• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي خبر داد

الحاق به كيپ‌تاون گره خريد هواپيما را باز كرد

 

  نرگس رسولي/ يكي از موضوعات مهم درباره موضوع خريد هواپيماهاي جديد براي نوسازي ناوگان فرسوده هوايي ايران بحث تامين منابع مالي خريدهاي جديد است؛ موضوعي كه برخي محدوديت‌هاي قانوني موجود در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي را مورد توجه قرار مي‌دهد. ايران در حال حاضر با وجود تلاش‌هايش براي خريد هواپيماهاي جديد اما با منابع مالي محدودي مواجه است كه خريدهاي خارجي را محدود كرده و در مسير خريدهاي آينده سنگ‌اندازي مي‌كند. در عين حال عدم الحاق ايران به برخي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي موجب شده است تا ايران براي استفاده از برخي گزينه‌هاي خريدهاي خارجي با محدوديت مواجه شود. اين در حالي است كه امروزه در صحنه بين‌المللي با در نظر گرفتن بهاي سنگين هواپيما شركت‌هاي هواپيمايي تامين ناوگان را از طريق موسسات تامين مالي ملي يا بين‌المللي پيگيري مي‌كنند و درنتيجه ‌سازوكار حقوقي ويژه‌اي براي آن در نظر گرفته شده است كه منجر به تدوين يك كنوانسيون و مقاوله‌نامه جديد براي تعيين حقوق بين‌المللي هواپيما شد تا خريد و فروش هواپيما را تسهيل كند. كنوانسيون حقوقي بين‌المللي كيپ تاون كه از سال 2001 با امضاي 20 عضو ايكائو به رسميت شناخته شده متعهد شده است تا شرايط ايجاد تسهيلات براي تامين مالي خريد هواپيما را براي كشورهاي عضو تامين كند، موضوعي كه به حال و روز اين روزهاي ايران همخواني دارد و مي‌تواند گره كور خريد هواپيماهاي تازه‌نفس را براي ايران باز كند. ايران در سال‌هاي گذشته به دلايل مختلف به اين كنوانسيون ملحق نشده و الحاق ايران به اين كنوانسيون نگراني بسياري از مسوولان ايراني و حتي شركت‌هاي فروشنده هواپيما به ايران را رفع مي‌كند. موضوعي كه اصغر فخريه‌كاشان، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «خبر خوش براي اين روزهاي صنعت هوايي ايران، الحاق ايران به كنوانسيون كيپ‌تاون است كه با الحاق ايران بسياري از گره‌هاي خريد هواپيما در ايران برداشته مي‌شود و ايران از لحاظ حقوقي مي‌تواند براي خريد هواپيما با انجام برخي شرايط خاص اقدام كند.»وي با اشاره به اينكه خريد ليزينگي يكي از اقدامات مورد توجه ايران براي خريد هواپيماست، از تاسيس يك شركت ايراني-  اروپايي به اين منظور خبر داد و ادامه داد: «با تشكيل اين شركت ايراني -  اروپايي امكان ليزينگ هواپيما بيش از پيش فراهم شده است و در عين حال براي خريد به صورت اجاره، اجاره به شرط تمليك و ليزينگ بحث‌هاي زيادي صورت گرفته است كه در بحث اجاره يا اجاره به شرط تمليك با توجه به اينكه رجستيرينك شدن اين هواپيما‌ها در خاك كشور مالك انجام مي‌شود بايد به كنوانسيون كيپ تاون ملحق مي‌شديم كه اين امر ميسر شد و گام بزرگي در حمل و نقل هوايي كشور رخ داد. اين خبر بيش از هر چيز سيستم بانكي و مالي را خوشحال خواهد كرد.»قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل البته در خصوص نگاه وزارت راه و شهرسازي در مورد اولويت‌هاي وزارت راه براي نوسازي ناوگان و اجراي برنامه‌هاي هوايي مي‌گويد: «در حال حاضر اولويت وزارت راه و شهرسازي نوسازي ايران اير است و بيشتر مذاكرات صورت گرفته براي خريد هواپيما براي اين شركت هواپيمايي بوده است. ولي در عين حال مسووليت داريم تا امكان خريد هواپيما براي ساير ايرلاين‌ها مثل معراج، ماهان، تابان و... را نيز تسهيل كنيم. به همين جهت از سازندگان خواستيم تا گزينه‌هاي خود را به خطوط هوايي ايران ارايه كنند تا شركت‌هاي ايراني تصميم بگيرند چه نوع هواپيمايي را مي‌خواهند تا اقدامات لازم براي نوسازي ناوگان آنها را در نظر بگيريم.»وي با مشابه خواندن شرايط خريد بريتيش ايرويز با شرايط فعلي ايرلاين‌هاي ايران در مقطعي از زمان تاكيد مي‌كند: «وقتي سرمايه لازم براي خريد هواپيماي نو وجود ندارد با تامين سرمايه از طريق ليزينگ مي‌توانيم به تجهيز ناوگان و البته خريد هواپيماي نو اقدام كنيم. در حال حاضر با توجه به فرسوده بودن ناوگان ايران، مردم توقع خريد هواپيماي نو را دارند كه با سرمايه‌هاي فعلي ايرلاين‌ها همخواني ندارد. به همين جهت با شرايط اجاره، اجاره به شرط تمليك و ليزينگ مي‌توانيم ناوگان‌مان رو نوسازي كنيم.»فخريه با تاكيد بر اينكه تامين سرمايه‌گذاري در ايران آسان نيست از طرح جديدي صحبت كرد كه با ادغام ايرلاين‌هاي داخلي همراه است و گفت: «با توجه به اينكه سرمايه ايرلاين‌هاي ايراني كم است پيشنهاد داده‌ايم تا ايرلاين‌هاي كوچك با ادغام در يكديگر ميزان سرمايه خود براي خريد تجهيزات را افزايش دهند. اين اقدام باعث خواهد شد تا در آينده در ايران شاهد حضور ايرلاين‌هاي قدرتمند باشيم كه مي‌توانند خدمات بهتري را ارايه كنند.»
تحويل هشت فروند سوپر جمبوجت اي۳۸۰
اين مدير ارشد وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به خريد سوپرجمبوجت‌هاي ‌اي 380 فرانسوي گفته است: «ايران يك قرارداد اوليه با شركت فرانسوي ايرباس براي خريد هشت فروند سوپر جمبوجت اي۳۸۰ منعقد كرده است كه سال ۲۰۱۹ به ايران تحويل مي‌شوند. اميد مي‌رود قرارداد خريد 127 فروند هواپيما كه عمدتا جديد هستند اين هفته نهايي شود؛ اين قرارداد شامل خريد 16 فروند جت‌ اي350 است. خطوط هوايي خصوصي ايران نيز در حال مذاكره با امبرائر برزيل و سوخوي روسيه هستند.»فخريه تاكيد مي‌كند: «شركت‌هاي فروشنده هواپيما كه قبلا حاضر نبودند حتي يك كاغذ مكتوب به ما بدهند الان به طور رسمي اعلام آمادگي كردند كه وارد مذاكرات قراردادي با ايران شوند و قرارداد امضا كنند. از جمله اين شركت‌ها «اي‌تي‌آر» ايتاليا و «ايرباس» فرانسه و «بمبارديه» كانادا هستند. ايران آماده خريد حداقل 100 جت مسافربري از بزرگ‌ترين شركت‌هاي هواپيماسازي جهان است. در عين حال ايران تمايل دارد بيش از 100 فروند هواپيما از شركت بويينگ خريداري كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون