باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون