• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

خبر كوتاه

لاريجاني:  هنوز درهاي ديپلماسي
به روي عربستان باز است
رييس مجلس شوراي اسلامي ايران كه در بغداد بسر مي‌برد، گفت‌وگو و مذاكره را بهترين و تنها راه‌حل مشكلات منطقه دانست و گفت: هنوز درهاي ديپلماسي به روي عربستان سعودي باز است و اميدواريم رياض زودتر از مسير غلطي كه برگزيده برگردد. به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني اظهار داشت: عربستان يك كشور اسلامي است و ما هيچگاه خواهان آسيب ديدن جايگاه و تضعيف آن نيستيم. وي تصريح كرد: سياست جمهوري اسلامي ايران هيچگاه اين نبوده كه دولت‌هاي اسلامي در جايگاهي قرار گيرند كه دچار فرسايش و تضعيف شوند، چرا كه اين امر باعث فرسايش جهان اسلام مي‌شود. رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: تلاش ايران همواره اين بوده كه كشورهاي اسلامي در كنار هم باشند، اما درعين حال اين سعودي‌ها هستند كه راه را غلط رفتند و ما اميدواريم عاقلانه و با سياست‌هاي اعتدالي، از اين راه برگردند، چرا كه اين مسير در سال‌هاي اخير منجر به كشته، زخمي و آواره شدن بي‌گناهان زيادي در منطقه شده است. لاريجاني، در خصوص ديدگاه جديد حاكم بر منطقه، مبني بر به‌كارگيري تجربه و الگوي ايران در مذاكرات هسته‌اي براي حل مشكلات و بحران‌ها، گفت: هر الگويي متناسب با موضوع و در چارچوب آن تعريف مي‌شود و از همين رو نمي‌توان عينا الگوي مذاكرات هسته‌اي را براي حل بحران‌هاي منطقه به‌كار گرفت. وي اما در عين حال اين را هم اضافه كرد، ما معتقديم كه از طريق مذاكرات و گفت‌وگو بسياري از سنگين‌ترين و پيچيده‌ترين اختلاف‌ها را هم مي‌توان حل كرد و در اين چارچوب تجربه مذاكرات هسته‌اي حتما روش قابل تعميمي است و مي‌تواند براي حل بحران‌هاي منطقه به‌كار گرفته شود.

نخستين سفر اقتصادي يك كشور عربي به ايران بعد از اجراي برجام
آلان حكيم، وزير اقتصاد جمهوري لبنان، براي شركت در هفتمين دور اجلاس كميته اقتصادي مشترك ميان دو كشور، يكشنبه آينده 11بهمن وارد ايران خواهد شد. به گزارش ايسنا، هياتي بلند پايه از وزارتخانه‌هاي اقتصادي لبنان به همراه 30 تن از فعالان و مسوولان بخش خصوصي، وي را در اين سفر سه روزه همراهي خواهند كرد. سفارت لبنان در تهران در اين ارتباط اعلام كرد: ديدار با وزراي راه و شهرسازي (رييس طرف ايراني در كميسيون اقتصادي مشترك) وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير اقتصاد و دارايي، امضاي چند سند تفاهم در زمينه‌هاي مهم اقتصادي، از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر نخستين هيات اقتصادي، تجاري و مالي كشورهاي عربي به تهران بعد از اجراي برجام خواهد بود.

جريمه لبنان به دليل عدم همراهي با بيانيه ضدايراني
عربستان سعودي كمك يك ميلياردي خود جهت تجهيز ارتش لبنان را لغو كرد. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «الوئام» عربستان سعودي، وزارت كشور لبنان در بيانيه‌ خود در رابطه با لغو قراردادهاي تجهيز فرودگاه بيروت اعلام كرد كه اين مساله به مسائل فني و قطع كمك مالي مربوط مي‌شود كه قرار بود از طريق دومين كمك مالي عربستان سعودي تامين شود. وزارت كشور لبنان خبر داد توقف كمك مالي به مسائل و دلايل مربوط به كمك‌كننده (عربستان سعودي) برمي‌گردد و درباره علت و ماهيت آن توضيح نداد. اداره امنيت عمومي سريع لبنان از بين موسسه‌هاي لبناني در ليست كمك مالي 110 ميلياردي قرار داشت. قرار بود اين مبلغ براي تجهيز ارتش لبنان به جنگ‌افزارهاي جديد از قبيل موشك، سامانه‌هاي ضد موشكي، موشك ضد زره كه از فرانسه خريداري مي‌شود، اختصاص داده شود. تمام سلام، نخست وزير لبنان خرداد سال جاري از كمك سه ميلياردي عربستان به ارتش لبنان خبر داده و اعلام كرده بود كه محمد بن نايف، ولي‌عهد عربستان به او اطمينان داده كه تصميم اين كشور براي كمك چند ميليارد دلاري به ارتش لبنان بدون بازنگري انجام خواهد شد. ناظران و كارشناسان مسائل سياسي در امور لبنان، لغو كمك مالي به ارتش اين كشور را ناشي از عدم همراهي لبنان با بيانيه ضدايراني عربستان در نشست اخير وزراي خارجه اتحاديه عرب در قاهره مي‌دانند. از طرفي ديگر، برخي ديگر مي‌گويند احتمال مي‌رود يكي از دلايل ديگر آن مشكلات اقتصادي و كسري بودجه 80 ميليارد دلاري اين كشور در سال جاري ميلادي باشد.

روايت مجيد تخت‌روانچي از مذاكرات هسته‌اي
ما از ابتدا به صراحت و به روشني گفتيم كه بحث موشكي در مذاكرات را نمي‌پذيريم. شايد آنها تصور مي‌كردند وقتي به مرحله تنظيم قطعنامه نهايي برسيم موضع ايران تغيير مي‌كند، اما وقتي به اين مرحله رسيديم ديدند هيچ تغييري در كار نيست و ايران محكم بر موضع خود ايستاده است. بحث‌هاي داغ و چالشي در اين مورد داشتيم و شايد يكي از آخرين موضوعاتي كه در مذاكرات حل شد، همين بحث موشكي بود. از آنجايي كه ما قبول نمي‎كرديم اين بحث به برجام وارد شود، مذاكرات دشوار بود. ما حتي قبول نمي‌كرديم اگر قرار به درج اين موضوع در قطعنامه است با ادبيات آنها باشد. بنابراين خارج كردن موضوع فعاليت‌هاي دفاعي از بحث برجام يكي از دشوارترين بخش‌هاي مذاكرات ما بود.»؛ اين عبارت، روايتي است كه مجيد تخت‌روانچي، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي از مذاكرات هسته‌اي و تفكيك مسائل موشكي از مسائل دفاعي ارايه مي‌دهد و مي‌گويد تفكيك برجام از بحث فعاليت‌هاي دفاعي و موشكي در چارچوب قطعنامه‌هاي شوراي امنيت، خواست ايران و انتخاب 1+5 بود. مهم‌ترين محور سخنان مجيد تخت‌روانچي در گفت‌‌و‌گو با ايسنا در ادامه مي‌آيد:
   ‌ كليدي‌ترين نكته پاسخ مقام معظم رهبري به نامه رييس‌جمهور درباره برجام، هوشياري مسوولان نسبت به اجراي تعهدات از سوي طرف مقابل بود. هوشيار بودن درباره نظارت بر اجراي برجام توسط مسوولان به ويژه در چارچوب هيات نظارت بر برجام در شوراي عالي امنيت ملي، وزارت امور خارجه و در نمايندگي‌هاي ما در خارج از كشور به‌طور جدي وجود دارد و بلافاصله در برابر هر اقدام، عكس‌العمل نشان خواهيم داد.
   ‌ در طول مذاكرات ما متعدد به طرف مقابل خاطرنشان كرديم كه فعاليت‌هايي كه تشخيص دهيم براي دفاع از كشور لازم است از جمله در بحث موشكي قابل مذاكره نيستند. اين موضع ايران آنقدر تكرار شده بود كه طرف مقابل هر وقت اين بحث را پيش مي‌كشيد، مي‌گفت مي‌دانيم به هيچ‌وجه قبول نمي‌كنيد محدوديت در فعاليت موشكي‌تان ايجاد شود. بنابراين اين مساله كاملا براي آنها جا افتاده بود كه فعاليت‌هاي موشكي خود را قابل مذاكره نمي‌دانيم. با اين حال، در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به ويژه در قطعنامه 1929 هر چند از نظر ما ظالمانه و غيرقانوني بود، اما آنها توانسته بودند با جوسازي اين قطعنامه‌ها را عليه ايران با شديدترين ادبيات و دستورات صادر كنند و در اين بين فعاليت‌هاي دفاعي و موشكي ما را نيز هدف قرار داده بودند. وقتي در مذاكرات به بحث قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به ويژه قطعنامه 1929 رسيديم، ناگزير به پرداختن به اين موضوع بوديم. با اين حال ما اعلام كرديم برجام را نمي‌توانيم و نمي‌پذيريم كه به بحث موشكي و مباحث غيرهسته‌اي متصل كنيم. از اين رو در برجام صرفا مباحث هسته‌اي مطرح شده و مباحث قطعنامه‌هاي گذشته شوراي امنيت از آن كاملا جدا شده است.
   كشور آماده اجراي برجام است و قبول ندارم كه اين آمادگي وجود ندارد. ‌بعد از چند سال تحريم نمي‌توان انتظار داشت يك شبه از امكانات ايجاد شده بهره برد اما دولت مدت‌هاست برنامه‌ريزي دقيقي را صورت داده است و به دقت فرصت‌ها و تحولات پسابرجام را هدف‌گذاري كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون