• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

مردان اقتصادي روحاني را همراهي مي‌كنند

خيز ايران براي ورود دوباره به اقتصاد قاره سبز

گروه اقتصادي| تعداد وزراي مسافر، خبر مي‌دهد از سر ضمير. هشت وزير رييس‌جمهوري ايران را در سفر به اروپا اسكورت مي‌كنند. هرچند وزراي امورخارجه و بهداشت و درمان هم در اين سفر هستند اما حضور وزراي اقتصاد، نفت، صنعت و معدن، راه و شهرسازي، جهاد كشاورزي و ارتباطات به خوبي حكايت از اهميت اين سفر براي اقتصاد ايران دارد. تازه اين همه ماجرا نيست؛ رييس كل بانك مركزي، رييس اتاق بازرگاني ايران، رييس اتاق اصناف ايران و هياتي متشكل از اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني ايران و تهران همه و همه همسفر حسن روحاني هستند. قرار است روابط اقتصادي ايران با دو كشوري از سر گرفته شود كه پس از تشديد تحريم‌ها روابط گسترده تجاري ايران با آنها به سايه رفت؛ ايتاليا و فرانسه. سال 1393 حجم واردات ايران از فرانسه تنها 577 ميليون و 478 هزار دلار بوده است؛ در حالي كه واردات‌مان در سال 1389 دو ميليارد و 42 ميليون و 233 هزار دلار بوده است. اين اعداد به خوبي نشان مي‌دهد كه فرانسه حجم فروشش را به ايران به كمتر از يك‌چهارم تقليل داده است. صادرات هم به اين كشور اروپايي در حالي سال 1393 به 31 ميليون و 829 هزار دلار رسيده كه همين رقم در سال 1389 چيزي حدود 59 ميليون دلار بوده است. در مورد مبادلات تجاري با ايتاليا هم وضع مشابهي وجود دارد. سال گذشته واردات‌مان از ايتاليا چيزي حدود 700 ميليون تومان كمتر از سال 1389 بوده است؛ اين سخن به اين معناست كه كل واردات ايران از ايتاليا در سال 1389 يك ميليارد و 745 ميليون و 672 هزار دلار بوده است، اما 9 سال بعد اين رقم به يك ميليارد و 93 ميليون و 645 هزار دلار كاهش پيدا كرده است. هر چند در همين بازه زماني صادرات ايران به اين كشور اروپايي تقريبا دو برابر شده است. يعني رقمي كه در سال 1389 حدود 337 ميليون دلار بوده، سال پيش به حدود 615 ميليون دلار رسيده است. اين افزايش به خودي خود گوياي اين است كه با وجود تحريم‌ها ايران نه تنها توانسته بازارش را در ايتاليا حفظ كند، بلكه اين بازار را گسترش هم داده است. از همين‌رو مي‌توان به خوبي نتيجه گرفت بازار ايتاليا پس از رفع تحريم‌ها تا چه حد مي‌تواند براي ايران اهميت داشته باشد.

روحاني چهره زيباتري از ايران به نمايش مي‌گذارد
«جمشيد عدالتيان شهرياري» عضو اتاق مشترك ايران و آلمان است. او به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: اين سفر آقاي روحاني و هيات همراهش به اروپا نويد مي‌دهد كه ايشان مانند بقيه روساي كشورهاي ديگر از فعاليت‌هاي اقتصادي حمايت كافي مي‌كنند. معمولا روساي جمهور پيامي را با خود مي‌برند و در اين سفر رييس‌جمهوري چهره زيباتري از ايران را ارايه خواهد داد و دركنار آن موافقتنامه‌هاي تجاري را با يكديگر رد‌و‌بدل خواهند كرد. اين عمل به نوعي بسترسازي فعاليت‌هاي اقتصادي آتي خواهد بود و راه را براي فعالان اقتصادي باز مي‌كند. اين عضو هيات نمايندگان اتاق ايران ادامه مي‌دهد: همچنين نبايد فراموش كرد زماني‌كه فعالان اقتصادي با رييس‌جمهوري به جايي مي‌روند، مي‌توانند ملاقات‌هايي داشته باشند كه در شرايط عادي چنين ديدارهايي امكان‌پذير نيست. همين امر يكي ديگر از شرايط و لوازم قدرتمند شدن بخش خصوصي را فراهم مي‌كند. اين مهم باعث مي‌شود اعتماد به نفس فعالان بخش خصوصي ايران بالا برود و مي‌تواند حتي موجبات افزايش چشمگير مراودات اقتصادي ايران با ايتاليا و فرانسه را در مدت زمان كوتاهي فراهم كند.

محاسن متفاوت دو كشور براي ايران
به گفته عدالتيان ايتاليا و به ويژه فرانسه با كشور ما رابطه‌ ديرينه اقتصادي دارند و بعد از آلمان دومين شريك ما در اروپا بودند. فرانسه در زمينه خودروسازي و هواپيماسازي قابل اهميت‌تر است. به همين دليل خطوط هواپيمايي و صنعت خودروسازي فرانسه موقعيت بهتري دارد. او تاكيد مي‌كند: ايتاليا حسن ديگري دارد، شركت‌هاي كوچك و متوسط فراواني دارد و اين ساختار با كشورهاي ديگر از نظر تعداد فعالان خرد متفاوت است. اينها در زمينه فعال كردن شركت‌هاي كوچك و متوسط تجربه دارند و در ايران هم اين شركت‌ها همواره تحت فشار بودند، اگر شركت‌هاي متوسط و كوچك ايتاليا و ايران بتوانند با يكديگر رابطه بگيرند، مي‌توانند از تجارب آنها استفاده كنند. به گفته عدالتيان اين دو كشور در زمينه گردشگري بسيار قوي هستند و فرانسه در جهان رتبه اول را در زمينه صنعت توريسم دارد. اميد مي‌رود كه بتوان از تجربيات اين دو كشور در حوزه گردشگري استفاده كرد. او توضيح داد: در كل سفرهاي مقامات به كشورهاي ديگر، با جنبه اقتصادي در جهان رايج است و معمولا روساي جمهور سعي مي‌كنند فضاي مناسبي را براي مراودات اقتصادي فراهم كنند.

آنچه يك سفر سه روزه براي ايران مي‌آورد
اتفاقا عدالتيان پر هم بي راه نمي‌گويد. بلومبرگ به نقل از يك مقام ايتاليايي كه نخواسته نامش فاش شود، گزارش داده است: حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران احتمالا قراردادهايي به ارزش حدود 17 ميليارد دلار با ايتاليا امضا خواهد كرد. همچنين انتظار مي‌رود روحاني در سفر به فرانسه هم قرار داد خريد 114 هواپيماي جت ايرباس را براي ارتقاي ناوگان هوايي پير ايران امضا كند. هرچند اين تمام جزييات سفر به پاريس نيست. او همچنين قراردادهايي را با پژو- سيتروئن و رنو امضا خواهد كرد. به گزارش بلومبرگ لغو تحريم‌ها باعث شده كه راه ايران براي جذب سرمايه مورد نياز احياي رشد اقتصادي و كاهش بيكاري باز شود. ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي ايران هم پيش از اين گفته بود: برداشته شدن تحريم‌ها احتمالا سالانه 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي به ايران جذب خواهد كرد. سفر روحاني به ايتاليا و فرانسه اولين سفر وي به اتحاديه اروپا از زمان انتخاب به عنوان رييس‌جمهور ايران در سال 2013 است. پيشتر فرهاد پرورش مديرعامل شركت هواپيمايي ايران‌اير به بلومبرگ گفته بود: با توجه به لغو تحريم‌ها ايران اير به خريد دست‌كم 20 فروند هواپيماي جت منطقه‌اي براي به‌روزرساني ناوگان خود احتياج دارد و شركت هواپيماسازي بمباردير پيشنهادي را به اين شركت ارايه داده است. او گفته بود: اين شركت هوايي قصد دارد هواپيماهاي 50 تا 100 صندلي را به سرويس منطقه‌اي خود اضافه كند تا ناوگان جت اصلي خود را كه شامل هواپيماهاي بويينگ و ايرباس است تكميل كند. شركت بمباردير هنوز براي فعاليت در ايران به تاييد دولت كانادا احتياج دارد. پرورش بدون ارايه جدول زماني گفته بود كه ايران اير برآورد مي‌كند كه سه ميليارد دلار در خريد هواپيما صرف كند. به گفته او ايران در كل قصد دارد پنج ميليارد دلار صرف خريد هواپيماهاي جديد كند. او هم تاكيد كرده بود: قرارداد خريد 114 هواپيماي ايرباس كه ايران‌اير پيش‌تر اعلام كرده بود در جريان سفر حسن روحاني رييس‌جمهور ايران به فرانسه امضا خواهد شد. سخنگوي شركت ايرباس هم در بيانيه‌اي بدون اشاره به هرگونه گفت‌وگو با ايران اير اعلام كرده بود: ما با بررسي تحولات اخير و با تبعيت كامل از تمام مقررات بين‌المللي در حال بررسي مسير پيش روي خود هستيم.

هشت ايرباس سوپرجامبو دوطبقه در سبد خريد ايران
وزير راه و شهرسازي در نخستين كنفرانس هواپيمايي بزرگ دوران پساتحريم خبر داده كه ايران فهرست خريد هواپيماهاي مسافربري را به بيش از 160 هواپيماي اروپايي شامل هشت فروند سوپرجامبو گسترش داده است. احتمالا اين توافق يكي از جزيياتي است كه در سفر آخوندي به اروپا نهايي مي‌شود. همچنين خبرهايي به گوش مي‌رسد كه نشان مي‌دهد ممكن است حسن روحاني به نمايندگي از ايران در سفر به اتحاديه اروپا يك قرارداد پنج ميليارد يورويي با شركت سايپم براي احداث خطوط لوله نفت امضا كند. ايران در سال‌هاي گذشته به‌دليل تحريم‌ها نتوانسته خطوط لوله نفت و گازش را نوسازي كند يا گسترش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون