• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3448 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۴ بهمن

ايران و چين دور تازه‌ همكاري‌هاي راهبردي خود را در سفر شي‌جي‌پينگ به تهران طراحي كردند

رفيق تحريم شريك برجام

روحانی: برای 10 سال آینده تا حجم ۶۰۰میلیارد دلار مبادلات داریم

گروه سياسي| نخستين ميزباني ايران در دوران پسا‌برجام با ميهماني از شرق آسيا رقم خورد. چين كشوري كه نامش با اقتصاد تحريمي ايران پيوندي چند‌ساله دارد، ديگربار پس از 14 سال ميهمان‌نوازي ايرانيان را با لغو تحريم‌ها و سرآغاز دوران جديدي در اقتصاد جهاني تجربه مي‌كند. ديروز و در كاخ سعدآباد، حسن روحاني مراسم استقبال از يكي از شش قدرت برتر جهان را با پيشنهاد تدوين سند جامع همكاري‌هاي 25 ساله به‌جا آورد؛ پيشنهادي كه البته از سوي رييس‌جمهور چين هم مورد استقبال قرار گرفت. روحاني كه از چين به عنوان كشوري ياد مي‌كند كه در روزهاي سخت در كنار ملت ايران بوده، اين رفتار را سرمايه‌اي مي‌خواند كه بايد در توسعه روابط دو جانبه مورد استفاده قرار بگيرد. مسائل منطقه‌اي و در صدر آن تروريست، از موضوعات ديگري بود كه در نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور ايران و چين مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. رييس‌جمهور جداي از مسائل اقتصادي، در موضوعات منطقه‌اي و در زمينه مقابله با تروريسم و افراطي‌گري چين را كشوري مي‌نامد كه مي‌تواند همكاري‌هاي سازنده و نزديكي با ايران داشته باشد. روحاني همچنين با تجليل از نقش سازنده و مثبت چين در مذاكرات ايران با 1+5 از عزم جمهوري اسلامي ايران براي ادامه راه و اجراي برجام مي‌گويد؛ عزمي مصمم تا روابط و همكاري‌هاي كشورمان با چين گسترش يافته و همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز نيز علاوه بر نوسازي رآكتور اراك، در ساير بخش‌هاي مختلف ارتقا يابد.

روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين با تاكيد بر اينكه فصل نويني در روابط پايدار و راهبردي تهران-پكن آغاز شده است، تسريع در تدوين سند جامع همكاري‌هاي 25 ساله دو كشور را ضروري دانستند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني و «شي جين پينگ» رييس‌جمهور خلق چين، صبح شنبه و در نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور، با اشاره به جزييات بيانيه مشترك مشاركت جامع راهبردي، اشتراك نظر تهران و پكن در زمينه ضرورت همكاري و هماهنگي نزديك براي مبارزه با تروريسم و حل و فصل مسائل كشورها و اختلافات منطقه‌اي از طريق سياسي و گفت‌وگو را مورد تاكيد قرار دادند.
رييس‌جمهور اسلامي ايران در اين نشست، روابط دو كشور را تاريخي، دوستانه و راهبردي توصيف كرد و اظهار داشت: چين همواره در روزهاي سخت در كنار ملت ايران بوده و اين رفتار دوستانه سرمايه‌اي است كه بايد از آن براي توسعه بيش از پيش روابط دوجانبه استفاده كنيم. روحاني با تاكيد بر آمادگي تهران براي انعقاد سند جامع همكاري‌هاي ‌بلندمدت و راهبردي بين تهران و پكن اظهار داشت: براي توسعه روابط دو كشور، دو طرف از اراده سياسي كاملي برخوردار هستند و ضرورت دارد اين اراده در ساير بخش‌ها به ويژه در عرصه اقتصادي نيز تقويت بيشتري يابد.
رييس شوراي‌عالي امنيت ملي با استقبال از تدوين سند جامع و اجرايي همكاري‌هاي ۲۵ ساله ميان دو كشور تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در تدوين اين سند، همكاري‌هاي لازم را تسريع كند تا اين سند هر چه زودتر نهايي و امضا شود. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به ظرفيت‌هاي مختلف توسعه همكار‌هاي تهران و پكن در همه بخش‌ها ازجمله صنعت، معدن، حمل و نقل، راه‌آهن، بنادر، فناوري‌هاي نو، فرهنگي و دانشگاهي، گردشگري، مسائل زيست‌محيطي و انرژي اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران همچنين آمادگي دارد در زمينه‌هاي مختلف از جمله بخش‌هاي پتروشيمي و پالايشگاهي در چين سرمايه‌گذاري مشترك داشته باشد. ضمن اينكه ايران از لحاظ جغرافيايي اين استعداد را دارد كه به هاب فعاليت‌هاي اقتصادي چين در منطقه خاورميانه و آسياي مركزي و قفقاز تبديل شود. روحاني همچنين از لزوم ايجاد تحول بزرگ در روابط اقتصادي دو كشور در فضاي پسابرجام و رفع تحريم‌ها خبر داد و گفت: پيش‌بيني مي‌كنيم رقم مبادلات اقتصادي تهران و پكن در ۱۰ سال آينده به ۶۰۰ ميليارد دلار ارتقا يابد.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود تروريسم را خطر بزرگي براي ملت‌هاي منطقه و جهان دانست و تاكيد كرد: تهران و پكن مي‌توانند همكاري‌هاي موثر براي تامين امنيت و ثبات منطقه را افزايش دهند و ما معتقديم كه مشكلات منطقه از جمله مشكلات سوريه، عراق و يمن راه‌حل نظامي ندارد و بايد از طريق سياسي حل و فصل شود. روحاني تصريح كرد: بايد مرزهاي ملي كشورها مورد احترام بوده و آينده هر كشوري به اراده مردم آن كشور واگذار شود. رييس‌جمهوري همچنين افزود: ايران و چين در زمينه مقابله با تروريسم و افراطي‌گري مي‌توانند همكاري‌هاي سازنده و نزديكي با يكديگر داشته باشند. روحاني همچنين با تجليل از نقش سازنده و مثبت چين در مذاكرات ايران با 1+5اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براي ادامه راه و اجراي برجام همچنان مصمم است روابط و همكاري‌هاي خود را با چين گسترش دهد و علاقه‌مند هستيم همكاري‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز را، علاوه بر نوسازي رآكتور اراك، در ساير بخش‌هاي مختلف نيز ارتقا دهيم.
«شي جين پينگ» رييس‌جمهور خلق چين نيز در اين ديدار با تبريك توافق بزرگ هسته‌اي به دولت و ملت ايران و اظهار خرسندي از سفر به تهران اظهار داشت: روابط تهران و پكن از جايگاه بسيار مهم و استراتژيكي برخوردار است و امروز اراده راسخ چين توسعه روزافزون روابط و همكاري‌هاي دو كشور در بخش‌هاي مختلف است. رييس‌جمهور چين با تاكيد بر لزوم ترسيم چشم‌انداز روشني براي آينده روابط دو كشور گفت: چين مصمم است مناسبات و همكاري‌هاي خود را بر پايه اعتماد متقابل و منافع مشترك دو كشور ارتقا دهد و در اين راستا به دنبال تدوين هر‌چه زودتر سند جامع و اجرايي همكاري‌هاي ۲۵ ساله با جمهوري اسلامي ايران هستيم. وي با بيان اينكه امروز براي توسعه روابط راهبردي تهران و پكن فرصت جديدي ايجاد شده است، اظهار داشت: چين در همكاري‌ و روابط خود با ايران به دنبال سود متقابل بوده و در مسير برد - برد حركت كرده است و آمادگي داريم با استفاده از فرصت به وجود آمده، چشم‌انداز درازمدتي را در زمينه روابط دو‌جانبه منطقه‌اي و بين‌المللي ترسيم كنيم.
«شي جين پينگ» در ادامه با تاكيد بر حمايت چين از حق استفاده صلح‌آميز ايران از انرژي هسته‌اي اظهار داشت: پكن آمادگي دارد در زمينه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي همكاري‌هاي خود را با جمهوري اسلامي ايران افزايش دهد. وي همچنين تاكيد كرد كه جمهوري خلق چين از عضويت دايمي ايران در سازمان همكاري‌هاي شانگهاي حمايت مي‌كند.

روابط ايران و چين راهبردي است
رييس‌جمهور همچنين در نشستي مطبوعاتي با رييس‌جمهور چين روابط دو كشور را راهبردي خواند و تاكيد كرد: در جريان مذاكرات، در حوزه‌هايي شامل «سياسي»، «همكاري اجرايي»، «انساني و فرهنگي»، «قضايي، امنيتي- دفاعي» و «منطقه‌اي و بين‌المللي» گفت‌وگو و توافقات گسترده‌اي حاصل شده است. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني پس از امضاي 17 سند همكاري ميان تهران- پكن، اظهار داشت: دو كشور درباره سند جامع همكاري‌هاي 25 ساله تهران-پكن گفت‌وگو و تبادل نظر كرده‌اند. رييس‌جمهور مناسبات ايران و چين را به لحاظ تاريخي و نزديكي افكار و انديشه‌هاي دو‌طرف نسبت به مسائل جهاني و منافع و همكاري‌هاي مشترك، حايز اهميت برشمرد و تصريح كرد: با سفر رييس‌جمهوري چين به تهران و توافقات حاصله، فصل نويني در روابط تهران- پكن آغاز شده است. روحاني گفت: در جريان مذاكرات و گفت‌وگوهاي امروز كه در مقطع تاريخي مناسب پساتحريم و پسابرجام انجام شد، همه مسائل دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در حوزه روابط راهبردي دو كشور و تنظيم سند جامع 25 ساله همكاري‌هاي ايران و چين و افزايش رقم مبادلات تجاري دو كشور طي 10 سال به سقف 600 ميليارد دلار، گفت‌وگوهاي خوبي ميان مسوولان دوطرف انجام شد، خاطرنشان كرد: مسائل مالي و بانكي و اعتبارات مورد نياز، سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران دو كشور در پروژه‌هاي مختلف، مباحث مربوط به قراردادهاي بلندمدت در انرژي، راه‌آهن، صنعت، معدن، گردشگري، شهرك‌هاي فناوري و ساير زمينه‌هاي همكاري در جلسات و ديدارهاي مقامات عالي‌رتبه دو كشور مورد بررسي و تبادل‌نظر قرار گرفت. علاوه بر مسائل اقتصادي در زمينه مسائل علمي، فناوري‌هاي نوين، فرهنگي و امنيتي و دفاعي نيز گفت‌وگو شد. روحاني گفت: ايجاد ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه و رايزني براي كمك به كشورهايي كه گرفتار تروريسم هستند و نيز كمك‌هاي اطلاعاتي كه بايد در زمينه مبارزه با تروريسم داشته‌ باشيم، از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوي هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور و روساي جمهور ايران و چين بود. رييس‌جمهور افزود: يكجانبه‌گرايي، آينده جهان و منطقه و تهديداتي كه در آينده ميان‌مدت بايد مدنظر قرار گيرد و همچنين اهداف بلندمدت ايران و چين در منطقه نيز در گفت‌وگوهاي امروز مورد بررسي قرار گرفت. روحاني سفر رييس‌جمهور چين به جمهوري اسلامي ايران را يك رويداد مهم تاريخي توصيف كرد و اظهار داشت: مطمئنا از امروز فصل نويني در روابط ايران و چين آغاز خواهد شد. رييس‌جمهور چين نيز در اين گفت‌وگو با تاكيد بر اينكه اين سفر، پايه‌هاي دوستي ميان دو ملت و دو دولت را بيش از پيش تقويت كرد، گفت: مذاكرات صادقانه و ثمربخشي در همه حوزه‌ها انجام شد و به توافقاتي گسترده‌اي نيز دست يافتيم.
«شي جين پينگ» افزود: با دستيابي به توافقي گسترده در تمامي حوزه‌هاي روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي، تصميم گرفتيم روابطي مبتني بر «مشاركت جامع راهبردي» ميان دو كشور بنا كنيم. وي با ابراز خرسندي از سفر به ايران و ديدار با رييس‌جمهوري و مقامات عالي‌رتبه ايراني، گفت: در ديدار با مسوولان ايراني چشم‌اندازي براي همكاري‌هاي مشترك ترسيم كرديم و مقرر شد تا روابط دو كشور توسعه يافته و دوستي دو ملت بيش از گذشته تقويت شود. رييس‌جمهور چين افزود: در ملاقات هيات‌هاي عالي‌رتبه دو كشور روند توسعه همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مورد علاقه مورد بررسي قرار گرفت. امروز چين بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران و واردكننده نفت خام از اين كشور است و ايران نيز بزرگ‌ترين شريك استراتژيك چين در منطقه است. به همين لحاظ ما همواره خواستار توسعه همكاري‌ها و روابط با ايران هستيم. «شي» با بيان اينكه روابط دو كشور بايد مبتني بر توسعه مشاركت و به گونه‌اي راهبردي ادامه پيدا كرده و از ظرفيت‌هاي موجود در ايران و چين به بهترين شكل استفاده شود، افزود: ايران و چين به عنوان دو كشور در حال توسعه بايد همكاري‌ها و رايزني‌هاي خود را در‌راستاي دفاع از منافع مشترك در سازمان‌هاي بين‌المللي تقويت و تحكيم كنند. رييس‌جمهور چين افزود: گسترش همكاري‌هاي ايران و چين نه‌تنها به نفع دو كشور بلكه به نفع توسعه صلح و امنيت جهاني خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون