• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3450 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۶ بهمن

گزارش «اعتماد» از تصميم اوليه AFC درباره مناقشه ايران و عربستان

تعيين ضرب‌الاجل تا 25 اسفند

گروه ورزش| موضوع شكايت عربستان و امارات عليه فوتبال ايران همچنان سوژه رسانه‌هاست. آنها اصرار دارند كه ايران، كشوري ناامن است و تيم‌هاي ملي و باشگاهي‌شان نمي‌خواهند در ايران به ميدان بروند. ديروز روزنامه‌دار‌الحياط عربستان در گزارشي بي‌پايه و اساس اتهاماتي را به ايراني‌ها وارد كرد. اين نشريه كه هفته‌هاست به فرافكني عليه ايران مي‌پردازد، در گزارشي جنجالي اعلام كرد حرف‌هاي ايراني‌ها درباره امنيت برگزاري بازي‌ها در اين كشور، دروغ است. روزنامه‌دار‌الحياط در بخشي از گزارش خود كه سراسر اتهام بود، نوشت: «عربستان از سال‌ها قبل شكاياتي را درباره آزار و اذيت تيم‌هاي‌شان، شعارهاي نژادپرستانه ايراني‌ها، شعارهاي فرقه‌اي، حمله هواداران و تلاش براي مسموميت مواد غذايي تيم‌ها به afc تحويل داده بود» اين نشريه همچنين با تمسخر اظهارات مسوولان فدراسيون فوتبال ايران كه اعلام كرده بودند ايران امنيت برگزاري بازي‌ها را از قبل تامين كرده و در آينده هم تامين خواهد كرد، نوشت: «اتحاديه فوتبال ايران پس از تسخير سفارت اين كشور در تهران در حرف‌هايي عجيب و غريب اعلام كردند كه ايران امن‌ترين كشور منطقه است و به مسوولان كنفدراسيون حصول اطمينان داد كه بازي‌ها در امنيت كامل برگزار مي‌شود. اما اين اظهارات متناقض با اتفاقاتي است كه براي تيم‌هاي عربي در تهران مي‌افتد.»
پاسخ سخنگوي وزارت امور خارجه
«اقداماتي كه عربستان در عرصه سياسي اعلام كرده عليه ايران انجام مي‌دهد در حد بيانيه باقي‌ مانده و وقتي آنها ديدند نمي‌توانند در اين عرصه موفق باشند از راه ورزش وارد شدند» حسين جابري انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه در حاشيه بازديد از يك خبرگزاري، نظر ديپلماسي ايران را درباره مناقشه عجيب عرب‌ها عليه ايران اعلام كرد. او در خصوص مواضع باشگاه‌هاي عربستاني مبني بر اينكه به دليل نداشتن امنيت در ايران حاضر به بازي با نمايندگان فوتبال ايران در خاك كشورمان نيستند و كنفدراسيون فوتبال آسيا بايد بازي‌هاي آنها را در كشوري بي‌طرف برگزار كند، گفت: «اگر كنفدراسيون فوتبال آسيا چنين تصميمي بگيرد وظيفه نهادهاي ورزشي كشور است كه در اين خصوص تصميم‌گيري كنند. اقداماتي كه عربستان سعودي در عرصه سياسي اعلام كرده عليه جمهوري اسلامي ايران انجام مي‌دهد در حد بيانيه باقي‌ مانده و وقتي آنها ديدند نمي‌توانند در اين عرصه موفق باشند قصد دارند ناكامي‌ و شكست‌هاي خود را در عرصه ورزشي جبران كنند و به همين دليل باشگاه‌هاي عربستاني حاضر در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا چنين مواضعي را اتخاذ كرده‌اند. من فكر مي‌كنم موضع‌گيري عربستاني‌ها در عرصه ورزش هم در حد بيانيه باقي بماند و فراتر از اين نرود.»
تصميم تازه AFC
پس از دو روز جلسه با حضور مسوولان كنفدراسيون فوتبال آسيا و نمايندگان ايران، عربستان و امارات، AFC تصميم گرفت براي بررسي بيشتر درخواست اين دو كشور عربي براي برگزاري ديدار نمايندگان اين كشورها با تيم‌هاي ايراني زمان بازي‌هاي نمايندگان ايران و عربستان را تغيير دهد. البته تغييري در برنامه ديدارهاي نمايندگان ايران و امارات ايجاد نشده است. كميته مسابقه‌هاي AFC قرار است در تاريخ 15 مارس 2016 (25 اسفند 94) تصميم نهايي را در اين زمينه بگيرد. اگر تا آن زمان مناقشه بين ايران و عربستان به شرايط عادي برنگشت، تمامي بازي‌هاي ايران و عربستان در ليگ قهرمانان آسيا در يك كشور ثالث برگزار مي‌شود. در دومين روز اين نشست در دوحه قطر، كميته برگزاري مسابقه‌هاي AFC شرايط بين فدراسيون فوتبال عربستان سعودي و امارات را مورد بررسي قرار داد. امارات خواسته بود محل برگزاري بازي تيم‌هاي اين كشور در ليگ قهرمانان آسيا برابر تيم‌هاي ايراني در جايي به غير از اين دو كشور برگزار شود. از سوي ديگر فدراسيون فوتبال ايران در پاسخ به اين درخواست گفته بود از AFC انتظار دارد مشكلات سياسي را در فوتبال دخالت ندهد. از فدراسيون فوتبال ايران در ادامه خواسته شده كه امنيت تمامي تيم‌هاي اماراتي كه به ايران سفر مي‌كنند را تامين كند. AFC نيز در اين زمينه بر چگونگي انجام اين كار نظارت دقيقي خواهد داشت و ماموران امنيتي ويژه‌اي را براي اين بازي انتخاب خواهد كرد. اين تصميم اوليه كنفدراسيون فوتبال آسيا در شرايطي اجرايي مي‌شود كه در جلسه اين هفته هيات اجرايي AFC اين تصميم به تاييد برسد.
نظر نماينده فدراسيون در جلسات
عليرضا اسدي پس از برگزاري نشست كميته مسابقات كنفدراسيون فوتبال آسيا به سايت فدراسيون فوتبال گفته: «طي دو روز گذشته بحث‌هاي فشرده و متعددي با مسوولان كنفدراسيون فوتبال آسيا و كميته مسابقات AFC انجام داديم و به ادعاهاي مطرح شده توسط عربستان و امارات پاسخ داديم. در واقع بحث اساسي ما عدم دخالت مسائل سياسي در فوتبال آسيا و جهان بود و با تكيه بر كليه ديدگاه‌هاي موجود و نظراتي كه توسط كشورهاي مقابل مطرح مي‌شد، بحث‌هاي خود را مطرح و اعلام كرديم. همان‌طور كه همه بر آن اذعان دارند ايران كشور امني است و توانايي تامين امنيت و برگزاري مسابقات را به‌راحتي دارد.» دبيركل فدراسيون فوتبال با اشاره به جلسه ادامه داد: «پس از برگزاري نشست روز نخست پيشنهاد جديد خود را كه در هيچ‌كدام از نامه‌ها و دستور جلسات AFC وجود نداشت، ارايه كرديم و از صبح ديروز نيز براي بررسي‌هاي بيشتر در خصوص موضوعات مطرح شده، وارد نشست شديم. در نشست با تكيه بر موضوعات پيشين، پيشنهاد جديد ما كه شب گذشته ارايه شده بود، مورد بحث و بررسي قرار داديم و پيشنهادمان مورد پذيرش اعضاي جلسه قرار گرفت و مقرر شد براي بررسي‌هاي بيشتر توسط مسوولان كنفدراسيون فوتبال آسيا، ارايه شود. » اسدي گفت: «پس از ارايه پيشنهاد ما مقرر شد در رده تيم‌هاي ملي و بازي‌هاي رسمي همه تيم‌ها مانند گذشته رفتار شده و همه كشورها با حفظ حق ميزباني مسابقات خود را برگزار كنند. ضمن اينكه ادعا و درخواست كشور امارات مبني بر برگزاري بازي‌هاي باشگاهي و ملي آنها با ايران در كشوري بي‌طرف رد و قرار شد حق ميزباني براي تيم‌هاي ملي و باشگاه‌هاي دو كشور محفوظ بماند. ضمن اينكه برنامه بازي‌هاي باشگاهي دو كشور ايران و عربستان تغيير خواهد كرد و مسابقات چهار گروهي كه نمايندگان ايران و عربستان سعودي در آن حضور دارند اصلاح خواهد شد تا زمان كافي براي انجام ارزيابي‌هاي لازم در خصوص شرايط ميزباني نمايندگان دو كشور فراهم شود و پس از آن درخصوص نحوه برگزاري مسابقات تصميم‌گيري خواهد شد.»

 

برنامه تازه AFCاعلام شد

برنامه جديد AFC در صورت تاييد كميته اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا به اين‌شكل اعلام شد:
گروه A: زمان بازي هفته نخست و هفته ششم تغيير كرد. بدين‌ترتيب سپاهان كه قرار است با برنده پلي‌آف تيم‌هايي از عربستان سعودي و اردن ديدار كند در هفته پنجم به مصاف اين تيم خواهد رفت.
گروه B: زمان بازي هفته دوم و هفته پنجم تغيير كرد. بدين‌ترتيب ذوب آهن با النصر در هفته پنجم مسابقه‌ها در ايران بازي خواهد كرد و در هفته ششم نيز اين بازي در خاك عربستان برگزار مي‌شود.
گروه C: زمان بازي هفته نخست و هفته ششم تغيير كرد. بدين‌ترتيب تراكتورسازي تبريز در هفته پنجم با الهلال عربستان بازي مي‌كند و در هفته ششم نيز اين بازي در ايران برگزار خواهد شد.
گروه D: زمان بازي‌هاي هفته دوم و پنجم تغيير كرد. بدين‌ترتيب پلي‌آفي كه قرار است بين تيم‌هاي ايراني و قطري برگزار شود، با الاهلي عربستان در هفته پنجم در خاك ايران يا قطر و عربستان سعودي در روز ششم بازي خواهند كرد.
نكته: AFC به كميته برگزاري اين مسابقه‌ها چيزي حدود يك ماه فرصت خواهد داد تا پيش از قرعه‌كشي جام جهاني 2016 روسيه و جام ملت‌هاي آسيا 2019 تصميم نهايي خود را در اين زمينه بگيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون